Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Olje byte

  1. #1

    Olje byte

    Tjena!
    hade tänk byta olja på min 9000 ltt .97:a här!
    Liten fråga om vad för olja bara?
    Såg dom hade en 0-40w hel syntetisk olja på saab som var för turboladdade motor!
    Är denna olja bra för min bil?..dum fråga kanske

    MvH Fredrik
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 SQR Steg 1

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    62
    Den är bra,har den i min bil kanske lite dyr men,du kommer nog att få många allternativ på olja.

  3. #3
    oki, tänkte köpa en sån dunk på typ 4l, eller behövs det mer?
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 SQR Steg 1

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    mellan 4,0 och 4,2 liter brukar det gå åt vid ett oljebyte.

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: Olje byte

    Det beror på om bilen har gått på helsyntetisk olja tidigare.. Har den det så går det bra.. Men om den har gått på delsyntetisk olja så får du ta ner hela motorn eller byta olja många gånger....

    Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Olje byte

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Det beror på om bilen har gått på helsyntetisk olja tidigare.. Har den det så går det bra.. Men om den har gått på delsyntetisk olja så får du ta ner hela motorn eller byta olja många gånger....

    Mr_Lööf
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Olje byte

    Citat Ursprungligen postat av inferno34
    Tjena!
    hade tänk byta olja på min 9000 ltt .97:a här!
    Liten fråga om vad för olja bara?
    Såg dom hade en 0-40w hel syntetisk olja på saab som var för turboladdade motor!
    Är denna olja bra för min bil?..dum fråga kanske

    MvH Fredrik
    Bor du i småland? Lika samma olja finns på Gekås för 289 pix. Dock 5w/50. Mobil1 är märket.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Olje byte

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Det beror på om bilen har gått på helsyntetisk olja tidigare.. Har den det så går det bra.. Men om den har gått på delsyntetisk olja så får du ta ner hela motorn eller byta olja många gånger....

    Mr_Lööf

    Skojar du eller vad är det för stolligt påstående....? Eller är det "har jag hört...." som så många andra gånger ??

    Funkar hur utmärkt fint som helst att gå från mineral till delsyntet, mineral till helsyntet, delsyntet till helsyntet, helsyntet till mineral, delsyntet till mineral. Fram och tillbaka hur sjutton som helst oavsett vad motorn gått på innan, utan att himlen ramlar ner i skallen på en, som Asterix och grabbarna oroar sig för....

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Javisst, gör som Tony säger. Köp en bra helsyntet och byt och var glad, inga som helst problem.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: Olje byte

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Skojar du eller vad är det för stolligt påstående....? Eller är det "har jag hört...." som så många andra gånger ??

    Funkar hur utmärkt fint som helst att gå från mineral till delsyntet, mineral till helsyntet, delsyntet till helsyntet, helsyntet till mineral, delsyntet till mineral. Fram och tillbaka hur sjutton som helst oavsett vad motorn gått på innan, utan att himlen ramlar ner i skallen på en, som Asterix och grabbarna oroar sig för....

    MVH Tony
    Nä.. Jag skojar inte.. Byter man till en annan olja så får man med sig alla avlagringar, som kocksar sig i oljekanalerna... Då är det risk för ett motorhaveri...
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Gör man ett extra olje byte inom 200 mil är det ingen fara med de.
    Men då byter man filter också.
    Annars kan det i extremfall betyda motor ras men då oftast från mineral till hel eller delsyntet.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Olje byte

    [quote=Mr_Lööf]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":18r6uv1j


    Skojar du eller vad är det för stolligt påstående....? Eller är det "har jag hört...." som så många andra gånger ??

    Funkar hur utmärkt fint som helst att gå från mineral till delsyntet, mineral till helsyntet, delsyntet till helsyntet, helsyntet till mineral, delsyntet till mineral. Fram och tillbaka hur sjutton som helst oavsett vad motorn gått på innan, utan att himlen ramlar ner i skallen på en, som Asterix och grabbarna oroar sig för....

    MVH Tony
    Nä.. Jag skojar inte.. Byter man till en annan olja så får man med sig alla avlagringar, som kocksar sig i oljekanalerna... Då är det risk för ett motorhaveri...[/quote:18r6uv1j]


    Du är alltså allvarlig alltså??

    Du rekommenderar jag dig att ta dig en timme eller två och ta reda på fakta om oljor och smörjteknik innan du sitter och sprider uppblåsta skrönor på nätet.

    Att som du påstå att man måste skruva isär motorn och göra rent överallt bara för att man går från mineral till helsyntet eller delsyntet till helsyntet, är inget annat än totalt befängt. Denna risk är så mikroskopisk att den i princip inte ens finns. Och det är alltså inget som regelbundet sker, och därför ska man inte som du sitta och rekommendera (skrämma) folk med att de måste skruva isär hela motorn om de råkar byta olja. Det står faktiskt i klartext på alla oljeflaskor vad som gäller, att de är blandbara med alla andra motoroljor. Och detta är ett krav just för att inget elände ska kunna ske med en normalt skött och frisk motor om man byter olja.

    Ta och läs lite smörjfakta som jag skrev ovan, det finns massor med riktiga fakta om man vill se dem och inte lyssna till skrönor och skitsnack.


    Detta kanske låter hårt, men jag skriver det i all välmening.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Olje byte

    [quote=Mr_Lööf]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":21mkjls4


    Skojar du eller vad är det för stolligt påstående....? Eller är det "har jag hört...." som så många andra gånger ??

    Funkar hur utmärkt fint som helst att gå från mineral till delsyntet, mineral till helsyntet, delsyntet till helsyntet, helsyntet till mineral, delsyntet till mineral. Fram och tillbaka hur sjutton som helst oavsett vad motorn gått på innan, utan att himlen ramlar ner i skallen på en, som Asterix och grabbarna oroar sig för....

    MVH Tony
    Nä.. Jag skojar inte.. Byter man till en annan olja så får man med sig alla avlagringar, som kocksar sig i oljekanalerna... Då är det risk för ett motorhaveri...[/quote:21mkjls4]

    Det där är gammal mölla! Dagens oljor har samtliga (läs både hel, delsyntet och mineral) rengörande tillsatser som löser upp och håller rent. Så det gör i princip ingen skillnad. Speciellt inte om oljebytesintervallen har skötts ordentligt så finns det ingen risk med ett byte med annan sort.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    62
    Det är bara du byter har gjort det på många bilar och det är inga som helst problem med det

  15. #15
    oki..
    Låt ju lite väll drastiskt att behöva rensa rent i hela motorn bara för att byta olja!
    Så jag tror på att det bara är att tömma ur å hälla i denna dunk med 0-40w mobil 1 olja som jag nu köpt

    Så kommer den nog att smörja min motor alldeles jätte bra

    / Fredrik
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 SQR Steg 1

  16. #16
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Hej hej vänner,
    jag lånar denna tråden lite grann.
    Jag har efter att ha läst x antal inlägg förstått att det är syntetolja jag ska köra turbokärran på. Jag är nu inte ute efter att få en debatt över de olika oljornas karaktär, utan min fråga gäller vad jag ska ha i vår 9000cs?
    Är det syntet som gäller där oxå?
    Jag ser också gärna att någon seriöst kunnig svarar på detta (Tony, MrZ etc?).

    /Hans
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Det är alltid att rekomendera att köra på en helsyntetisk olja med bra kvalite från ett känt märke.
    rekomenderar inte att köpa billiga oljor för man vet inte hur dom är i sin rengörande effekt som dom lite dyrare är bra på.
    Sen så har olika tillverkare olika egenskaper på sina oljor.
    Men kolla så det är bra kvalite och klarar kyla eller värmen som behövs.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljebytes intervall NG9-3 TTiD
    Av Uffe Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 14:27
  2. olje byte växellåda?
    Av micke.l i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •