Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: ojlud från kupefläkt vid högersväng...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361

    ojlud från kupefläkt vid högersväng...

    När jag svänger höger och samtidigt har kupefläkten på så kommer det nåt oljud, låter som det skrapar mot något. Ju mer fläkten blåser desto mer låter ojludet. Låter även lite vid vänstersväng men ej lika mycket och när man kör rakt fram låter det inget förutom blås-ljudet
    Bilen det gäller är en 9000 2,0t -98 med ACC

    Mvh Karl

  2. #2

    Re: ojlud från kupefläkt vid högersväng...

    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    När jag svänger höger och samtidigt har kupefläkten på så kommer det nåt oljud, låter som det skrapar mot något. Ju mer fläkten blåser desto mer låter ojludet. Låter även lite vid vänstersväng men ej lika mycket och när man kör rakt fram låter det inget förutom blås-ljudet
    Bilen det gäller är en 9000 2,0t -98 med ACC

    Mvh Karl
    Mig också. Låter som att det rinner grus (men det är nog kondensvatten) i akvariet...
    Nyss började det droppa vatten på foten också, inte så mycket men lite grann...
    Dessutom blev det väldigt mycket imma på rutorna och även några vattendroppar (var ungefär som om man skulle spruta vatten ur ac:n)
    Vad är fel?
    Kan det vara avledningsröret som är igentäppt ? Det som går ut bakom motorn alltså.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618

    Re: ojlud från kupefläkt vid högersväng...

    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    När jag svänger höger och samtidigt har kupefläkten på så kommer det nåt oljud, låter som det skrapar mot något. Ju mer fläkten blåser desto mer låter ojludet. Låter även lite vid vänstersväng men ej lika mycket och när man kör rakt fram låter det inget förutom blås-ljudet
    Bilen det gäller är en 9000 2,0t -98 med ACC

    Mvh Karl
    Jag kan bara svänga åt ett håll åt gången med min men den är ju äldre förstås.

    Kan ha kommit in nåt i fläkten som ligger emot, alternativet vill du nog inte höra men det kan vara fläktmotorn som är slut.

    Citat Ursprungligen postat av johanbostrom
    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    När jag svänger höger och samtidigt har kupefläkten på så kommer det nåt oljud, låter som det skrapar mot något. Ju mer fläkten blåser desto mer låter ojludet. Låter även lite vid vänstersväng men ej lika mycket och när man kör rakt fram låter det inget förutom blås-ljudet
    Bilen det gäller är en 9000 2,0t -98 med ACC

    Mvh Karl
    Mig också. Låter som att det rinner grus (men det är nog kondensvatten) i akvariet...
    Nyss började det droppa vatten på foten också, inte så mycket men lite grann...
    Dessutom blev det väldigt mycket imma på rutorna och även några vattendroppar (var ungefär som om man skulle spruta vatten ur ac:n)
    Vad är fel?
    Kan det vara avledningsröret som är igentäppt ? Det som går ut bakom motorn alltså.
    Innanför det på den högra sidan (vänster framifrån) sitter avrinningen från ac:n, är det stopp i den så blir det gärna lite konstigt.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    133
    99% säker på att det är kolen som är dåliga, då blir det precis så, och just vid högersväng, bara att byta.

    Mvh Pelle
    Saab 9000 2.3 T -93
    blå cykel -02
    diverse skor

  5. #5
    Upptäckte idag att om man kör fortare än 240 km/h så trycks kondensvattnet tillbaka in i systemet och ut på mina fötter
    Ska kolla om det är stopp i "avloppet", annars återkommer jag

Liknande ämnen

  1. Missljud från kupefläkt.
    Av terner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 15:09
  2. Gnissel från kupéfläkt
    Av byggarn i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •