Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: problem med 9-5 2,0t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    13

    problem med 9-5 2,0t

    Hej ! har en liten fråga vore kanon om nån kunde hjälpa mig !
    Har en 9-5 98 2,0t för ett tag sen gick turbon sönder rasade totalt ,och samtidigt som den rasade så började Cheek Engin lampan lysa men nu när det sitter en en ny turbo mm så lyser lämpan ändån! jag har försökt att släcka den genom att låta bateri polen ligga av men den tänds nästan direkt när man startar bilen
    Vad vanar lampan för ? går bilen på nått nöd prgram när den lyser ?
    jag har tykt att jag har haft dålig tomgång i bland har varit nere och vänt på 500rpm kan det ha nått samband ?
    Di kassetten kan den ställa till så man får dålig tomgång ?
    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Check engine, måste "nollas" av SAAB-verkstan.
    Kanske något mer är fel dessutom

    MVH Mikael
    9000 CSE 2,3T-94

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    13
    Okej tänkte att om man gjorde det strömlöst så kan det ju inte finnas i minnet .

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 974
    Troligast är att ditt spjällhus gått i limphome, detta innebär att när du nollar boxen genom norsk reset, så kommer felkoden omedelbart tillbaka när du sätter på tändningen.
    Spjällhuset måste då återstållas mekanisk, men först måste du göra en norsk reset, annars sätter styrdonet spjället i limphome igen.
    Sök på forumet så hittar du hur du återställer det.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    45
    När Check engine lyser så kan det vara vad fan som hällst. På min var det trasig knack sensor, den sitter i di-kasetten. Det är bara att åka till saab och be de kolla. Kostar ett par tior.
    9-5 2.0 - 98

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    6

    check engine

    Hade samma fel på min 9-5 99A och det var limp home ,bilen gick knappt på tomgång och var rätt orkeslös åkte till saab som återställde bilen.
    senare hittade jag en sida här som visade hur man återställer den själv då jag var tvungen att byta spjällhus
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 974
    Det kan bara vara spjället som gått i limphome då Check Engine tänds omedelbart efter norsk reset. Alla andra felkoder typ givarfel, felvärden osv kräver 3 st körcykler innan felkod läggs, alltså tre starter. Däremot spjället känner den av direkt vid tändningspåslaget att den ligger i limphome och lägger då en felkod omedelbart.
    Styrdonsfel kan visserligen också lägga felkod med en gång, men det är VÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT långsökt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    13
    Tjena tack för era snabba svar . jo jag va på saab och skulle få hjälp med att kolla det med det fanns inte tid där förren den 17 augusti
    men jag borde ju kunna försöka resetta spjällhuset men jag tycker att det är lite krångligt att förstå vad dom menar att man ska göra.
    mvh

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    13
    hej, jag lyckades resetta spjälhuset nu men när jag har skört en stund så löser det ut igen och börjar lampan att lysa igen ?
    är det bara att buya spjällhus nu då??
    mvh

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 980
    Citat Ursprungligen postat av Pål
    hej, jag lyckades resetta spjälhuset nu men när jag har skört en stund så löser det ut igen och börjar lampan att lysa igen ?
    är det bara att buya spjällhus nu då??
    mvh
    Kan hjälpa att få ny mjukvara till spjällhuset, det gjorde det på min. Har fungerat fint sen Januari!!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 974
    Stämmer som Börne skriver, finns en ny mjukvara som ändrar toleransvärdet för spjällägesgivaren i spjället, är ungefär 50% chans att det lagar ditt fel.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    13
    okej är det saab man måste lämna in den på då eller?
    mvh

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •