Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9-5 startar ej, tändlägesgivaren paj???

  1. #1
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    504

    9-5 startar ej, tändlägesgivaren paj???

    Gomorron flickor och pojkar. Har ett problem.

    Farsans 9-5'a startar inte. Startmotorn går men inget mer händer. Trodde att det var DI-kassetten men vi har testat. Hjälp uppskattas!

    Bilen är en 9-5 2,0t -00, har gått 20k

    En teori är att kamkedjan gått av, vet nån hur man kan höra på bilen att så är fallet?

    EDIT: Satte lämpligare rubrik.
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    Lyft på di kassetten och sen på ventil kåpan så ser du om kamkedjan är av.
    Men är det att det går segt för startmotorn att dra runt motorn eller snurrar motorn över huvud taget?
    Det är inte så att startmotorn inte greppar startkransen på svänghjulet?
    Ha ventilkåpan av när du låter en titta om kamarna rör sig när du försöker starta motorn eller att dom tittar på generator remmen när du gör de.
    Går inte motorn runt är det startmotorn som är felet.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    504
    Kamkedjan var det inte, vi har lyft av ventilkåpan och allt är ok. Soppapumpen funkar oxå, bensinen kommer till motorrummet men inte längre. Stiften är torra trots alla startförsök. Slutsatsen måste vara att det är tändlägesgivaren.

    Nån som kommer fram till någon annan slutsats innan vi åker och köper ny givare?
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 411
    Tändlägesgivaren är ett vanligt fel, även om den inte alltid dör helt på en gång.
    Oftast så går bilen lite ryckigt till och från, och blir svårt startad när den är varm innan den lägger av.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  5. #5
    Går bränsle pumpen? Det är också ett ganska vanligt fel på 9-5 an

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 985
    Ohm-mät givaren. Skall ligga på runt 800 ohm om jag minns rätt. Sök på forumet. Finns i annan tråd...
    Fredrik J

  7. #7
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    504
    Vi testade att byta givaren, det var heller inte felet. Och bensinpumpen gick som sagt, det hade vi redan konstaterat. Vi gick helt enkelt bet. Det slutade med bärgning till Saab där de bara bytte batteriet i bilen - sen funkar den igen!

    Det löser dock inte problemet i grund och botten... ok att batteriet var urladdat efter våra startförsök när Saab fick bilen (och batteriet var dåligt), men från början var inte batteriet så dåligt. Felet måste sitta nån annanstans och finns i så fall fortfarande kvar...

    Nån som har några kloka idéer, skulle det kunna vara VSS (startspärren) som spökade och i så fall varför?
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378
    Hej
    Troligtvis har det varit vevaxelgivaren , problemet är att ni skulle läst av felkoder innan det gamla batteriet demonterades.
    Nu får ni tyvärr köra i ovisshet och hoppas att inte bilen stannar.

    mvh Mats S
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  9. #9
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    504
    Vi monterade tillbaka den gamla givaren igen och Saab läste av felkoderna med Tech2, problemet var bara att det inte fanns några felkoder...

    Bilen var felfri enligt tech2.
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    Kolla generatorn så den laddar som den ska.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Vi monterade tillbaka den gamla givaren igen och Saab läste av felkoderna med Tech2, problemet var bara att det inte fanns några felkoder...

    Bilen var felfri enligt tech2.

    OK, MEN läste ni av felkoderna INNAN ni bytte batteri ?

    mvh Mats S
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  12. #12
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    504
    Om du syftar på SIDens felkoder så fanns det inga att läsa av. Bilen indikerade inga fel.
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Om du syftar på SIDens felkoder så fanns det inga att läsa av. Bilen indikerade inga fel.
    NEJ jag menar givetvis om saabverkstaden läste ur felkoderna med tech2 INNAN batteribytet.

    Mvh Mats S.
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

Liknande ämnen

  1. Byte av Vevaxelgivaren/tändlägesgivaren
    Av segerhammar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 12:45
  2. [LÖST] Larmet startar när kupévärmaren startar NG9-3
    Av Steel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •