Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kvitter ljud från ACC 9000 cse

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Kvitter ljud från ACC 9000 cse

    Hej

    Någon som vet hur man kan åtgärda detta felet.
    Bil: Saab 9000 cse 2.3T -94

    Kommer till och från ett "kvittrande / gnisslande" ljud från ACC panelen under körning, verkar komma från fläkten. Drar man ner fläkthastigheten så försvinner ljudet. Fläktens lager slut?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Från ACC-panelen?

    Är det inte från den lilla fläkten i kupétempgivaren då?

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...ghlight=givare
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Från ACC-panelen?

    Är det inte från den lilla fläkten i kupétempgivaren då?

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...ghlight=givare
    Nä den känner jag igen. Kan ibland ge ifrån sig ett ljud när man stängt av bilen, har även läst andra inlägg i forument om det.

    Detta ljud som finns på denna är helt styrt av fläkthastigheten, låter som ett skärande lager eller liknande.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Då tror jag nog att du gissade rätt i ditt första inlägg tyvärr, kupéfläkten kass. Kan ju iofs bara vara kolen men resten lär vara slut i samma veva.

    Det var ju någon som nyligen bytte kupéfläkt och rapporterade att det inta alls var så besvärligt som han trott. Nån från övikstrakten tror jag, kan det ha varit Sundin?

    Edit: Nästan rätt, det började på "Su" i alla fall: sukke gjorde det på två timmar http://forum.saabturboclub.com/viewt...37498&start=15
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518
    Jag har liknande, hörde det en del i vintras, men nu i sommartid har jag bara hört det någon enstaka gång (efter mååånga mils körning). Funderar på om det kan ha att göra med hur varmt något blir (blir varmare på vintern eftersom det då körs varmluft genom fläkten)? Ljudet följer motorvarvet, framförallt på tvåan och treans växel hörs det mer när man accelererar. I jämn hastighet hörs det knappast. Kan det vara samma problem?

    Hoppas ni hängde med i min röriga förklaring...
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Jag har liknande, hörde det en del i vintras, men nu i sommartid har jag bara hört det någon enstaka gång (efter mååånga mils körning). Funderar på om det kan ha att göra med hur varmt något blir (blir varmare på vintern eftersom det då körs varmluft genom fläkten)? Ljudet följer motorvarvet, framförallt på tvåan och treans växel hörs det mer när man accelererar. I jämn hastighet hörs det knappast. Kan det vara samma problem?

    Hoppas ni hängde med i min röriga förklaring...
    Kanske. I mitt fall följer dock inte ljudet motorvarven. Felet är förmodligen lagret enligt ovan.

Liknande ämnen

  1. Check Engine i samband med "kvitter" från dumpen. 9-3 2,0t
    Av Figgek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 17:03
  2. Kvitter från turbon när jag släpper gasen
    Av Sonnyboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 22:50
  3. Grymt Ljud från en 9000 2.3T!
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •