Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: SAAB 900 se 2.0t bra köp?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236

    SAAB 900 se 2.0t bra köp?

    Hejsan

    Nu är man äntligen 18 och de e ju såklart SAAB som gäller..

    Men jag tänkte bara fråga e en saab 900 2.0t ett bra köp?
    Vilka årsmodeller ska man akta sig för, och vad är vanliga saker man bör se upp för när man kollar på bilen??

    Hur många mil går en 900 utan att allt rasar samman? Och sist vad är och rekommendera att byta på bilen när man köpt den..

    Hoppas på många svar. MVH Johan
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    köp min så är allt fixat =D

    Nejdå... sök så hittar du massor av info.
    I regel ska du väl köpa en så ny som möjligt. Annars är det att kolla på skicket och priset. Det bästa med dem är ju att så mycket passar från senare modeller och 9-3an så det mesta går att fixa för en billig peng.

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: SAAB 900 se 2.0t bra köp?

    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Hejsan

    Nu är man äntligen 18 och de e ju såklart SAAB som gäller..

    Men jag tänkte bara fråga e en saab 900 2.0t ett bra köp?
    Vilka årsmodeller ska man akta sig för, och vad är vanliga saker man bör se upp för när man kollar på bilen??
    Som airflowfredde redan sagt, köp en så ny bil som möjligt. Dom första årsmodellerna hade många barnsjukdomar.

    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Hur många mil går en 900 utan att allt rasar samman? Och sist vad är och rekommendera att byta på bilen när man köpt den..
    Hoppas på många svar. MVH Johan
    Det går väl knappt svara på. Beror ju helt på hur bilen är körd, och sakerna man byter är det som trasigt?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    som vanligt, använd sök de är minst ett par trådar i veckan som handlar om att köpa ng900.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=147730

    där i finns en del trådar.

    miltalet är inte riktigt nått man behöver bekymra sig över om bilen har bra servicebok och välskött.

    min nuvarande har gått snart 22 000mil och min förra 25 000 mil och maskinelt har de alldrig varit nått problem.
    däremot så går ju saker sönder men de gör de väl på de flesta äldre bilar man använder?

    bilen är INTE billig i försäkring om du är 18 år, beroende på hur du ska använda bilen så kan ju va läge om någon av dina föräldrar kan stå som ägare till bilen, kommer säkert någon moraltant nu och gnäller för detta men de handlar väl om ca 20 000kr i skillnad per år, tjänade iaf 15 000kr på att sätta försäkringen på mina föräldrar, bor ändå hemma och bilen använder jag och farsan för att pendla till jobbet.
    så kolla sånt innan, länsförsäkringar skulle ha 19 000kr för helfösäkring, If skulle ha 28 000kr för att försäkra min bil.

    bara lite råd innan du springer iväg och handlar!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Tack för svaren.. Skulle kanske lagt ner lite mer tid på att söka men va alldelles för trött igår

    Jo jag har tittat försäkring på mig själv och de va ca 15 papp/år för hel hos länsförs. och 24000! hos if/folksam Undra skillnaden? (Fyllde inte i att jag hade försäkring där innan på någon)

    Men hur tolkar försäkringen det om jag skulle råka i en mindre olycka och farsan har 2 bilar på sig, morsan 1 och sen en 18 årig son
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Woody

    Men hur tolkar försäkringen det om jag skulle råka i en mindre olycka och farsan har 2 bilar på sig, morsan 1 och sen en 18 årig son
    Det är ju många ungdomar som skriver bilarna på föräldrarna ett tag eftersom det är så snuskigt mycket dyrare att ha dom på sig själv.

    Men det skiljer mycket i hur försäkringsbolagen har bestämt hur försäkringarna gäller om det är en ungdom som råkar ut för en olycka istället för bilinnehavaren.

    Vissa tillåter inte alls att bilen körs av personer under 25 år, andra har så att man får kryssa i om bilen även kommer att köras av ungdomar, så blir premien högre, men gäller vid eventuella olyckor. Vissa har att ungdomar får framföra bilen men OM det blir en olycka så blir självrisker osv betydligt högre.

    Andra bolag har ingenting särskillt skrivet alls gällande vem som kör.


    Kolla upp vad som gäller med respektive försäkringsbolag innan ni tecknar försäkringen. Det bör stå på försäkringsvillkoren vad som gäller.

    Lycka till.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av Woody

    Men hur tolkar försäkringen det om jag skulle råka i en mindre olycka och farsan har 2 bilar på sig, morsan 1 och sen en 18 årig son
    Är du skriven hemma hos päronen? Då har du givetvis bara lånat bilen. Upp till försäkringsbolaget att bevisa motsatsen. Sen kan man alltid diskutera det moraliska i det hela.

    Vi unga grabbar har högre premie av en anledning. För ungefär en vecka sen så var min syster ute och åkte med en kompis som just tagit körkortet, grapparna hade hämtat upp henne i våran stuga. Till/från stugan är det en 3km lång grusväg, ganska kurvig. Vad händer? Jo, pojkjäveln kör 60 i en skarp kurva som nästan är 90 grader, får sladd och hamnar ute i skogen! Bara en jävla röta att dom klarade sig utan skador.

    Slut OT. Lite reflektioner över min ng900 (som är till salu om priset är rätt ):
    - Skön att köra långt med. Sthlm-Övik/Umeå kan köras utan problem
    - Rymlig!! Går att lasta in typ allt i den
    - Snygg, men går att göra ännu snyggare
    - Pigg och rolig i början, men man vänjer sig snabbt

    Kan inte komma på några direkta nackdelar, mer än rostenproblemen på i princip alla bilar. Min har klarat sig riktigt bra dock, även om det finns. Kopplingswire är kanske inte världens modernaste heller. Sen tycker jag inte att modellen är rolig, den går bra rakt fram. Körde en BMW 520 förut, inget monster rakt fram men riktigt rolig när det svängde! Saaben är inte ens i närheten, tyvärr.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    ska man åka krokigt ska man satsa på en og900
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Jag är 18 år och haft körkort i lite över 3 månader, och äger bilen i sign, Saab 900 SE T 185hk, försäkrad hos länsföräskringar, helförsäkrad ger JAG (den står på mig), 5800 kr, helår.

    Så farligt tycker jag det inte är.

    Till topic, bilen är ganska dyr i skatt, 1800, men det är ju bara en gång på året. Tar ungefär 0,6-0,65 i 70 km/h, 0,7-0,75 i 90 km/h, blandad, 0,9, stads är svårt med en tung högerfot att komma under 1 liter.

    94-95 har inte lika bra lack som senare modeller, är dom dock sköta ska det inte vara större problem. (Rost på insidan av nederbacklucka, och baksidodörrar, samt hjulhus bak är vanligt).

    Jag var och kolla på en rad 900, och jag såg flera exemplar som ahde gått 30k+ mil, och dom gick bra. Men försökt att hitta någon som är någerlunda skött så ska det bli fint.

    Själv är jag jättenöjd, allt jag fått byta har varit en kylslang och en bromslampa hittils, 260:- totalt , bilen går fint, alla kompisar får plats med bra utrymme, ljudet är fint orginal (har AS3), och den går väldigt bra orginal, och inte svårt att få ut mer hk om du skulle känna för det.

    Har du några mer frågor, så p.m:a gärna

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Jag är 18 år och haft körkort i lite över 3 månader, och äger bilen i sign, Saab 900 SE T 185hk, försäkrad hos länsföräskringar, helförsäkrad ger JAG (den står på mig), 5800 kr, helår.

    Så farligt tycker jag det inte är.
    Det är ju inte riktigt så enkelt...

    Nu lät det väldigt billigt det pris du hade, och visst skiljer det väldigt mellan olika bolag, men sedan är det också en enorm skillnad var man bor.


    Det kan det kosta MYCKET mer än 5800:- för en artonåring, även om man har "rätt" bolag. Det enklaste är väl att kolla runt antar jag, men för dom som det skiljer 15000:- i pris per år på helförsäkring att försäkra på föräldrar jämte att ha försäkringen själv så tycker inte jag att det är så märkligt att många väljer att ha det på föräldrarna tills dess att man har det mer stabilt i kassan eller det att det blir billigare.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Jag är 18 år och haft körkort i lite över 3 månader, och äger bilen i sign, Saab 900 SE T 185hk, försäkrad hos länsföräskringar, helförsäkrad ger JAG (den står på mig), 5800 kr, helår.

    Så farligt tycker jag det inte är.
    Din helförsäkring är billigare än vad trafikkförsäkringen är för mig och jag är 3 år äldre än dig och har haft körkort snart 3 år bor i liten stad med.
    trafikkförsökring på billigaste är ca 8000kr om jag skulle ta den.

    sen har du ju nästan lägre än vad mina föräldrar har med, så om de stämemr så är de ju bara att säga grattis!



    Sen de där med rost och att de skulle va bättre på andra årsmodeller ger jag inte mycket för längre.
    min 97a ska jag lacka om 3 dörrar och bagageluckan på nästa vecka, de rostar vilken årsmodell du än köper, min är extremt välvårdad, det enda som jag hade att anmärka på bilen utöver rosten var en liten reva på 1cm i dörrsidan på bilen.
    sen rosten på insidan av dörrarna + lite som bubblat lacken på spontana ställen längst ner på utsidan av dörrarna.
    lacken tror jag inte skiljer, det som var prat om ett slag var nått med rostskyddet i dörrarna på 94orna och tidiga 95or.

    skulle nog gå på hur bilen känns och hur den ser ut, rost får du i vilket fall som förr eller senare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Tar ungefär 0,6-0,65 i 70 km/h, 0,7-0,75 i 90 km/h, blandad, 0,9, stads är svårt med en tung högerfot att komma under 1 liter.
    Jag ligger på 0,91l/mil inne i Sthlm, och jag kör relativt aggresivt och garanterat inte ecodriving. Vägstumpen Övik-Sthlm så drar den 0,76 och då snittar jag 100km/h, samt har med mig all "nödvändig" packning.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236

    STCS

    En kompis sa till mig att man kan få "Entusiastförsäkring" om man är medlem i vissa bilklubbar..

    Går de att få om man är medlem i stcs? Och är såna försäkringar billigare?

    Är ju inte medlem för tillfället men funderar skarpt på't, Men var kan man läsa om de olika förmånerna, För de enda jag har sett så är de
    "står inne på medlemsidorna" Och dom kan inte jag komma åt
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    41
    entusiast försäkring på en bruksbil är inte o rekomendera. har själv kollat upp det när jag bodde i växjö... får bara köra ex antal mil/år o det var inte många mil + massa mer krångel, kommer inte riktigt ihåg allt..

    det billigaste är nog att skriva den på din far/mor
    need more speed! 9-3 aero
    Hur man än vänder sej så e röva bak
    http://www.garaget.org/?car=13797

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    639

    Re: SAAB 900 se 2.0t bra köp?

    Hej!

    Jag har en saab 900 till salu med det lilla extra
    Pm vid intresse

    //Andreas

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: SAAB 900 se 2.0t bra köp?

    4 år senare....

    Vilket trådlyft, trådskaparen har nog hittat sig en 900 nu

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    639

    Re: SAAB 900 se 2.0t bra köp?

    haha snacka om att missa något:P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •