Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: 9-3 SS´arna verkar gå hyggligt bra trots allt

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852

    9-3 SS´arna verkar gå hyggligt bra trots allt

    Hej!

    Hade ett litet roligt race idag, det första "ordentliga" med nya bilen.

    På vägen till svärföräldrarna så hamnade jag efter en kompis med en og9-3 med steg3 +öppet filter. Märkte att vi var på väg åt samma håll så jag höll ett öga på tempmätaren hehe.
    Så påväg ut ur stan märkte jag att det började rycka lite i hans bil och gjorde mig beredd. Självklart såsade man till det lite men när han körde om en bil så hängde jag på, tappade lite i starten precis som man brukar men kör ändå om samma bil som han och fortsätter hålla stumt, helt plötsligt märker jag hur jag börjar komma ifatt och helt plötsligt ligger jag i arslet på honom, då har jag nog tagit in 3-4 billängder och vi var uppe i 180ungefär.
    Båda bromsade in och svänger av vägen till en annan väg, från kanske 30km/h börjar vi dra igen och jag tappar återigen lite i starten då han drog lite innan mig och min låda var tvungen att hitta en passande växel, vid 80 ungefär så hade han slutat dra ifrån och jag började knapra in och var i röven på honom strax innan 130 typ (Fan, det är svårt att memorera alla hastigheter i skarp situation)
    Sen kom det en bro, en backe och sedan var det full gas igen från kanske 100-110, nu var jag beredd iaf och bilarna går ganska jämnt upp till 150-160, då var jag så nära så jag blinkade för omkörning Hade ca 180 när jag var förbi honom och drog till 220 blås, då var han ganska akterseglad. Det var verkligen inget snack om vem som var snabbast idag, och i högre farter satt han på läktaren och tittade på kändes det som

    Nu har han original-IC och öppet filter i sin och det var ganska varmt ute, men jag har också original-IC och std-filter plus automatlåda i min med enbart steg1 mjukvara och originalavgas osv.
    Han har ju 3" helsats med sport/race?-kisse och steg3 program..

    Vart lite snopen själv av resultatet, men visst är det ganska roligt att det går att få hyffsad effekt med så enkla medel iaf, känns som SS´en är lite bespottad i det hänseendet.

    Då det var en avlägsen kamrat till mig så pratade jag med honom efteråt och det ojades lite om att det bara fanns ett bars laddtryck, men det var vid 180 blås han kollade och det anser jag nog vara hyffsat normalt trots allt, det bör vara nånstans runt 5500rpm på fyran det.

    Drar inga större växlar på detta men det var iaf roligt att få gasa lite

    Trevlig kväll på er allihopa !

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Jag tror som sagt att bilen tog ut sin rätt i värmen. Tyvärr. Minns du inte hur din tidigar bil var när det var hett ute? Inge mycket mer än orginal utan större intercooler. Har han även öppetfilter så är jag inte så förvånad. Helst inte då det kommer upp i fart.

    Iof är ju inte skillnaden i kraft mellan era så överdrivet. Så resultatet kanske skulle vara liknande.

    Den gång jag har fått åkt mot någon 9-3SS var mot en med Performance logga på baksidan och ett annat utblås. (Ej en Aero) Så var troligen inte så mycket kraft i den. Men det racet var ungefär lika. Kunde ligga kvar på femman mellan 130-180km/h utan att tappa. Efter det var det som om hans bil fastnade i en vägg.

    En riktigt IC skulle vara std vid "steg3" trimining ifall man vill behålla effekten.

    Kommer du upp på lördag hit till Gävle kan vi ju ta ett race och vi får titta på bilen. (ta med dig några andra från v-ås också så man kan bekanta sig och ha lättare att svänga förbi några när man är hos flickvännes släkt)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Trevligt att det finns potential att hämta hem till dom trevliga SS'arna, hoppas det ska leta hem en sådan i framtiden

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Trevligt att det finns potential att hämta hem till dom trevliga SS'arna, hoppas det ska leta hem en sådan i framtiden

    Mvh Michael
    Jo väghållningen och utseendet slår ju det mesta.. Undras hur underbar en SS är med koni och H&R! Hoppas hoppas de kommer med etanol och awd. Då jäklar ska det köpas! Annars får det bli som Rydde en 03:a Aero! Kanon från fabrik.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Trevligt att det finns potential att hämta hem till dom trevliga SS'arna, hoppas det ska leta hem en sådan i framtiden

    Mvh Michael
    Jo väghållningen och utseendet slår ju det mesta.. Undras hur underbar en SS är med koni och H&R! Hoppas hoppas de kommer med etanol och awd. Då jäklar ska det köpas! Annars får det bli som Rydde en 03:a Aero! Kanon från fabrik.
    Jag har Konis ännu icke köpbara Guld på min,, adaptiva dämpare tillsammans med Eibach..Ligger som en padda.

    Ska köra bana på Sviestad så småningom..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Ska köra bana på Sviestad så småningom..

    Mvh
    För att citera Gert Fylking: "Äntligen!"

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Jag har Konis ännu icke köpbara Guld på min,, adaptiva dämpare tillsammans med Eibach..Ligger som en padda.

    Ska köra bana på Sviestad så småningom..

    Mvh
    Har du inga bilder på nya bilen då? Gjort något mer med den än?

  8. #8
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Jag har Konis ännu icke köpbara Guld på min,, adaptiva dämpare tillsammans med Eibach..Ligger som en padda.

    Ska köra bana på Sviestad så småningom..

    Mvh
    Har du inga bilder på nya bilen då? Gjort något mer med den än?
    St1 Progg ( ca 210-220 )
    KN insats filter.
    Halvsats Ferrita egenbyggt med 2 små bakre dämpare,,ingen mitten.
    Eibach fjädring..
    Guld Koni:s
    18" BBS.
    Värmeisolerat IC rör.. ( gav säkert 12.5hp.. )

    O framför allt,,rätt dekaltrimmad..

    Bilder kommer sen.

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Robert@

    St1 Progg ( ca 210-220 )
    KN insats filter.
    Halvsats Ferrita egenbyggt med 2 små bakre dämpare,,ingen mitten.
    Eibach fjädring..
    Guld Koni:s
    18" BBS.
    Värmeisolerat IC rör.. ( gav säkert 12.5hp.. )

    O framför allt,,rätt dekaltrimmad..

    Bilder kommer sen.

    Mvh
    Dekalerna gör väl 20hk?
    Steg 1 program du har då eller lite vassare? (Edit: såg inte du skrev St1 program)
    Utan dämpare och små dämpare bak, mullrar fint då!

    18" Challenge fälgar eller?

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Jag tror som sagt att bilen tog ut sin rätt i värmen. Tyvärr. Minns du inte hur din tidigar bil var när det var hett ute? Inge mycket mer än orginal utan större intercooler. Har han även öppetfilter så är jag inte så förvånad. Helst inte då det kommer upp i fart.

    Iof är ju inte skillnaden i kraft mellan era så överdrivet. Så resultatet kanske skulle vara liknande.

    Den gång jag har fått åkt mot någon 9-3SS var mot en med Performance logga på baksidan och ett annat utblås. (Ej en Aero) Så var troligen inte så mycket kraft i den. Men det racet var ungefär lika. Kunde ligga kvar på femman mellan 130-180km/h utan att tappa. Efter det var det som om hans bil fastnade i en vägg.

    En riktigt IC skulle vara std vid "steg3" trimining ifall man vill behålla effekten.

    Kommer du upp på lördag hit till Gävle kan vi ju ta ett race och vi får titta på bilen. (ta med dig några andra från v-ås också så man kan bekanta sig och ha lättare att svänga förbi några när man är hos flickvännes släkt)
    Hej !

    Jag skrev in det som brasklappar, dels att det var original-IC och öppet filter plus att jag egentligen inte drog så stora växlar på det hela. Men faktum kvarstår ju att jag OCKSÅ har original-IC på min bil, den är inte ens frontmonterad och det var ungefär lika varmt där jag åkte som där han åkte (typ samma väg ) Sen har jag automat och en steg1-programvara i min bil.
    Att piska en icke Aero SS som är trimmad är inte så fränt då de landar runt 200hk va ?

    Sen så är ju detta ytterligare bara ett bevis på att en filterplacering som T7-satsen har hos Speedparts bara blir en försämring, något som jag alltid sagt. Det kan bara vara ljudet som lockar

    Dock så har den bilen jag kört ifrån idag fortfarande, steg3 avgas, steg3 programvara och ett fränt öppet filter. SS´en hade original, original, original, original och en steg1 mjukvara Det är rätt så fränt tycker jag iaf. Känns som en prisvärd grej att kasta i dem i trimväg jmf med og9-3 Aero.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Jag tror som sagt att bilen tog ut sin rätt i värmen. Tyvärr. Minns du inte hur din tidigar bil var när det var hett ute? Inge mycket mer än orginal utan större intercooler. Har han även öppetfilter så är jag inte så förvånad. Helst inte då det kommer upp i fart.

    Iof är ju inte skillnaden i kraft mellan era så överdrivet. Så resultatet kanske skulle vara liknande.

    Den gång jag har fått åkt mot någon 9-3SS var mot en med Performance logga på baksidan och ett annat utblås. (Ej en Aero) Så var troligen inte så mycket kraft i den. Men det racet var ungefär lika. Kunde ligga kvar på femman mellan 130-180km/h utan att tappa. Efter det var det som om hans bil fastnade i en vägg.

    En riktigt IC skulle vara std vid "steg3" trimining ifall man vill behålla effekten.

    Kommer du upp på lördag hit till Gävle kan vi ju ta ett race och vi får titta på bilen. (ta med dig några andra från v-ås också så man kan bekanta sig och ha lättare att svänga förbi några när man är hos flickvännes släkt)
    Hej !

    Jag skrev in det som brasklappar, dels att det var original-IC och öppet filter plus att jag egentligen inte drog så stora växlar på det hela. Men faktum kvarstår ju att jag OCKSÅ har original-IC på min bil, den är inte ens frontmonterad och det var ungefär lika varmt där jag åkte som där han åkte (typ samma väg ) Sen har jag automat och en steg1-programvara i min bil.
    Att piska en icke Aero SS som är trimmad är inte så fränt då de landar runt 200hk va ?

    Sen så är ju detta ytterligare bara ett bevis på att en filterplacering som T7-satsen har hos Speedparts bara blir en försämring, något som jag alltid sagt. Det kan bara vara ljudet som lockar

    Dock så har den bilen jag kört ifrån idag fortfarande, steg3 avgas, steg3 programvara och ett fränt öppet filter. SS´en hade original, original, original, original och en steg1 mjukvara Det är rätt så fränt tycker jag iaf. Känns som en prisvärd grej att kasta i dem i trimväg jmf med og9-3 Aero.
    Om en orginal 9-3 Aero har 92c insugstemp med öppet varmluftfilter på en 100-200 repa. Vad har då en steg3a med samma bastufilter ?. En polare har en sierra 2.0 med öppet filter, brände mig på filtret i dig när jag var där o tafsa ..........

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Låter som en rolig åktur!

    Vad satt det för snurra i OG9'3an?

    Om och ifall det endast är en GT17 borde väl effekten i hans bil och din steg1 aero ligga ganska nära?

    OT: Den 9-3 ss Aero jag provkörde igår kändes dock rätt slö jämfört med gamla Bettan min tyckte jag... Men den var å andra sidan otrimmad...
    9-3 SC Aero 07

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Robert@: Ut med den på bana. Så vi får se vad en hyfsat std SC kan göra.

    AeroRydde: Jo, nästan samma spec. Jag tror dock att ett snälle program och orginalluftfilter skulle gjort att det gick jämnt. Men som du sa, den öppna satsen från Speedparts är ett litet skämt. Öppnar man huven efter lite hårdkörning och lägger handen på luftfilterboxen så känner man ju att det drar åt sig rätt mycket värme åt det håller. Galet att de suger in luften den vägen då. Det är galet rätt igenom.

    Nu vet jag inte hur IC på SS ser ut. Men på og är den ju underdimensionerad redan för Viggen.

    Men visst är det härligt att du hade kraft. Gör ju att man blir sugen på en SS. De är ju så jäkla snygga.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Trevligt att det finns potential att hämta hem till dom trevliga SS'arna, hoppas det ska leta hem en sådan i framtiden

    Mvh Michael
    Jo väghållningen och utseendet slår ju det mesta.. Undras hur underbar en SS är med koni och H&R! Hoppas hoppas de kommer med etanol och awd. Då jäklar ska det köpas! Annars får det bli som Rydde en 03:a Aero! Kanon från fabrik.
    Bara att hålla tummarna

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Värmeisolerat IC rör.. ( gav säkert 12.5hp.. )

    Mvh
    En produkt av och från Abbott eller?

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Värmeisolerat IC rör.. ( gav säkert 12.5hp.. )

    Mvh
    En produkt av och från Abbott eller?
    Abbott,,,??? Abort stavas det... Fast det kanske uttalas Abbott på Skånska..






































    Nej,,jag har gjort det själv,, det IC:röret som går från turbon under motorn o fram..





    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Om en orginal 9-3 Aero har 92c insugstemp med öppet varmluftfilter på en 100-200 repa. Vad har då en steg3a med samma bastufilter ?. En polare har en sierra 2.0 med öppet filter, brände mig på filtret i dig när jag var där o tafsa ..........
    Jag har haft 95 grader på min förra bil en gång, men då hade vi gasat länge, ett par mil, och jag hade inte ens öppet filter då, dock steg3 med några plus.

    Har du sett några IC-mätningar från 9-3SS med original-IC och trimprogram ? Kan tänka mig att det ser ut ungefär som för 9-5:orna, de är ju inte direkt skitbra heller men hyggliga uppemot 300hk iaf va ? Kommer inte in med OBD2-interfacet i SS´en, det ska eventuellt lösas med mjukvara men det verkar långt ifrån klart.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Låter som en rolig åktur!

    Vad satt det för snurra i OG9'3an?

    Om och ifall det endast är en GT17 borde väl effekten i hans bil och din steg1 aero ligga ganska nära?

    OT: Den 9-3 ss Aero jag provkörde igår kändes dock rätt slö jämfört med gamla Bettan min tyckte jag... Men den var å andra sidan otrimmad...
    I og9-3 Aero sitter det en Mitsu 15T#5 original, aningens större än min alltså. Den ska ge 270hk hans bil enligt aktuell trimfirma. Det gjorde den nog inte igår

    En SS med trimprogram får en helt annan karaktär en med originalS/W, bilen blir riktigt riktigt trevlig att köra då !

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":5ok3bxod
    Värmeisolerat IC rör.. ( gav säkert 12.5hp.. )

    Mvh
    En produkt av och från Abbott eller?
    Abbott,,,??? Abort stavas det... Fast det kanske uttalas Abbott på Skånska..



    Nej,,jag har gjort det själv,, det IC:röret som går från turbon under motorn o fram..





    Mvh[/quote:5ok3bxod]

    Ha ha, jag förstod från början. Abbott har väl här och där sagts "ta i" för mycket i effekt av vissa produkter. Att enbart porta toppen sägs ge 12 extra kusar....Men jag har många grejer från Abbott på min kärra så jag skall vara tyst och hålla mig till rubriken.

  20. #20
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=JPR]
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":354su77i
    Värmeisolerat IC rör.. ( gav säkert 12.5hp.. )

    Mvh
    En produkt av och från Abbott eller?
    Abbott,,,??? Abort stavas det... Fast det kanske uttalas Abbott på Skånska..



    Nej,,jag har gjort det själv,, det IC:röret som går från turbon under motorn o fram..





    Mvh
    Ha ha, jag förstod från början. Abbott har väl här och där sagts "ta i" för mycket i effekt av vissa produkter. Att enbart porta toppen sägs ge 12 extra kusar....Men jag har många grejer från Abbott på min kärra så jag skall vara tyst och hålla mig till rubriken.[/quote:354su77i]

    Ja,,jo jag vet..

    En dump ger väl 5hp har jag för mig.?!

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. Norrmann köper två av de sista Saab'arna.
    Av Brisse i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 23:57
  2. OG9-3: Drar snett trots att jag har gjort "allt"
    Av benis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 02:08
  3. startmotorn verkar slö.
    Av bohlin_85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:55
  4. Tar in kylarvätska trots allt
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 02:04
  5. Vindrutespolaren verkar vara död
    Av Randulf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •