Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bensin förbrukning Saab 9000 A50 automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3

    Bensin förbrukning Saab 9000 A50 automat

    Hej min morsa har för ett tag sen inhandlat en 9000 A50 årsmod 98 med automat låda. Hon är för tillfället borta med bilen men jag tror det är en 2.0as motor 164 hästar. Och jag undrar då vad den normala bensinförbrukningen ska ligga på dem. Hon har kört 20mil och den har dragit 30 liter soppa ~1.5liter milen. Och jag tycker det låter lite väl häftigt med tanke på att hon kör så inåthelsike lungt och försiktigt. Bilen är inte trimmad eller någonting heller så... I have no clue
    BMW 740I - 97.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    Korta sträckor och många kallstarter ger den effekten. Speciellt på 2,0t. Rätta mig om jag har fel, men den motorn ska bara ha 150hp. Eller?

    Min gamla CSE hade den utmärkta 2,3ltt på 170hp. Drog i snitt 0,95, men hiskeliga 1,5 de perioder den bara rullade lokalt i väsby. Snålaste resan var 0,55 med ungar o packning väsby-strömstad tur o retur. Tror inte man får ner en 2,0 i de siffrorna. Trevlig bil, men inte snål.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    24
    Glassguran> hur fan får man ner en 2.3LTT 170hk så mkt?
    Nyss kört min 95ans 2.3ltt från Boden till GBG.
    Färddatorn säger 0.85 och uträknat själv till 0.87.
    iofs så har jag använt farthållaren största delen av vägen vilket kan dra upp snittet lite.. men inte så mkt att jag skulle kommit ner till 0.55?
    och nej farten har inte varit hög.. laglig fart hela vägen då min höggravida flickvän agerar fartpolis konstant (nån som har ett bra tips på att få henne att somna som inte skadar ungen?)*ASG*
    Bruksbil: SAAB 9000 CSE LTT -95

    Busbil: VW Golf GTi 8v -88A

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 238
    Min 9000 A50 2,0LTT drog ca 0,9 vid blandad körning.
    Men om det många kallstarter så åker gärna snittet upp en hel del.
    1,5L/mil vid snäll körning är väldigt högt.
    Dax att göra en servic med byte av stift och luftfilter kan göra susen om det inte är bytt
    på ett tag.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Utifrån mina egna erfarenheter så gissar jag att 1.5 l/mil är en felräkning beroende på alltför kort körsträcka parat med tankning av för liten mängd. Kör en hel tankning och kolla sedan.

    Min egen kärrra har jag aldrig fått upp i mer än 1.2 l/mil vid i stort sett bara kallstarter, stadskörning och någon enstaka motorvägsrusch räknat mellan två tankningstillfällen om ca 60 liter.

    glassgurans 0.55l/mil är ju förvisso baserat på en längre körsträcka men likväl troligen föremål för antingen ett liknande räknefel men än troligare helt enkelt minnesrelaterat.

    Har för mig att mitt personlägsta, då med manuell låda, ligger på 0.67l/mil under dryga 50 mil i norrlands inland men även denna sifffra kan jag ha förskönat genon åren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    Kollat förbrukning medelst tankning och körsträcka. Nyservad va den oxå. Lite trafik och det gick INTE långsamt. Marschade runt 120 mestadels. Annars Trosa t.o.r runt 0,7. Areon grejjar runt 0,8 på samma sträcka.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    418
    Kör jag väldigt snällt så mäter färddatorn 0,55-0,6 på motorvägen, de är en 2,3T -93
    Så de är inte omöjligt att komma ner såpass lågt, men de är med manuellåda

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Kollat förbrukning medelst tankning och körsträcka. Nyservad va den oxå. Lite trafik och det gick INTE långsamt. Marschade runt 120 mestadels. Annars Trosa t.o.r runt 0,7. Areon grejjar runt 0,8 på samma sträcka.
    Hade du kört superlugnt och efter konstens alla regler hade jag kanske kunnat tro på 0,55 l/mil, men om du körde mest i 120 så säger jag nog bara: Glöm din dröm...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Generellt drar en automatare betydligt mer än en manuell. På långresa och varm motor och låda drar de normalt inte mer, men vid korta körningar dras det upp, och än värre blir det på vintern. Det beror främst på den sega kalla oljan i lådan som måste värmas upp innan den börjar närma sig siffrorna för en manuell bil. Kylarmaskering på vintern är ännu viktigare på en automat än en manuell för att hålla ned förbrukningen.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Kollat förbrukning medelst tankning och körsträcka. Nyservad va den oxå. Lite trafik och det gick INTE långsamt. Marschade runt 120 mestadels. Annars Trosa t.o.r runt 0,7. Areon grejjar runt 0,8 på samma sträcka.
    Hade du kört superlugnt och efter konstens alla regler hade jag kanske kunnat tro på 0,55 l/mil, men om du körde mest i 120 så säger jag nog bara: Glöm din dröm...
    Vore kul att se ngn köra 0.55 med en så stor och tung bil.
    Valfri hastighet.

    Körde en liten tripp på 2x25 mil med min 2.3t.
    Försökte köra effektivt men snålt. Dock hade jag ca 9 mil vanlig körning som
    kontaminerade snålhetstestet. Min vanliga körning (blandad) ligger på 1.0 - 1.1.

    Nåväl, resan upp gick på morgonen. Temperaturen låg mellan 11 och 14 grader hela vägen.
    Snittfarten enl DCC var 86 eller 89 km/h. Låg mellan 100 och 120 hela vägen.
    Ett stopp med bilen avstängd.

    Hemresan gick mitt på dagen. Temperaturen aldrig under 27 grader.
    Gick inte lika fort. 90-100 allt som oftast. 78 i snitt på DCC.
    Ett stopp på ca 3 min med bilen igång.

    ACC står alltid på Auto och jobbade hårt på hemvägen. (därför stopp med bilen igång.)
    Tankar på samma mack och samma pump med samma rutin.
    Pumpen går på auto tills den slår ifrån sedan kör jag i ett "klick" till, dvs tills den slår ifrån igen.

    Soppaförbrukningen då. Färddatorn som tar ett snitt på 10 mil sade 0.70.
    Reella förbrukningen sade 0.76.
    Är nöjd med detta. Inte så försiktigt körning. En hel del omkörningar.
    3 pers plus packning en varm sommardag.

    Får testa någon gång när man inte har bråttom och man inte är ivägen att köra så snålt det går.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Kollat förbrukning medelst tankning och körsträcka. Nyservad va den oxå. Lite trafik och det gick INTE långsamt. Marschade runt 120 mestadels. Annars Trosa t.o.r runt 0,7. Areon grejjar runt 0,8 på samma sträcka.
    Hade du kört superlugnt och efter konstens alla regler hade jag kanske kunnat tro på 0,55 l/mil, men om du körde mest i 120 så säger jag nog bara: Glöm din dröm...
    Vore kul att se ngn köra 0.55 med en så stor och tung bil.
    Valfri hastighet.

    Körde en liten tripp på 2x25 mil med min 2.3t.
    Försökte köra effektivt men snålt. Dock hade jag ca 9 mil vanlig körning som
    kontaminerade snålhetstestet. Min vanliga körning (blandad) ligger på 1.0 - 1.1.

    Nåväl, resan upp gick på morgonen. Temperaturen låg mellan 11 och 14 grader hela vägen.
    Snittfarten enl DCC var 86 eller 89 km/h. Låg mellan 100 och 120 hela vägen.
    Ett stopp med bilen avstängd.

    Hemresan gick mitt på dagen. Temperaturen aldrig under 27 grader.
    Gick inte lika fort. 90-100 allt som oftast. 78 i snitt på DCC.
    Ett stopp på ca 3 min med bilen igång.

    ACC står alltid på Auto och jobbade hårt på hemvägen. (därför stopp med bilen igång.)
    Tankar på samma mack och samma pump med samma rutin.
    Pumpen går på auto tills den slår ifrån sedan kör jag i ett "klick" till, dvs tills den slår ifrån igen.

    Soppaförbrukningen då. Färddatorn som tar ett snitt på 10 mil sade 0.70.
    Reella förbrukningen sade 0.76.
    Är nöjd med detta. Inte så försiktigt körning. En hel del omkörningar.
    3 pers plus packning en varm sommardag.

    Får testa någon gång när man inte har bråttom och man inte är ivägen att köra så snålt det går.

    /Per
    Brukar köra på morgonen så AC har inte jobbat nämnvärt, använder ej farthållare. Man lär sig ganska snabbt om hur man ska köra för att få låg förbrukning, och stapelmätaren på 9000 är ett himla bra verktyg.
    Jag har hållt hastighet på 90-100 km/h på "snik-motorväg" när jag har fått ner bilen till 0,55.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Brukar köra på morgonen så AC har inte jobbat nämnvärt, använder ej farthållare. Man lär sig ganska snabbt om hur man ska köra för att få låg förbrukning, och stapelmätaren på 9000 är ett himla bra verktyg.
    Jag har hållt hastighet på 90-100 km/h på "snik-motorväg" när jag har fått ner bilen till 0,55.
    Stapelmätaren är guld värd just för att se momentanförbrukningen.
    Scenariot som du beskriver låter som om du läst av färddatorn.
    Har du däremot "gjort rätt", dvs tankat fullt, kört en viss sträcka och sedan tankat fullt igen
    så skulle det vara intressant att veta ungefärlig sträcka, kupering och ungefärlig snitthastighet.
    Att köra 0.55 på DCC om man nollar och kör snålt 2 mil är inga probs men
    att få en snittförbrukning på tex 30 mil på 0.55 är ta mig f*n en bedrift.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Brukar köra på morgonen så AC har inte jobbat nämnvärt, använder ej farthållare. Man lär sig ganska snabbt om hur man ska köra för att få låg förbrukning, och stapelmätaren på 9000 är ett himla bra verktyg.
    Jag har hållt hastighet på 90-100 km/h på "snik-motorväg" när jag har fått ner bilen till 0,55.
    Stapelmätaren är guld värd just för att se momentanförbrukningen.
    Scenariot som du beskriver låter som om du läst av färddatorn.
    Har du däremot "gjort rätt", dvs tankat fullt, kört en viss sträcka och sedan tankat fullt igen
    så skulle det vara intressant att veta ungefärlig sträcka, kupering och ungefärlig snitthastighet.
    Att köra 0.55 på DCC om man nollar och kör snålt 2 mil är inga probs men
    att få en snittförbrukning på tex 30 mil på 0.55 är ta mig f*n en bedrift.

    /Per
    Sant, fel av mig att säga snittförbrukningen är 0,55. Det är uppmät på "snikmotorväg". Avläst från pump från samma station. Åkte till Västerås (Biltema) från JET-mack och sen tillbaka hem igen för att tanka.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    24
    Just hemkommen från GBG total körsträcka 292 MIL. (lite omvägar för familjens skull)
    Snittade enligt färddatorn 0.86 Uträknat 0.88 laglig fart hela tiden

    tycker iofs att det låter högt med tanke på att det endast är landsväg.
    Visst aut. låda, Farthållaren på nästan hela tiden, klima på 19 så den har ju fått jobba en del i den här förb. värmen.
    Men ändå tycker jag att det borde vara lite lägre.

    Eller är det ganska normalt på en 2.3 LTT otrimmad?
    Bruksbil: SAAB 9000 CSE LTT -95

    Busbil: VW Golf GTi 8v -88A

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Sant, fel av mig att säga snittförbrukningen är 0,55. Det är uppmät på "snikmotorväg". Avläst från pump från samma station. Åkte till Västerås (Biltema) från JET-mack och sen tillbaka hem igen för att tanka.
    Som sagt, definitivt en bedrift.
    Har provat lite smått att bara momentant köra med "bränslestapeln" helt släckt, dvs under 0.6.
    Iofs är detta på vanlig landsväg men jag klarar inte att hålla farten uppe.
    Nu pratar vi inte enstaka tapp i hastighet utan att den tappar mer fart än vad som går att ta igen.
    Runt 70 verkar vara möjlig fart om det är "normal-kuperat".
    Well, sitter och tittar på nya filter (soppa, luft) som ska i inom kort.
    Får se om man kan få ner den lite ytterligare.

    Än en gång, starkt jobbat H2O.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

Liknande ämnen

  1. bensin förbrukning 900ng turbo?
    Av pitejohan i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 16:05
  2. Blanda diesel och bensin och få lägre förbrukning.
    Av Jesper 1873 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 14:19
  3. Hög bensin förbrukning
    Av jocke1288 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 08:55
  4. Bensin förbrukning steg?
    Av AeroJonas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •