Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Stålbult istället för sträckskruv....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470

    Stålbult istället för sträckskruv....

    Måste riva upp toppen igen på min t16 och då istället för att köpa sträckskruvar vare nån som sa att stålbult går lika bra... ??? stämmer detta å finns det något spec att tänka på tex åtdragningsmoment ??... om ja inte minns fel så ska ju årdragnignmomentet på sträckskruvarna vara 6kg + 8kg + 90grader...
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Originalet är oxo en "stålbult"......
    Finns igentligen ingen anledning att krångla till det/ fördyra med fläshiga eftermarknadsvarianter då nya original duger gott.

    Moment mm hittar du här:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Mig veterligen så kör Saab med vanliga bultar (eller skruvar för den som är känslig för "bonniga" benämningar). Även vanliga bultar blir ju lite misshandlade, så jag skulle inte återanvända dem för många ggr, dessutom är det rätt så billiga nya. Har själv haft en motor med sträckbultar och dessa var snorigt dyra - ca 1.000 spänn i bara bultar varje gång man lyfte toppen... . Fördelen med sträckbultar är ju att även fast man drar de en aning olika så ska skruvspänningen bli relativt konstant och lagom skruvarna emellan. Men med Saabs vanliga blir det nog ganska jämnt och fint ändå så länge man följer åtdragningsinstruktionerna ordentligt.

    Finns dem som skaffar specialpinnskruvar med muttrar som är starkare, men dessa måste specialtillverkas.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    okej... ne ja täknte mer på vanliga 12.9 stålbult med invändig insex skalle istället för dom som man kan köpa med torx skalle... eftersom farsan jobbar på industri så har han ju som tillgång till ett stort utbud av 12.9
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Skaffa vanliga Saab original skruvar.
    De kostar inte mycket.
    Jag tycker att du skall undvika skruvar av annat utförande än std. SÅVIDA du inte har full koll....
    Vilket du knappast lär kunna ha, få "utomstående" har det.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Skaffa vanliga Saab original skruvar.
    De kostar inte mycket.
    Jag tycker att du skall undvika skruvar av annat utförande än std. SÅVIDA du inte har full koll....
    Vilket du knappast lär kunna ha, få "utomstående" har det.
    egentligen bör jag väl inte skriva detta men jag är alldeles för nyfiken av mig som person...

    vad menar du med att folkes_´s far som jobbar inom en stålindustri inte "knappast skulle ha samma koll" som "folket" på SAAB har då det har konstaterats att det är "vanliga" stålbult som sitter i toppen, med frågan så menar jag inte att du DrBoost skulle ha fel i att man ska använda orginal bultar, faktum är att jag håller med dig då dessa kostar dryga 200:- om jag inte minns fel, utan jag ville bara veta hur man motiverar att man inte skulle ha kunskapen om stålbultar om man inte jobbar inom SAAB (vet att det inte va så du menade men det kan tolkas så)


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Du kan nog vara skapligt säker på att han inte har kunskap om hur skruvarna bör vara beskaffade för att fungera tillsammans med cylinderhuvud +packning. Det är nämligen så enkelt att hårdast o styvast är inte alltid bäst. En jävligt styv skruv ger inget svikt o klämkraften i förbandet släpper så fort som t.ex. packningen sviktar.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Skaffa vanliga Saab original skruvar.
    De kostar inte mycket.
    Jag tycker att du skall undvika skruvar av annat utförande än std. SÅVIDA du inte har full koll....
    Vilket du knappast lär kunna ha, få "utomstående" har det.
    egentligen bör jag väl inte skriva detta men jag är alldeles för nyfiken av mig som person...

    vad menar du med att folkes_´s far som jobbar inom en stålindustri inte "knappast skulle ha samma koll" som "folket" på SAAB har då det har konstaterats att det är "vanliga" stålbult som sitter i toppen, med frågan så menar jag inte att du DrBoost skulle ha fel i att man ska använda orginal bultar, faktum är att jag håller med dig då dessa kostar dryga 200:- om jag inte minns fel, utan jag ville bara veta hur man motiverar att man inte skulle ha kunskapen om stålbultar om man inte jobbar inom SAAB (vet att det inte va så du menade men det kan tolkas så)


    //T
    Om han vet exakt de rätta specifikationerna kanske han med hjälp av sin yrkeskunnighet kan ta fram jättebra skruvar. Det är ju inte det som det handlar om. Hans yrkeskunnighet sträcker sig troligen inte över hur mkt Saabs block och topp värmeutvidgas, hur packningen komprimeras och vilka förbränningstryck som kan uppstå. Detta är inget man kan bara beräkna, utan det kräver labbtester.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Jag försöker mig på en förklaring jag med.
    Kraften på en bult är proportionell mot sträckan den är utsträckt. (relativt totala längden)

    På en kraftig bult av t.ex ett vanadium- eller CrMo-stål är denna konstant stor.
    På en slank skruv är denna konstant liten.

    När vi nu drar åt till angivet moment så resulterar detta i en kraft på skruven.

    På den kraftiga är denna konstanten stor och lutningen på grafen (kraft)/(milimeter sträckning) är brant. När vi kommit upp till angivet moment slutar vi och vi har en viss kraft.

    På den slanka gör vi likadant, men vi får dra lite fler varv(Sträcka ut lite mer) pga av att lutningen inte är lika brant.
    När nu förbandet uttsätts för förändringar, t.ex komprission i packningen, tryck från förbränningsrummen och temperaturen, ändras utsträckningen.
    I båda fallen rör vi oss alltså lika mycket i x-led, men på den grövre ger det mycket större skillnader i kraft.
    Den slanka är alltså mycket mindre känslig för förändringar.
    (Det här lite tvärtomtänkt, men det blir lättare så tror jag)

    Dessutom blir det alldeles fel när man skall dra de sista 90 graderna efterssom det motsvarar hel olika krafter på de två.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus

    Dessutom blir det alldeles fel när man skall dra de sista 90 graderna efterssom det motsvarar hel olika krafter på de två.
    ...och eftersom de 2 första stegen i dragningen baseras på moment är friktionen under skallen inte helt oviktig (det är den och friktionen i gängan och en liten del utsträckningen av skruven som ger momentet) och lite beroende på skruvens utseende kan friktionen variera.
    Kikar man på originalskruvarna är det en flänsskruv och på den senare modellen med en extra bricka som ger än lägre friktion.
    Skall man då köra med någon annan typ av skruv t.e.x en insex som ofta har liten skalle och med bricka blir det klurigt att beräkna rätt moment+vinkel.

    Vet förresten någon vad SAAB:s skruvar håller för stålkvalisort

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Sant. Utformningen, inte minst radien på skallen, spelar in på vilken kraft förbandet får vid rätt åtdragningsmoment. (Även om man väl skall olja in)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Du kan nog vara skapligt säker på att han inte har kunskap om hur skruvarna bör vara beskaffade för att fungera tillsammans med cylinderhuvud +packning. Det är nämligen så enkelt att hårdast o styvast är inte alltid bäst. En jävligt styv skruv ger inget svikt o klämkraften i förbandet släpper så fort som t.ex. packningen sviktar.
    tack för svaret... vart som jag trodde du menade..

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

Liknande ämnen

  1. rör istället för mittdämpare?
    Av Jwa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 02:17
  2. t25 istället för gt17 på 9-5 -98
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 14:44
  3. Svart APC istället för grå. Går det?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 11:55
  4. MAP sensor istället för LMM ?
    Av krutmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-07-29, 04:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •