Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vatteninsprutning- är det bra?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skurup i Skåne
    Inlägg
    170

    Vatteninsprutning- är det bra?

    Hej!


    Undrar lite om vatteninsprutning som alternativ till LLK, vilka för- och nackdelar har det?

    Jag undrar eftersom utrymmet i fronten bakom grillen på en 99a är ganska litet, svårt att få plats med en hyfsad IC där...

    Jag har sett att det finns några här som kör med vatteninsprutning, hur funkar det?

    Mvh Kalle
    99T16 -83 VEMS (Såld)
    MB 300E VEMS
    0704267740

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Saab själva hade vatteninsprutning till 99 med Turbo.
    Det funkar så att det kyler ner den inkomande luften i och med att man sprutar in vatten också i cylindern.
    Men du ska försöka göra så den endast går igång när du gasar och gärna från halvgas och uppåt så att säga.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Vatteninsprutning- är det bra?

    Citat Ursprungligen postat av kgbengt
    Hej!


    Undrar lite om vatteninsprutning som alternativ till LLK, vilka för- och nackdelar har det?

    Jag undrar eftersom utrymmet i fronten bakom grillen på en 99a är ganska litet, svårt att få plats med en hyfsad IC där...

    Jag har sett att det finns några här som kör med vatteninsprutning, hur funkar det?

    Mvh Kalle
    Hej !

    Monterar man vattensprutet så att det sprutas in i kompressorinloppet så får man räkna med att bladen i komperssorn inte ser så värst snygga ut så småningom.

    Bättre är då att spruta in vattnet strax före det skall in i cylindrarna, alltså 4st munstycken i varsitt inloppsrör på insuget.
    Dock krävs det en vattenpump som övervinner laddtrycket, borde dock funka fint med ett par seriekopplade spolarpumpar ifrån 9-5 och någon tryckregulator.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762

    Re: Vatteninsprutning- är det bra?

    Citat Ursprungligen postat av kgbengt
    Hej!


    Undrar lite om vatteninsprutning som alternativ till LLK, vilka för- och nackdelar har det?

    Jag undrar eftersom utrymmet i fronten bakom grillen på en 99a är ganska litet, svårt att få plats med en hyfsad IC där...

    Jag har sett att det finns några här som kör med vatteninsprutning, hur funkar det?

    Mvh Kalle
    Jag gjorde ett test för ett par år sedan med min og900 ltt som hade 9k IC plus lite avgas , chip mm. Då kunde jag ladda 1,6 bar som mest som droppade av ner till ca 1,2 bar vid 6000 rpm.
    Med SAABs H2O-insprut utan IC kunde jag som max ligga på 1,1 bar utan att det spikade. Så en IC är nog att föredra. Men det blir en mysig "kick" när vattnet kommer.
    En kombination av vatten och IC är nog inte helt fel, men då är det redigt tryck och riktiga spridare som gäller. Då måste vattnet sprutas in efter IC.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Speedparts har ett kit för vatten insprutning om du ska ha de.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Jag kör med vatteninsprutning i min T8!
    Det är en något modifierad version av saabs originalinsprutning (ökad vattenmängd). Munstycket sitter innan turbon.

    Jag har som mest laddat 1,4 bar utan hörbart (ingen APC) spik, fast då också haft dubbla kallstartspridare som går in samtidigt som vattnet.

    Känslan är att bilen storknar lite när vattnet går in... stämplar man inte plattan i mattan så stannar accelrationen av när vattnet kommer igång. Men det är nog för att jag har ställt vattenmängden lite väl högt och nuvarande munstycket är lite svårjusterat. Det ska visst finnas små ställbara bränslemunstycken till metanolbilar som borde göra justeringen enklare.

    Personligen så ska jag byta till en IC istället, vatteninsprutning känns inte så bruksbilsaktigt, det spikar lite innan slangen till munstycket är helt fylld, sliter på turbon osv.

    Men har man inte plats, skaffar en strypning som är lättjusterad och håller koll på vattennivån i tanken så fungerar det rätt bra!
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skurup i Skåne
    Inlägg
    170
    Hej!

    Tack för all bra info!

    Fler som har testat och jämfört?
    99T16 -83 VEMS (Såld)
    MB 300E VEMS
    0704267740

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    David V>> Min upplevelse när vattnet kommer är precis tvärt om, det blir som en andra turbokick, men det är nog som du säjer att du har för mycket vatten.
    Du får sätta en backventil så att vattnet ej rinner ur slangen.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Sen så rekomenderas att man monterar vatten insprutningen i närheten av insuget och spridarna.
    Det ger en mer markant effekt då och funkar även ihop med ic då.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: Vatteninsprutning- är det bra?

    Citat Ursprungligen postat av kgbengt
    Hej!


    Undrar lite om vatteninsprutning som alternativ till LLK, vilka för- och nackdelar har det?

    Jag undrar eftersom utrymmet i fronten bakom grillen på en 99a är ganska litet, svårt att få plats med en hyfsad IC där...

    Jag har sett att det finns några här som kör med vatteninsprutning, hur funkar det?

    Mvh Kalle
    jag har det på min 9000T-86..
    min motor klarade 1.5 bar vid 4000rpm utan vatten ,nu när jag monterade
    vatteninsprutet så ökade laddtrycket så mycket på låga varv så kopplingen slirar om man åker på 4 och 5 växel..graderade mätaren går nästan till -1.0( helt varv) bar innan APC känner av spik vid 4000rpm.( ja ja! jag kört så länge nu utan haveri). men det ger absolut inge mer effekt det ger bara möjlighet att öka laddtrycket o det sköter ju Apc om.
    men nu under vintern har jag plockat ur det då det inte behövs,slirar ändå på isen och för att slippa att burken med vatten fryser ihop..
    finns lite beskrivningar på nätet hur man gör
    9-3 verII -04 175hk

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Vatteninsprutning- är det bra?

    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    Citat Ursprungligen postat av kgbengt
    Hej!


    Undrar lite om vatteninsprutning som alternativ till LLK, vilka för- och nackdelar har det?

    Jag undrar eftersom utrymmet i fronten bakom grillen på en 99a är ganska litet, svårt att få plats med en hyfsad IC där...

    Jag har sett att det finns några här som kör med vatteninsprutning, hur funkar det?

    Mvh Kalle
    jag har det på min 9000T-86..
    min motor klarade 1.5 bar vid 4000rpm utan vatten ,nu när jag monterade
    vatteninsprutet så ökade laddtrycket så mycket på låga varv så kopplingen slirar om man åker på 4 och 5 växel..graderade mätaren går nästan till -1.0( helt varv) bar innan APC känner av spik vid 4000rpm.( ja ja! jag kört så länge nu utan haveri). men det ger absolut inge mer effekt det ger bara möjlighet att öka laddtrycket o det sköter ju Apc om.
    men nu under vintern har jag plockat ur det då det inte behövs,slirar ändå på isen och för att slippa att burken med vatten fryser ihop..
    finns lite beskrivningar på nätet hur man gör
    Mer laddtryck resulterar faktiskt i högre effekt
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Optimala placeringen är så nära ventilerna som möjligt. Vattenflödet skall helst regleras efter varvtal. Eller som i mitt fall, efter massflödet.
    /Mikael #3277

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skurup i Skåne
    Inlägg
    170
    Citat Ursprungligen postat av 900aero84
    Optimala placeringen är så nära ventilerna som möjligt. Vattenflödet skall helst regleras efter varvtal. Eller som i mitt fall, efter massflödet.
    Det låter ju intressant! Finns detta färdigt någonstans eller måste man knepa o knåpa själv?
    99T16 -83 VEMS (Såld)
    MB 300E VEMS
    0704267740

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av kgbengt
    Citat Ursprungligen postat av 900aero84
    Optimala placeringen är så nära ventilerna som möjligt. Vattenflödet skall helst regleras efter varvtal. Eller som i mitt fall, efter massflödet.
    Det låter ju intressant! Finns detta färdigt någonstans eller måste man knepa o knåpa själv?
    http://hem.passagen.se/kraco/bolin/trimm.htm

    En bit ner på den sidan finns det vatteninsprut, Jag byggde detta på min T8 och jag är Super nöjd

Liknande ämnen

  1. Manual till original vatteninsprutning från Saab
    Av Guran ng900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 17:55
  2. Vatteninsprutning varför?
    Av Min i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •