Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta grenrörspackning på en og900 T16, kul eller...

  1. #1
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Byta grenrörspackning på en og900 T16, kul eller...

    Jag behöver byta grenrörspackning på min og900 T16 -92. Borde kunna gå om man släpper på avgasröret från turbon för att skapa plats och sen delar grenröret och turbon. Med lite pillande borde grenröret då gå att ta bort.


    Nån som gjort det och vet att det funkar? Går det att göra jobbet på hyfsad tid? Är det nåt speciellt som är nån risk, exvis pinnbultar som går av eller nåt sånt?

  2. #2
    Pinnbultarna går ofta av och är besvärliga att få dän sen.
    Men lycka till.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Hade jag vart du skulle jag ta av toppen.

    Kan garantera att du drar av ett antal pinnbultar och de är inte lätta att borra ur på plats i bilen.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Det brukar inte vara några större problem om man först värmer bultarna med svets/skärbrännare. Lycka till!
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Varför borra bort de trasiga pinnbultarna, de är ganska självklart att de går åt helvete då och då måste man lyfta på toppen.

    Varför? Jo för att aluminiumet i toppen är mjukare än pinnbulten, så vad borrar man bort då?

    Men! Om pinnbultarna går av, ja även en bit in i toppen så behöver man inte vara orolig, bara att ta fram svetsen och svetsa dit en mutter, eftersom man inte kan svetsa aluminium med en vanlig svets så fäster det inte där och pinnbulten kommer ut, blir ganska varmt också.

    Ibland får man svetsa ett par gånger och sen får man köra med en gängtapp i gängorna, sen kan man smörja de nya pinnbultarna med kopparpasta, både gängor och mitt på där hylsan sitter. Visst kanske man får dra åt de med tiden, men vad man uppskattar det ifall det ska bort igen..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Varför borra bort de trasiga pinnbultarna, de är ganska självklart att de går åt helvete då och då måste man lyfta på toppen.

    Varför? Jo för att aluminiumet i toppen är mjukare än pinnbulten, så vad borrar man bort då?

    Men! Om pinnbultarna går av, ja även en bit in i toppen så behöver man inte vara orolig, bara att ta fram svetsen och svetsa dit en mutter, eftersom man inte kan svetsa aluminium med en vanlig svets så fäster det inte där och pinnbulten kommer ut, blir ganska varmt också.

    Ibland får man svetsa ett par gånger och sen får man köra med en gängtapp i gängorna, sen kan man smörja de nya pinnbultarna med kopparpasta, både gängor och mitt på där hylsan sitter. Visst kanske man får dra åt de med tiden, men vad man uppskattar det ifall det ska bort igen..
    det är ett bra tips, men, toppen kan slå sig om den bir för varm, tänk bara på det, har varit med om det, så kyl med tryckluft under tiden du svetsar

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Varför borra bort de trasiga pinnbultarna, de är ganska självklart att de går åt helvete då och då måste man lyfta på toppen.

    Varför? Jo för att aluminiumet i toppen är mjukare än pinnbulten, så vad borrar man bort då?

    Men! Om pinnbultarna går av, ja även en bit in i toppen så behöver man inte vara orolig, bara att ta fram svetsen och svetsa dit en mutter, eftersom man inte kan svetsa aluminium med en vanlig svets så fäster det inte där och pinnbulten kommer ut, blir ganska varmt också.

    Ibland får man svetsa ett par gånger och sen får man köra med en gängtapp i gängorna, sen kan man smörja de nya pinnbultarna med kopparpasta, både gängor och mitt på där hylsan sitter. Visst kanske man får dra åt de med tiden, men vad man uppskattar det ifall det ska bort igen..
    det är ett bra tips, men, toppen kan slå sig om den bir för varm, tänk bara på det, har varit med om det, så kyl med tryckluft under tiden du svetsar
    Du skojjar va?

    Har aldrig hänt mig, men man måste ju ändå kyla när man svetsat klart för att bulten sväller av värmen..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Hade jag vart du skulle jag ta av toppen.

    Kan garantera att du drar av ett antal pinnbultar och de är inte lätta att borra ur på plats i bilen.
    Jag skulle iaf inte lyfta toppen innan jag ens försökt göra det på plats. Går däremot en eller flera bultar av så kan man ju börja fundera på o lyfta ur toppen. Onödigt o behöva tömma kylarvätska, eventuellt få vatten i oljan och behöva lägga pengar o tid på ny toppackning om det inte behövs. Går inga bultar av så tar det inte så lång stund o byta packningen.
    Har bytt många grenrörspackningar genom åren och hittils bara lyckats dra av en bult en gång.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

Liknande ämnen

  1. Mycket jobb att byta grenrörspackning ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-06-03, 13:56
  2. Byta grenrörspackning, vill inte tro Haynes handbok!
    Av fälgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 23:17
  3. Byta grenrörspackning 9-5 aero-04
    Av XtraX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 23:11
  4. Stötfångare og900 Aero, *renovera eller byta?*
    Av SaabAero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •