Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Måla i "prickar" med saabs 12ml penselburk

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    413

    Måla i "prickar" med saabs 12ml penselburk

    Alla som har en bil som inte är köpt igår har väl en och annan stenskott på huv, sida etc.
    Jag har en på bakre skärmen hur nu en sten lyckats träffa där men det är en gammal skada som blivit lite rost på.
    Nu har jag gjort rent och bara målat med saabs org. färg men problemet är att man måste pensla flera gånger för att färgen skall hamna i samma höjd som org. lacken.
    Så långt allt väl men det blir fula penseldrag så kan man slipa med nåt slags sandpapper eller hur skall man göra?
    Tänkte sedan klarlacka på det.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Skall du slipa är det våtslip med liten kornstorlek som gäller typ 1500-2000.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    506
    Om man använder sig av den där "nagellackspenseln" som medförljer de där färgerna är det inte lätt att få det snyggt. Särskilt inte i små stenskott.

    Jag föreslår att du tar en kniv och skär bort 2/3 eller 3/4 av borsten på den sk. penseln eller investerar i en annan mindre pensel. Det går också väldigt bra att lägga i stenskott med en knappnål. Tar man bara precis färg längst ner på spetsen på nålen, eller den jättetunna penseln som man tillverkar själv, är det jättelätt att få det precis mitt i stenstottet och så slipper man allt onödigt kladd rundomkring.

    Och man kan inte lägga färgen så det blir jämnt. Då får klarlacken inte plats. Så man får spara en liten grop så klarlacken har nån stans att ta vägen.

    Sen när klarlack och allt är torrt och härdat kan man slipa med 2000-3000 vattenslippapper och en hård kloss så man får en jämn yta. Sen är det bara att polera upp ytan så den blir blank igen.

    Vattenslipa ska man inte göra förrän klarlacken är applicerad. Om det inte är en solid färg dvs.

    Om man vattenslipar en bas kommer färgen inta att stämma överens med hur det egentligen skulle se ut.

    Lycka till.

    Mvh. Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 045
    Medlem#
    4097
    Jag kanske fuskar lite...
    men jag brukar rycka en ståltråd från en borste eller så och gnida runt med kallgalv först sen gnider jag runt med bättringsfärgen från lackstiftet avslutar med en droppe som bygger en liten överskjutande kulle.
    Sen väntar jag tills färgen är nästan torr lite som stearin.
    Då tar man fram rakbladet och hyvlar ner (följer den ordinarie lacken)
    väntar några veckor och polerar med lackrengöring (hela plåten)
    eller så får det anstå till hel rekonden på bilen.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

Liknande ämnen

  1. Få loss Saabs "röda kontakt"
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 21:34
  2. fråga om saabs "unika" 8 åriga garanti
    Av kamelkungen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 16:38
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 16:42
  4. Lack-kod på Saabs "Steel grey"?
    Av Saab900STC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 20:59
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •