Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 900 S biopower

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    900 S biopower

    Hepp, brorsan och jag tog äntligen tag i saken och etanolkonverterade min 900 S -91 förra helgen.
    Receptet är turkosa lågohmiga volvospridare på 300 cc/min @ 3.0 bars bränsletryck.
    Eftersom orginalspridarna ger 214 cc/min vid 3 bar så inhandlades också en BTR på 2.5 bar vilket tillsammans med dom nya spridarna ger 274 cc/min. Det är ungefär 30 % mer.

    Samtidigt den lördagseftermiddagen så mekades det dit en orginal 900 IC och en ställbar pysventil skickade upp laddtrycket till 0,9 bar. Även bränslefiltret byttes till ett nytt.

    Just nu har jag inte hunnit få dig 2,5 bars BTRn utan kör med 3,0 vilket resulterar i att den går lite fett. Det märks när man startar och automatchoken går i, så fort jag rör gasen så sjunker varvtalet och bilen bluddrar. Det försvinner dock efter 10 s.

    Hur går bilen då?

    Jo tack, väldigt bra. Inga ryckningar eller andra besvär. Riktigt bra drag i jämfört med tidigare och inga tendenser till spikningar.
    Gasar man på motorvägen så passerar bilen 170 snabbt utan att behöva plågas men sen blev piloten nervös.

    När 2,5 bars BTRn kommer på så kommer jag nog sänka laddtrycket lite för att ha lite marginal och för att spara kopplingen, bilen har trots allt gått 37k mil.

    När jag tanka i dom första 10 test litrarna e85 så märkte jag att statiol tyvärr hade höjt priset till 8.50 nånting. Det kändes surt då det tidigare varit 7.50 ungefär. Men när jag på väg hem från jobbet stannade vid jet för att tanka så kostade e85 6.99 kr/l!!!
    Jag tankade naturligtvis fullt och skrattade hela vägen hem.

    Kostnade för det hela var 150 kr för BTRn, 98 spänn för bränslefiltret och 450(?) för spridarna. IC lånas av brodern tills han vill ha betalt för den.

    Så runt 700 för hela paketet. Första 50 l e85 kostade under 350 spänn och om bilen tar en tredjedel extra blir motsvarande bensinpris 9,32.

    Så nu får vi se hur det går framöver, återkommer när jag mätt bränsleförbrukningen.

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    väntar med spänning på resultatet!

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967
    Finns det inga andra spridare som passar bättre utan att byta BTR?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Finns det inga andra spridare som passar bättre utan att byta BTR?

    Jocke
    Det finns några till 900 S -90 som är lite större och dom duger om man klämmer ihop orginal BTRn lite så man får högre bränsletryck.
    Men å andra sidan är dom spridarna jag har nu orginal på 740 turbo och dom är lågohmiga så dom passar med Lucas-sprutet samtidigt som dom inte är speciellt eftertraktade så dom blir billiga. En 2,5 bars BTR sitter på många saabar orginal och dom är inte heller speciellt dyra eller ovanliga.
    Lägre bränsletryck spara pumpen lite också, har jag hört.


    Glömde säga att tändningen är lite justerad, 19 graders förtändning just nu. Undrar om det går att ställa den ännu tidigare?

    Bilen sprang idag ifrån en ny V70 som hade bråttom ut på motorvägen, 50-160 ungefär sen kom min avfart. Min var marginellt snabbare men det gick, har ingen aning om vad det var för motor i men jag hoppas det inte var 140 hästarn...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967
    [quote=Karl V]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr Aero":17rwy43o
    Finns det inga andra spridare som passar bättre utan att byta BTR?

    Jocke
    Det finns några till 900 S -90 som är lite större och dom duger om man klämmer ihop orginal BTRn lite så man får högre bränsletryck.
    Men å andra sidan är dom spridarna jag har nu orginal på 740 turbo och dom är lågohmiga så dom passar med Lucas-sprutet samtidigt som dom inte är speciellt eftertraktade så dom blir billiga. En 2,5 bars BTR sitter på många saabar orginal och dom är inte heller speciellt dyra eller ovanliga.
    Lägre bränsletryck spara pumpen lite också, har jag hört.


    Glömde säga att tändningen är lite justerad, 19 graders förtändning just nu. Undrar om det går att ställa den ännu tidigare?

    Bilen sprang idag ifrån en ny V70 som hade bråttom ut på motorvägen, 50-160 ungefär sen kom min avfart. Min var marginellt snabbare men det gick, har ingen aning om vad det var för motor i men jag hoppas det inte var 140 hästarn...[/quote:17rwy43o]

    Jag kanske ska göra så ändå. Något art.nr på dessa spridare?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    [quote=Mr Aero][quote="Karl V":2ptbr0ol]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr Aero":2ptbr0ol
    Finns det inga andra spridare som passar bättre utan att byta BTR?

    Jocke
    Det finns några till 900 S -90 som är lite större och dom duger om man klämmer ihop orginal BTRn lite så man får högre bränsletryck.
    Men å andra sidan är dom spridarna jag har nu orginal på 740 turbo och dom är lågohmiga så dom passar med Lucas-sprutet samtidigt som dom inte är speciellt eftertraktade så dom blir billiga. En 2,5 bars BTR sitter på många saabar orginal och dom är inte heller speciellt dyra eller ovanliga.
    Lägre bränsletryck spara pumpen lite också, har jag hört.


    Glömde säga att tändningen är lite justerad, 19 graders förtändning just nu. Undrar om det går att ställa den ännu tidigare?

    Bilen sprang idag ifrån en ny V70 som hade bråttom ut på motorvägen, 50-160 ungefär sen kom min avfart. Min var marginellt snabbare men det gick, har ingen aning om vad det var för motor i men jag hoppas det inte var 140 hästarn...[/quote:2ptbr0ol]

    Jag kanske ska göra så ändå. Något art.nr på dessa spridare?

    Jocke[/quote:2ptbr0ol]

    Oj, ska kolla upp det men det är dom som är turkosa. Flödar 300 cc/min.
    Räkna lite på hur mycket sås dom ger vid 2,5 bar och hur mycket bilen behöver. Kan vara bättre med 2,7 bars BTR.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Idag när det var riktigt åskvarm så laddade bilen rätt in i tryckvakten på 0.95 bar så jag får nog skruva ner laddtrycket lite.

    Brorsan har lite bilder som kanske kommer upp senare även om det inte är så mycket att se.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero

    Jag kanske ska göra så ändå. Något art.nr på dessa spridare?

    Jocke
    Hej!
    Spridarna vi satte dit var volvos 740/760-turbospridare med turkosfärgad topp. Dessa verkar finnas med tre olika boschnummer som slutar på 355, 357 eller 335. Till denna konvertering använde Karl och jag 355:orna.

    Men man skulle nog kunna köra med 900S -90 spridarna utan att höjja bränsletrycket, de ger då 264 cc/min @ 3 bar. Det blir något mindre än 30% extra, men eftersom E85 är ett så pass mycket tåligare bränsle så kanske det skulle gå att köra lite "lean burn" om man håller sig från att öka laddet för mycket... (?)

    Bilderna kommer så småningom Karl!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Har nu tankat efter dom första 16 milen, mest för att jag ville se hur mycket den har tagit. Jag tankade på Jet där E85 fortfarande kostar 6.99 och då fick jag i 18 liter, den exakta siffran blev 1,16 l/mil vilket jag är väldigt nöjd med då det uteslutande varit 5-6 km genom staden till och från arbetet samt 7 km vändor på motorvägen. Inga ägg under gaspedalen men heller inget idiotgasande.

    Nu sitter också 3 bars BTRn på, förmodligen kompenserar lambdan för att den går lite fett men med 2.5 bars btr borde den bli lite snålare plus att den inte dör när man ska iväg och automatchoken fortfarande är på.
    Ska ställa ner laddtrycket också för nu slår tryckvakten till så fort jag gasar ur den lite. Mest på lite för hög växel då den inte varvar upp så fort utan laddtrycket sticker istället.

    Bränslekostnaden är nu 8.11 per mil istället för 11,43 (schablonräknat på 0,9 l/mil och bränslepris på 12.70)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Igår satte jag i min 2,5 bars BTR, sänkte laddtrycket och gav mig ut för att testat:
    Bilen går skit på tomgång, måste mala länge på startmotorn för att den ska komma igång sen hinner den dö två gånger innan den blir lite stabilare. Låg och framförallt pendlande tomgång. Den går hyfsat när man ligger på jämn fart och kör men när man accelrerar så rycker bilen och känns orkeslös. Skitjobbig vid stadskörning får jobba för att komma iväg.
    Jag tror den går väldigt snålt, satte tillbaka 3 bars BTR och då går den mycket bättre. Tidigare trodde jag att den gick väldigt fett när jag startade och hade 3 bars BTR vilket resulterade att den dog så fort jag gasade dom första 20 sekunderna. Nu lutar jag åt att den kan gå snålt vid kallstarter och kanske lite fett när temperaturen kommit upp.

    Den borde gå lite fett när spridarna ger 300 cc/min @ 3 bar och orginal är 214 cc/min eller vad tror ni? Då ger den nästan exakt 40 % mer.

    Risken är att det måste fettas på ännu mer vid kallstart men jag vet inte riktigt hur jag ska testas det. Har någon ett förslag så blir jag glad.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Ny teori angående varför den gick så kasst med 2.5 bars BTR.
    När jag tankade idag så upptäckte jag att den tagit 19.90 liter på 12 mil, det har varit med 2,5 bars BTR mest och nu kan jag dra mig till minnes att det rann bränsle ur vakuumslangen mellan insuget och BTRn när jag bytte tillbaka till 3 bars BTR.
    Om 2,5 BTRn är trasig och läcker bränsle till insuget så skulle det resultera i att bilen går väldigt fett, dålig tomgång, dör om man gasar på, rycker och känns trött om man gasar mycket i fart. Gasar man försiktigt så fungerar det bra. Det plus en hemul bränsleförbrukning på 1,7 liter per mil gör att jag starkt misstänker BTRn.

    Det skulle också förklara varför den går lite dåligt vid start på 3 bars BTR, den går då också lite fett när kallstarten är aktiverad.

    Så nästa hållpunkt är att kolla BTRn.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Har läst in mig lite mer på etanol, eller rättare sagt, brorsan skickade en länk. Där räknades det på molekyler, mol och grejer och då kom dom fram till att man ska ha spridare som ger 40 % mer och då kommer bilen ta 30 % mer eller nåt sånt.
    Iallafall innebär det att dom spridarna jag har nu tillsammans med 3 bars BTR landar på exakt 40,2 % extra. Vilket gör att jag inte byter till 2,5 bars BTR.

    Jet gav mig en pungspark idag när dom hade höjt från 6.99 till 8.74, hittade lite billigare på statoil för 8.24 men en ordentlig höjning iallafall 62,50 dyrare på 50 liter. Surt.
    Senaste tankningen har den gått på 1,19 l/mil.

Liknande ämnen

  1. Skillnader i hårdvara i B207 Biopower vs bensin
    Av icbm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-02-06, 23:24
  2. Skillnad 1,8t biopower och 2,0t biopower
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 18:40
  3. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •