Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ryckig gång 9-5 Biopower

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135

    Ryckig gång 9-5 Biopower

    Har kört Biopower i 5000mil till största del i bensin i tanken och är nöjd.
    Gjorde en liten nätt trip till Florens i förra veckan, och körde rätt styggt ner på autobahn, fick check engine i Kassel-backarna, Tyskland. (Varmt var det ute också 30-35 grader.) Lunkade i "Lipp Home-läge" till SAAB-verkstan i Kassel, ett av tändstiften var kass, alla tändstift byttes och allt frid och fröjd
    Efter detta går bilen ryckigt i jämn fart, inte mycket men det märks av den som kör, vid körning på plan väg, jämn gas, utan förvarning börjar ryckningarna och farten sjunker (om man inte gasar mer)
    Under gaspådrag och motorbroms, allt OK.
    Tändkassetten är bytt, och även tändtiften igen när jag kom hem.
    SAAB-verkstan märkte som vanligt inget onormalt, när de körde.
    Bilen kördes/körs endast på Shell V-power eller BF98.
    Vad kan mer ha gått sönder

    Hjälp! Tacksam för svar!
    9000 CSE 2,3T-94

  2. #2
    Tanka E85.
    9-5 2,3t -01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Jo, gärna.
    Har varit lat att leta E85-mackar och problemet är att det endast finns i Sverige, har kört 530mil i Europa.
    9000 CSE 2,3T-94

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Och sluta med Shell V-Power, T7 systemet fungerar inte höjdans med det. Motorn håller igen vid gaspådrag, reglerar mycket, och just ryckningar på jämn gas, typiskt V-Power.
    Sen tror jag inte din bil ska ha 98oktanigt bränsle om du inte trimmat bilen. Kolla i instruktionsboken där står det!!!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Och sluta med Shell V-Power, T7 systemet fungerar inte höjdans med det. Motorn håller igen vid gaspådrag, reglerar mycket, och just ryckningar på jämn gas, typiskt V-Power.
    !!!
    Har jag inte märkt, inte hört talas om heller.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Har kört V-power sen bilen var ny, först efter den heta Europa-trippen som detta inträffat.
    Men jag ska prova BF95 nästan gång.
    Någon som har fler idéer
    9000 CSE 2,3T-94

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    skulle ju sätta en 5a på tändkasetten i detta fallet eller att verkstaden satt i borsch tändstift vilket alla utom reservdelsförsäljarna vet inte funkar...

    jag skulle nog skaffa en DI att provbyta med och även kolla vad de är för tändstift som sitter i bilen, tror nog Saab kan hjälpa dig med lån av en tändkasett med tanke på hur ny bilen är.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Som erfaren SAAB-ägare har jag en röd och svart kasset i garaget och har testat med denna. Stiften SAAB satt i är NGK BCPR7ES-11.
    9000 CSE 2,3T-94

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Bränslepump då ?
    Det har ju varit lite problem med pumparna till BioPower
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Är det inte så enkelt att det har varit så varmt tillsammans med bensinprogget i T7 boxen inte är lika avancerat på en Biopower ?

    Det är ju samma box men programmet är gjort för E85 och/eller BF. Alltså inte samma antal mappar för bensinen att nyttja då det är extrema förhållanden.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Testade även när jag kom hem, ställde bilen i garaget +18 grader, startade dagen efter kall, rycken kom med en gång. Då är ju allt kallt, motor, DI, etc.
    Får vänta till SAAB-verkstan öppnar fullt ut, experterna har semester.
    9000 CSE 2,3T-94

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Hej!

    Jag lägger en röst på stiften. Det är möjligt att tyskarna monterade in felaktiga stift. Dom har trotts allt inte BioPower modeller i Tyskland.

    Skruva ut en stift och kika vad det är för märke och modell.
    Signatur...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Och sluta med Shell V-Power, T7 systemet fungerar inte höjdans med det. Motorn håller igen vid gaspådrag, reglerar mycket, och just ryckningar på jämn gas, typiskt V-Power.
    Sen tror jag inte din bil ska ha 98oktanigt bränsle om du inte trimmat bilen. Kolla i instruktionsboken där står det!!!
    ??????????

    kör vpower hela tiden funkar fint i min bil. gick däremot ryckigt med 98oktan från JET
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Har du haft bilen inne hos din lokala Saabhandlare för felsökning, du har ju garanti kvar på bilen, så varför sitta och grunna på detta själv, och betala reservdelar. Det finns en ny mjukvara till BioPowern -05 kanske kan den hjälpa, men vad jag vet så avhjälper den bara kallstarts problem.
    BioPowern har ju en del problem med bränslepumpen, även bränsletrycksregulatorn, det låter som mer troliga problem.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Har du haft bilen inne hos din lokala Saabhandlare för felsökning, du har ju garanti kvar på bilen, så varför sitta och grunna på detta själv, och betala reservdelar. Det finns en ny mjukvara till BioPowern -05 kanske kan den hjälpa, men vad jag vet så avhjälper den bara kallstarts problem.
    BioPowern har ju en del problem med bränslepumpen, även bränsletrycksregulatorn, det låter som mer troliga problem.

    Ja, vecka 31 ska den in, alla experter de har här är på semester. Hitills har jag inte lagt en krona på det och tänker inte göra det heller. Som sagt bilen är ny.
    9000 CSE 2,3T-94

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Sätter en slant på spjällhuset. Du har säkert en felkod utan att motorlampan lyser för dig. Åk till någon som har en TechII och kolla.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Sätter en slant på spjällhuset. Du har säkert en felkod utan att motorlampan lyser för dig. Åk till någon som har en TechII och kolla.
    Ja, konstigt om inte SAAB läste av ev. felkoder när dom bytte stiften.
    Ofta får man bättre hjälp på SAAB-verkstan om man själv har idéer om vad felet är. Annars nonchalerar de gärna fel som inte uppkommer hela tiden.

    Sann historia från en kollega: "Han kommer in till verkstan, klagar på gnissel bakom intrumentpanel, får till svar: Höj volymen på stereo, så hörs det inte! *suck*
    9000 CSE 2,3T-94

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab
    Som erfaren SAAB-ägare har jag en röd och svart kasset i garaget och har testat med denna. Stiften SAAB satt i är NGK BCPR7ES-11.
    Har inte instruktionsboken framför mig, men skall inte BioPowern ha PFR7-H10?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Nej den ska ha NGK BCPR7ES-11 så det är riktigt..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    finns en ny uppdatering T7,,be dom kolla upp det

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 biopower -09 ryckig gång i låg växel
    Av Gunnar.G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 21:02
  2. [LÖST] Ojämn och ryckig gång OG9-5 2,0t Biopower Automat -06
    Av torbod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •