Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: En liten fråga om 9-5 motor (oil-sludge risk?)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098

    En liten fråga om 9-5 motor (oil-sludge risk?)

    Hej!

    En polare ska köpa en beggad 9-5 Aero -01 som har gått 10500 mil. Servicar är gjorda sisådär, vissa har 2500 mil mellan, vissa 2000 osv. Motorgaranti gäller inte då det har i vissa fall gått över ett år mellan servicar. Kedja/sump/sil bytta vid 9000 på garantin. Bilen har inte servats sen dess och är nu till salu. När man plockar ut oljestickan på bilen är den snustorr (!). Priset är helrätt.

    Hur stor är risken för oil-sludge?

    Den har alltså torrkört sumpen på olja från 9000 (när kedjan och silen byttes) till 10500 mil och stora servicen måste göras typ nu. Är det värt att chansa?
    Signatur...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    eh? Kedja bytt på garantin? Men garantin gäller inte efter 1500mil?
    (10500-9000=1500mil) Gränsen är 2250mil/15 månader mellan service och den ska servas vid 11 000. Nog gäller väl den garantin??
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Kedjan är bytt vid 9000 mil och enligt förra ägaren gick den "på garanti". Vi har kollat med verkstaden och mycket riktigt, kedjan gick på någon sorts förlängd garanti.

    Men nu är detta ointressant, kedjan är i alla fall bytt och rasslar inte. Frågan är: är denna motorn redan skadad och löper man fortfarande risk att drabbas av oil-sludge med tanke på att den har sörplat i sig så mycket olja dom senaste 2000 mil samt att servicar har gjorts i 2000 till 2500-milaintervaller?
    Signatur...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    Hur mycket olja var det kvar i motorn då? Och hur ser den oljan ut?
    Säg att det är 4 liter kvar och att den ser helt ok ut, då ska det ju inte vara några problem tycker jag.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 878
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Kedjan är bytt vid 9000 mil och enligt förra ägaren gick den "på garanti". Vi har kollat med verkstaden och mycket riktigt, kedjan gick på någon sorts förlängd garanti.

    Men nu är detta ointressant, kedjan är i alla fall bytt och rasslar inte. Frågan är: är denna motorn redan skadad och löper man fortfarande risk att drabbas av oil-sludge med tanke på att den har sörplat i sig så mycket olja dom senaste 2000 mil samt att servicar har gjorts i 2000 till 2500-milaintervaller?
    Lättast är ju att lyfta ventilkåpan och se hur det ser ut.
    Är priset redan tokrätt så går det ju att räkna in Wössner alt T5 kolvar och slippa oroa sig.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Tja!

    Om priset är rätt så slå till.. men ta med ca: 1-2L olja och slå i motorn innan ni åker därifrån. När ni kommer hem så ringer ni och bokar tid hos saab för en service ála olja o filter byte.. samt att dom byter vevhusventilationen till den senaste. kostnad för allt ca: 2000:-

    Mvh Kim
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Tja!

    Om priset är rätt så slå till.. men ta med ca: 1-2L olja och slå i motorn innan ni åker därifrån. När ni kommer hem så ringer ni och bokar tid hos saab för en service ála olja o filter byte.. samt att dom byter vevhusventilationen till den senaste. kostnad för allt ca: 2000:-

    Mvh Kim

    Instämmer helt
    Tillägg : Se till att byta olja & filter var 1000 mil så ska det inte bli några
    problem.
    Vad gäller oljenivå så är inte det så konstigt .
    Dessa motorer drar ungefär 1 liter olja på 1000 mil.
    Om senaste service var för 1500 mil sedan så fattas ungefär 1.5 liter olja.
    Ungefär vad som behöver fattas för att oljestickan skall vara torr.
    Problemen med motorerna skulle vara betydligt mindre om folk lärde
    sig att kolla oljenivån.
    De flesta bilar som kommer in på service är det bara 2 liter olja kvar i.

    Mvh Lasse
    Det är trevligt att vara viktig men det är viktigare att vara trevlig

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 162
    Jag skulle nog vara mer rädd för framtida lagerskador. Möjligen har den även gått "torrt" mellan tidigare servicar så lagren kan ju vara lite skadade. Har sett många fall i jobbet där transmissionen fixats, och efter ett tag rasar nåt lager och/eller turbon. Man får hoppas att verkstaden som fixade motorn plockade loss ett par lagerhalvor och kollade när dom ändå hade nere sumpen, och tyckte det såg bra ut.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av Lars-G

    De flesta bilar som kommer in på service är det bara 2 liter olja kvar i.

    Mvh Lasse
    Shit ! Hur länge håller en sån motor. Är jag den ända som kollar oljan varje 100 mil ? Oavsett bil.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Men nu är detta ointressant, kedjan är i alla fall bytt och rasslar inte. Frågan är: är denna motorn redan skadad och löper man fortfarande risk att drabbas av oil-sludge med tanke på att den har sörplat i sig så mycket olja dom senaste 2000 mil samt att servicar har gjorts i 2000 till 2500-milaintervaller?
    Varför är det ointressant? Om garantin gäller, har han ju 3 år kvar på den.
    Kopiera serviceboken och gå in till saab med den. Få ett klart besked. Om det är garanti kvar och den är åtgärdad för kamkedjan, är det väl bara att köpa, ge den en 11-k service direkt och uppgradera vv, som nämndes. Är det inte garanti kvar, leta upp en annan bil!

    Sebastian skrev:
    Lättast är ju att lyfta ventilkåpan och se hur det ser ut.
    Håller med här. Lyft kåpan och titta hur det ser ut, speciellt kring kamkedjan. Titta efter svarta avlagringar. Känn på slangar till oljefällan, speciellt den från ventilkåpan. Är den mjuk och svampig eller rent av trasig? Lossa backventilen mellan ventilkåpa och spjällhus. Blås/sug i den. Är den trasig, finns risk för att turbon tagit stryk i längden. Luktar det bränd olja i kupén? Provkör bilen, titta efter blå/svart rök vid start och vid växling under acceleration. Allt detta är tecken på en missskött bil och risk för oilsludge. Hittar du inget av detta är det nog ingen större fara.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Men nu är detta ointressant, kedjan är i alla fall bytt och rasslar inte. Frågan är: är denna motorn redan skadad och löper man fortfarande risk att drabbas av oil-sludge med tanke på att den har sörplat i sig så mycket olja dom senaste 2000 mil samt att servicar har gjorts i 2000 till 2500-milaintervaller?
    Varför är det ointressant? Om garantin gäller, har han ju 3 år kvar på den.
    Kopiera serviceboken och gå in till saab med den. Få ett klart besked. Om det är garanti kvar och den är åtgärdad för kamkedjan, är det väl bara att köpa, ge den en 11-k service direkt och uppgradera vv, som nämndes. Är det inte garanti kvar, leta upp en annan bil!
    Hej!

    Jag jobbar på SAAB och har dubbelkollat detta med garanti. Det finns ingen garanti kvar på bilen. Bilen skulle servas varje år och dom har hoppat över ett år (då bilen troligtvis stod på försäljning).

    Enda kampanj som finns kvar på den är gratis DI-box. Kedjan är bytt, har dubbelkollat med både gamla ägaren och verkstan som har bytt kedjan.

    Bilen har alltså sörplat i sig så mycket olja på 1500 mil att nivån är under oljestickan. Potentiellt problem?
    Signatur...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    det var en sak som slog mig
    och det var funderingen ifall de kört bilen med oljelampan lysande??

    tänkte att normalt folk slår i olja och kollar den när oljelampan börjar lysa

    för jag tänkte att om den inte börjat lysa så borde det funnits en del oljetryck kvar vilket borde i mitt tycke vara ett tilräkligt skydd för motorn så attdet inte är så katastrofalt

    och vet du hur mycke som saknas i motorn eller är den torr ? för då kan det väll vara ganska mycke fel om den gått torr med slitna lager och kammar mm

    sen om det är ett Riktigt bra pris så finns det karske även en bra affär med en motor från skroten i den

    // Rullen

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Citat Ursprungligen postat av Rullen
    det var en sak som slog mig
    och det var funderingen ifall de kört bilen med oljelampan lysande??

    tänkte att normalt folk slår i olja och kollar den när oljelampan börjar lysa

    för jag tänkte att om den inte börjat lysa så borde det funnits en del oljetryck kvar vilket borde i mitt tycke vara ett tilräkligt skydd för motorn så attdet inte är så katastrofalt

    och vet du hur mycke som saknas i motorn eller är den torr ? för då kan det väll vara ganska mycke fel om den gått torr med slitna lager och kammar mm

    sen om det är ett Riktigt bra pris så finns det karske även en bra affär med en motor från skroten i den

    // Rullen

    Mja. Även om oljetryckslampan aldrig lyser kan det aldrig vara bra att köra en 230hk bil med 1.5L olja i motorn. Den olja som finns kvar kan inte vara i bra skick och smörja väl. Lager/kolvar tar stryk osv.
    Signatur...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    452
    Om priset är ok och Du jobbar på Saab så borde inte lite lagerbyten
    vara så himla dyra/jobbiga????
    Förvisso var det kompisens bilköp men ändå.....
    Tycker dessutom att lagerljuden borde uppkomma ganska
    omgående om nu motorn gått "torr"....
    Låna bilen några dagar, är det en hyllvärmare borde de inte vara aviga,
    och kör med den en rejäl testtur.
    Låter det inget efter det så köp om nu allt annat är bra!


    Rullen>
    Oljelampan lyser väl någonstans runt 0,2-0,3 bars tryck
    vilket egentligen resulterar i en signal om att "nu rökte du motorn"!

    // Jonas

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av JO68
    Rullen>
    Oljelampan lyser väl någonstans runt 0,2-0,3 bars tryck
    vilket egentligen resulterar i en signal om att "nu rökte du motorn"!

    // Jonas
    trodde den varna när smörjningen inte var tillräklig som den börja lysa och inte så sent (viste inte det)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Citat Ursprungligen postat av JO68
    Om priset är ok och Du jobbar på Saab så borde inte lite lagerbyten
    vara så himla dyra/jobbiga????
    Förvisso var det kompisens bilköp men ändå.....
    Tycker dessutom att lagerljuden borde uppkomma ganska
    omgående om nu motorn gått "torr"....
    Låna bilen några dagar, är det en hyllvärmare borde de inte vara aviga,
    och kör med den en rejäl testtur.
    Låter det inget efter det så köp om nu allt annat är bra!


    Rullen>
    Oljelampan lyser väl någonstans runt 0,2-0,3 bars tryck
    vilket egentligen resulterar i en signal om att "nu rökte du motorn"!

    // Jonas
    Visst. Men ärligt talat är jag trött på all meck. Man kollar bara vilket elände det är på verkstan med alla shortblock som byts hit och dit. Det tar en och en halv dag för en tränad mek att byta shortblock (och det går betydligt snabbare än att pilla isär motorn och byta delar). Shortblock i sig kostar en hel del och det är inte sällan att loppen tar skada (=blocket skrot).

    Även jag som har halvkoll på detta skulle tycka att det är himla jobbig process, inte minst om man ska stå för delar själv.
    Signatur...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    452
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av JO68
    Om priset är ok och Du jobbar på Saab så borde inte lite lagerbyten
    vara så himla dyra/jobbiga????
    Förvisso var det kompisens bilköp men ändå.....
    Tycker dessutom att lagerljuden borde uppkomma ganska
    omgående om nu motorn gått "torr"....
    Låna bilen några dagar, är det en hyllvärmare borde de inte vara aviga,
    och kör med den en rejäl testtur.
    Låter det inget efter det så köp om nu allt annat är bra!


    Rullen>
    Oljelampan lyser väl någonstans runt 0,2-0,3 bars tryck
    vilket egentligen resulterar i en signal om att "nu rökte du motorn"!

    // Jonas
    Visst. Men ärligt talat är jag trött på all meck. Man kollar bara vilket elände det är på verkstan med alla shortblock som byts hit och dit. Det tar en och en halv dag för en tränad mek att byta shortblock (och det går betydligt snabbare än att pilla isär motorn och byta delar). Shortblock i sig kostar en hel del och det är inte sällan att loppen tar skada (=blocket skrot).

    Även jag som har halvkoll på detta skulle tycka att det är himla jobbig process, inte minst om man ska stå för delar själv.
    Vet inte om vi missförstod varandra lite...

    Det behöver ju inte innebära att Du måste byta lager, eller?
    Likaså tror jag nog att Du tar ett komp-prov innan köp, eller?
    Alltså, en rejäl provkörning - över flera dagar - samt lyfta på ventilkåpan,
    borde ju kunna ge en hint om verkligheten.

    Är priset rätt på en maskin som bevisligen gått "oljetorr"
    så finns det en marginal för att laga den - annars är inte priset rätt!
    Detta måste köparen förstå och acceptera - även möjligheten
    att marginalen "äts upp" väldigt fort, och mer därtill.....

    Billiga bilar är som lotteri!

    // Jonas

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    70000:-

    Är det bra?
    Signatur...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    452
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    70000:-

    Är det bra?
    Jodå, verkar väl inte alltför dyrt om bilen är ok i övrigt.....
    Enkel sökning på Blocket gav 2 träff upp till 70k
    De var dessutom 00:or och 01:an är väl snäppet bättre
    motormässigt vill jag minnas!?
    Runt 90-100k, då hittar man bilar....

    // Jonas


    PS!
    Du vet väl att en 9000-bottendel passar som utbytesmotor?

Liknande ämnen

  1. Har jag Saabmotorn med risk för Oil sludge problemet?:S
    Av jockessaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 21:32
  2. Nybytt motor i Aeron -94 nu men liten fråga...
    Av Perponken i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 20:41
  3. Oil sludge fråga. (Har sökt men hittar inget vra svar)
    Av Davids i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 12:08
  4. Liten fråga!
    Av Silver AERO i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 10:29
  5. En liten fråga..
    Av Saab_muppen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •