Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: TB2531 till TD04HL-15t 5#

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    40

    TB2531 till TD04HL-15t 5#

    Vad behövs göras om för att ett TD04HL-15t 5# att passa på en 9000 CD -91 200hk?Flänsen ska vara samma om jag förstått rätt.
    9000 T 2.3 CD -91 200Hk
    9000 2.0 CD -90

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997

    Re: TB2531 till TD04HL-15t 5#

    Citat Ursprungligen postat av Bryt
    Vad behövs göras om för att ett TD04HL-15t 5# att passa på en 9000 CD -91 200hk?Flänsen ska vara samma om jag förstått rätt.
    Inget svar på frågan, men jag hade inte gjort det bytet om jag inte hade ett rasat t25 och en 15t#5 liggandes. Skillnaden mellan T25 och 15t #5 är inte så stort som vissa tror. Var glad om du kan pressa ur ca 20 hk mer.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 876
    Medlem#
    891
    Man ska väl inte förakta 20hk

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Man ska väl inte förakta 20hk
    Hehe nej 20 hk är inte fel.... men ska man ändå besvära sig med att byta turbo så kan han ta en lite större.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 788
    Medlem#
    5228
    Ptja. Jag had eju hellre tagit en 15#5:a varje dag före en t25.. Det är stööre skillnad än du tror negative
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Nja... att hålla på och böka för att byta T25 till 15T#5, då har man jädrar svårt att få tiden att gå.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Ptja. Jag had eju hellre tagit en 15#5:a varje dag före en t25.. Det är stööre skillnad än du tror negative
    Jasså ! ? Då har du upplevt något som inte jag har, självklart är 15T#5 bättre än T25 men inte nog bra för att uppdatera till. För att uppdatera en T25a skulle jag minst gått på en 15T#6 absolut MINST.....

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Att göra:

    -Turbinhuset måste portas från runt till rektangulärt hål.
    -Vattenrör måste byggas om/bytas ut så ändarna mot turbon blir M12 istället för M14.
    -Oljeretur måste moddas.
    -Wg fästet skall helst byggas om om mna inte vill åka med WG fäst i ett "öra".
    -Luftslangen in passar illa även om det går att muta dit den.

    Vinsten av bytet kan mana ju diskutera men jag ställer mig nog i linjen bakom negative.
    Åkte en sommar med med 15T 5# och jag anser den som en mycket värdig utbytes agg men skall det bytas i uppgraderingssyfte är det inte värt, man "växer ur det" allldeles för fort

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    40
    T25 är helt slut och har inte fått tag på något beg T25 agg.Vill inte lägga pengarna på något nytt eftersom bilen inte är värd det.
    9000 T 2.3 CD -91 200Hk
    9000 2.0 CD -90

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Citat Ursprungligen postat av Bryt
    T25 är helt slut och har inte fått tag på något beg T25 agg.Vill inte lägga pengarna på något nytt eftersom bilen inte är värd det.
    Då är Mitsun ett bra alternativ om du tycker det är värt jobbet.
    Jag hade inte valt den utan satsat på att hitta en T25:a istället.

  11. #11
    Som sagt.Du måste byta en del grejer.
    Kolla på skroten om du kan hitta vatten och öljerör.
    Mitsubishin har M12 på alla banjo anslutningar och en mindre fläns på olje returen.
    Om du måste byta turbo och har fått tag i en TD04 så är klart du kan få dit den.
    Måste du köpa rör är det nog inte lönt.Men får du tag i dom så kan du ju använda den.
    Lite kinkigt att få på inlopps slangen.Men det går :-)
    There Is No Power Without Power

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    För runt 100-150kr får du en stålomspunnen slang på en hydraulmeck. firma. Klart värt pengarna, 3-400kr för alla, mycket behagligare att montera/demontera aggregatet sedan. Hade detta agg på min 9000-87, där var dock skillnaden större mot orginalets sura T3:a..

    All idé att byta om du fått tag på ett TD04 i rätt pengar, istället för att köpa ett nytt T25.

    Edit: Kan säga att någon portning genomförde jag aldrig, utan bytte bara slangar och såg glad ut. Rätt/fel, men det blev inte sämre..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Rätt/fel, men det blev inte sämre..
    Inte kan det ha blivit bättre iaf
    Klart det går att hänga dit det oportat men in min värld finns det inte....men du är ju lite mer "hårdrock" oxo

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    40
    Blir nog så jag får fortsätta leta ett T25 aggregat verkar vara för mycket jobb att byta till ett TD04
    9000 T 2.3 CD -91 200Hk
    9000 2.0 CD -90

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Ptja. Jag had eju hellre tagit en 15#5:a varje dag före en t25.. Det är stööre skillnad än du tror negative
    Jasså ! ? Då har du upplevt något som inte jag har, självklart är 15T#5 bättre än T25 men inte nog bra för att uppdatera till. För att uppdatera en T25a skulle jag minst gått på en 15T#6 absolut MINST.....
    OM man vill ha en genuin uppgradering och OM man är beredd på stöket & böket det innebär att få på en Mitsu TD04..... OCH upptäcker att en 15T#6 är hopplös att få tag i = kolla då efter en 15G#7 som satt på 850R-95 (möjligen något år till). Detta aggregat på en Saab 2,3 med program typ "steg 3" från valfri firma ger enligt mig den optimala skjutsen på en vanlig familje- och bruksbil.

    T3-flänsbökeriet är ändå bara en aning mer bök än det övriga...

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Ptja. Jag had eju hellre tagit en 15#5:a varje dag före en t25.. Det är stööre skillnad än du tror negative
    Jasså ! ? Då har du upplevt något som inte jag har, självklart är 15T#5 bättre än T25 men inte nog bra för att uppdatera till. För att uppdatera en T25a skulle jag minst gått på en 15T#6 absolut MINST.....
    OM man vill ha en genuin uppgradering och OM man är beredd på stöket & böket det innebär att få på en Mitsu TD04..... OCH upptäcker att en 15T#6 är hopplös att få tag i = kolla då efter en 15G#7 som satt på 850R-95 (möjligen något år till). Detta aggregat på en Saab 2,3 med program typ "steg 3" från valfri firma ger enligt mig den optimala skjutsen på en vanlig familje- och bruksbil.

    T3-flänsbökeriet är ändå bara en aning mer bök än det övriga...

    /J
    Måste vara en turbo som är svår att få tag i då 850R kom 1996

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Jaa det var lite klantigt... men om vi säger T5-R då?
    Eller T-Gul eller whatever.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Tror 15g#7 sitter på alla 850turbo från 94-96 . Har själv ett sådant på min og900. Det skiljer lite på avgasflänsen på medellerna. Mitt från -95 har Garrett konfläns och den passade rakt av på min "batteriböj". På Volvoforumet brukar dom gå för en 1000-2000 spänn.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    40
    Fick tag på ett Tb2531 nu.Men tack för hjälpen alla.
    9000 T 2.3 CD -91 200Hk
    9000 2.0 CD -90

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.0t, programvara till td04hl-15t?
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 12:49
  2. Core/lagerdel TD04HL-15TK på TD04HL-15T#6
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 01:18
  3. skillnad på Garrett TB2531 och Mitsubishi TD04HL-15t 6#
    Av hellas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 20:42
  4. Skillnad mellan TD04HL-15g 6# och TD04HL-15t 6#?
    Av _manne_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •