Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Startproblem 9000

  1. #1

    Startproblem 9000

    Har en 9000 2,0T som inte vill starta. Har sökt men hittar inget.
    För några dagar sen började bilen rycka lite då o då på låglast.

    När jag skulle göra en omkörning gick bilen som vanligt upp till ca 2800 rpm men sen började den rycka och ha sig. den betedde sig så de 3 milen som jag har till jobbet. När jag åkte hem gick bilen som vanligt och det har den gjort tills nu. Vid acceleration ryckte bilen ojämnt men vid jämn gas över 3000 rpm ryckte den med samma intervall.

    Är det tändkasetten som har gett upp eller?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Tändkasset, soppapump å så en till pryl jag inte alls minns namnet på, är värt att kolla upp.

    Soppafilter och tändstift okej oxå?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    ...en till pryl jag inte alls minns namnet på..
    Vevaxelgivare kanske?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Soppapumpen surrar när manslår på tändningen. Har provat 4! olika tändstiftshylsor men alla var för stora (gick ej ner i hålen).
    Hur skulle tändstiften kunna göra att bilen inte startar överhuvudtaget?
    Sannolikheten att allla går sönder samtidigt är ju inte särskilt stor eller har jag missat nåt?

    Soppafilter har jag ingen aning om, har inte hunnit kolla så mycket på bilen än. Ganska nyligne inköpt.

    Vevaxelgivare kanske?
    Hur stor operation är det att byta den om den är trasig? Kostnad?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Sällan givaren, faktiskt. Kan va vad som helst. Om soppapumpen snurrar så har jag ingen bra ledtråd kvar, annat än de vanliga som de andra tipsat om.

    Givaren e lätt å byta. Problemet e att få bort muttern från vevaxelns remskiva. Lambdan gör ju inte att motorn surnar. LMM=luftmassemätaren som sitter på inlopssslangen till turbot. Koppla bort kontakten o se om den startar.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Kan vara så att soppa pumpen inte levererar tillräckligt.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: 9000 Startar ej

    Citat Ursprungligen postat av TopSecret
    Har en 9000 2,0T som inte vill starta. Har sökt men hittar inget.
    För några dagar sen började bilen rycka lite då o då på låglast.

    När jag skulle göra en omkörning gick bilen som vanligt upp till ca 2800 rpm men sen började den rycka och ha sig. den betedde sig så de 3 milen som jag har till jobbet. När jag åkte hem gick bilen som vanligt och det har den gjort tills nu. Vid acceleration ryckte bilen ojämnt men vid jämn gas över 3000 rpm ryckte den med samma intervall.

    Är det tändkasetten som har gett upp eller?
    Det är nog rätt sannolikt att det är tändkassetten. Prova med att låna en om du kan, för det kan vara andra saker också. Just att det kommer och går pekar på någon i "trion" DI, bränslepump och vevaxelgivare. När bilen inte startar, rör sig varvräknaren då? Om den beter sig normalt borde det utesluta vevaxelgivaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    De e nog snarare trion "pump, DI och stiften". HAr varit med om nyservade biler som börjat gå ryckigt efter nåra dar. Verkstan har i dessa fall bara dragit stiften lite lätt. Nästan så man kunnat vicka på dom ibland. tar alltid bort di:n o känner efter nuförtiden. Besparar iaf mig framtida besvär. E de rätt stift iden? NGK BCPR7ES-11 me runt 1,0-1,1 mm gnistgap?
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Bilen är en -94 utan modifikationer ca 14000 mil. Italien-import om det nu spelar någon roll.

    Det var bara vid ett tillfälle som den inte gick rent från 2800 rpm och uppåt. Nu startar den inte överhuvudtaget.

    Stiften som sitter i är NGK BCPR7ES-11, hade dock inget att mäta gnistgapet med. Skulle byta dom men det var slut, blir till att byta dom nästa vecka.

    Har börja leta efter en kassett men har inte hittat någon än så om det finns någon i Borlänge/Fagersta området som har en att låna ut så skulle jag vara tacksam.

  11. #11
    Nu har jag fått igång bilen, bytte tändkassett och bilen hoppade igång direkt. Stiften såg bra ut med ett gap på 1,1mm men passade på att byta dessa ändå.

    När jag bytte kassetten råkade jag pilla av sladden till lufttempgivaren. Kan låta konstigt men den hängde ihop med enbart ett par tre trådar och nu lyser check engine lampan.
    Jag tog loss kontakten och borrade ur sladd resterna från kontakten och lödde ihop det igen och stoppade in kontakten men C-E lyser fortfarande. Kan C-E börja lysa när man byter tändkassett eller är det p.g.a. att sladden till givaren gick av?

    Har inte hunnit kolla felkoder eftersom bilen befinner sig på annan ort.

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Lossa minuspolen till batteriet och vänta nån minut och prova om den slocknar.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Lossa minuspolen till batteriet och vänta nån minut och prova om den slocknar.
    Har fått för mig att det enbart är C-E som slocknar om man lossar på polen men att felkoden ligger kvar i minnet stämmer det eller är jag ute påen tur med trehjulingen?

    Edit: Hittade svaret. Efter ett bra tag, det är fruktansvärt svårt att stava check engine rätt.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem 9000 -97
    Av LM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 11:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •