Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: HJÄLP MED ACN SAAB 93 98

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    239

    HJÄLP MED ACN SAAB 93 98

    Acn värkar fungera i ca 10 min men sedan avtar kylan helt har nyss fyllt på gas men de hjälpte inte ? hur kan man kolla felkoder osv ngn som kan hjälpa mig ? vart sitter acn är den lätt att hitta kan den läcka ?
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618

    Re: HJÄLP MED ACN SAAB 93 98

    Citat Ursprungligen postat av rachid
    Acn värkar fungera i ca 10 min men sedan avtar kylan helt har nyss fyllt på gas men de hjälpte inte ? hur kan man kolla felkoder osv ngn som kan hjälpa mig ? vart sitter acn är den lätt att hitta kan den läcka ?
    En feljusterad magnetkoppling eller en icke fungerande kylfläkt kan göra detta.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    239
    Aeronorpan skrev

    En feljusterad magnetkoppling eller en icke fungerande kylfläkt kan göra detta.



    Okej men hur kan ja kolla de vet nämligen inget om de.. somsakt acn fungerar försa tio min sen funkar inte den fören motorn har fått stå ett par timmar..
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Vet inte riktigt hur det ser ut i en 9-3:a men skulle tro att kompressorn sitter längst fram på motorn.
    På denna sitter det en remskiva med en magnet inuti.
    Denna magnet drar till sig en skiva som sitter utanför remskivan, denna skiva är själva kopplingen.
    Om det är för stort spel mellan de två orkar inte magneten hålla in kopplingen när den blir varm.
    Detta gör att kopplingen inte driver runt kompressorn = inget kallt.
    Om du tittar på kompressorn när ac:n fungerar så ser du att sidan på remskivan snurrar och stoppar med lagom tid emellan, beroende på hur mycket kyla som behövs.
    Tittar du på samma ställe när den inte fungerar så snurrar den mest troligt inte då.

    Om man lossar kopplingen, med bulten i mitten, ligger det shims runt axeln, dessa går att ta bort om man har för stort spel, jag tror det ska vara runt 0,4mm spel.

    En tråd om detta:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=146040

    Kylfläkten provas lättast med att starta bilen med kall motor och varmt i kupèn, den ska starta väldigt långt innan motorn är varm, vanligtvis inom nån minut.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    vem har fyllt på gas då?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    239
    en verkstad fyllde på ..
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    då tycker jag att du ska åka tillbaks till denna verkstad för det låter inte som de har gjort vidare mycket till funktionskontroll efteråt..........

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    239
    näsant visste inte om dom skulle göra de.. fan måste få skiten att fungera...NÅgon måste ju veta hur ...
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Vet inte riktigt hur det ser ut i en 9-3:a men skulle tro att kompressorn sitter längst fram på motorn.
    På denna sitter det en remskiva med en magnet inuti.
    Denna magnet drar till sig en skiva som sitter utanför remskivan, denna skiva är själva kopplingen.
    Om det är för stort spel mellan de två orkar inte magneten hålla in kopplingen när den blir varm.
    Detta gör att kopplingen inte driver runt kompressorn = inget kallt.
    Om du tittar på kompressorn när ac:n fungerar så ser du att sidan på remskivan snurrar och stoppar med lagom tid emellan, beroende på hur mycket kyla som behövs.
    Tittar du på samma ställe när den inte fungerar så snurrar den mest troligt inte då.

    Om man lossar kopplingen, med bulten i mitten, ligger det shims runt axeln, dessa går att ta bort om man har för stort spel, jag tror det ska vara runt 0,4mm spel.

    En tråd om detta:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=146040

    Kylfläkten provas lättast med att starta bilen med kall motor och varmt i kupèn, den ska starta väldigt långt innan motorn är varm, vanligtvis inom nån minut.
    Är nog bättre om han mäter strömmen först fram till Kompressorn och ser om det finns ström dit. Sitter ju thermovakt i kompressorn som strömmen passerar först innan den kommer till magnetkopplingen.

    /Morgan

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av playboj

    Är nog bättre om han mäter strömmen först fram till Kompressorn och ser om det finns ström dit. Sitter ju thermovakt i kompressorn som strömmen passerar först innan den kommer till magnetkopplingen.

    /Morgan
    Isåfall hade den nog inte startat alls.
    Övertemperaturskydd brukar vara engångs.
    Är inte säker på just den omtalade, men de brukar vara det.
    Men visst, det skadar ju inte att kolla.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sweden , trollhättan
    Inlägg
    239
    Hej gottfolk..

    det var var för stortt spel, tog bort ett skimms och de funkar perfekt tack alla för hjälpen ..
    Saab 9-5 kombi Aero Salmon edition 02a

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •