Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 900 T8 tvekar.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313

    900 T8 tvekar.

    Försöker en gång till. Har en T8 -83 med ställbart ladd och vattenkyld turbo från 9000 (TB0356).

    Om man gasar lugnt och försiktigt så går den som den ska men när man stampar till ordentligt så tvekar den (och hackar till litegrann, knappt märkbart).
    Enligt APC-mätaren så laddar den som den ska utan att tappa något. När jag vrider upp trycket fullt så går den till slutet på det röda fältet.

    Stiften är nya och är Champion. Ska byta till NGK senare men bilen har gått alldeles utmärkt med likadana stift förut så det borde inte vara felet.

    Igår när jag åkte en tur så tyckte jag den gick bättre än den brukar så jag vred upp till fullt ladd och trampade iväg på 3'an, däcken släppte utan problem i 70-blås så jag fortsatte gasa fullt på 4'an och 5'an och den gick fint genom hela registret. Sen efter en stund när jag hade kört ett tag så började den bete sig som jag har beskrivit ovan igen.

    Vad kan vara fel?
    Soppapumpen?
    Dåligt med kräm från batteriet?
    Soppafilter? (Relativt nytt iofs)

    Har snart slut på ideér. Rotor, fördelare, tändkablar, stift, tryckslangar och tändmodul är bytt.

    Mvh
    Johan
    9-3 2,0t -01

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 887
    du får väl börja med att mäta bränsletrycket. Regulatorn kanske fuskar ibland?
    Sen går saab dokumenterat bäst på NGK...........

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313
    Kan ju vara en idé ja. Vart får man tag på mätare billigt?

    Jo jag vet det men då den fungerat som den ska med likadana stift förut i några tusen mil så borde ju inte stiften vara problemet, eller?



    Mvh
    Johan
    9-3 2,0t -01

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 887
    det finns inga" billiga" bränsletrycksmätare. Du får väl anlita nån verkstad eller låna avsedd mätutrustning. Det är inget kul med sprutande bränsle över motorn om man kladdar ihop nåt själv.

    När det gäller tändstift finns det inget som är säkert, även nya stift kan vara bristfälliga och man vet inte förrän man provat.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    115
    hadde beru stift på min bil tidigare gick jätte bra ett tag sen plötsligt sket dåligt... kört säkert 50 mil med beru stiften, sen började den hacka vid belastning precis som din och gick bra ibland.. bytte till ngk stift istället. funkade kalas sedan...

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313
    Har nu bytt till NGK och problemet kvarstår så nu bryr viss inte om stiften.

    Några fler förslag än att mäta upp bränsletryck?

    Kan detta problemet orsakas av att batteriet inte levererar tillräckligt med kräm?

    Ska se om jag får tag på en ny bränslepump idag och prova med.


    Mvh
    Johan
    9-3 2,0t -01

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 887
    men mät trycket INNAN du gör nåt, till slut vet du ingenting annars om du bar abyter delar och provar. Det som styr trycket är regulatorn på motorn.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    489
    Medlem#
    107
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    du får väl börja med att mäta bränsletrycket. Regulatorn kanske fuskar ibland?
    Sen går saab dokumenterat bäst på NGK...........
    hm det är väl en T8 den har ju bränsle regulatorn inbyggd i mängdmätaren..sitter på bränslehuvudet innanför en 16mm mutter
    den är fjäderbelastad så släpp ut försiktigt.kan ju räcka med att taga ut dessa grejor ur mängdmätaren o montera dem igen..fast det ligger också bränsletryck på den som kommer att läcka ut så håll runt med en trasa o se upp så motorn inte är för het( brandrisk) blir det inge ättre så kan du pröva med lite högre bränsletryck det är små brickor som ökas på längst fram som fjäder ligger an mot..
    9-3 verII -04 175hk

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313
    [quote="bolin 107
    hm det är väl en T8 den har ju bränsle regulatorn inbyggd i mängdmätaren..sitter på bränslehuvudet innanför en 16mm mutter
    den är fjäderbelastad så släpp ut försiktigt.kan ju räcka med att taga ut dessa grejor ur mängdmätaren o montera dem igen..fast det ligger också bränsletryck på den som kommer att läcka ut så håll runt med en trasa o se upp så motorn inte är för het( brandrisk) blir det inge ättre så kan du pröva med lite högre bränsletryck det är små brickor som ökas på längst fram som fjäder ligger an mot..[/quote]

    Man tackar.

    Du råkar inte ha några bilder på hur det ser ut vid dom där brickorna?


    Mvh
    Johan
    9-3 2,0t -01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    489
    Medlem#
    107
    [quoteJ]
    Citat Ursprungligen postat av "bolin 107
    hm det är väl en T8 den har ju bränsle regulatorn inbyggd i mängdmätaren..sitter på bränslehuvudet innanför en 16mm mutter :idea:
    den är fjäderbelastad så släpp ut försiktigt.kan ju räcka med att taga ut dessa grejor ur mängdmätaren o montera dem igen..fast det ligger också bränsletryck på den som kommer att läcka ut så håll runt med en trasa o se upp så motorn inte är för het( brandrisk) :?: blir det inge ättre så kan du pröva med lite högre bränsletryck :!: det är små brickor som ökas på längst fram som fjäder ligger an mot..[/quote

    Man tackar.

    Du råkar inte ha några bilder på hur det ser ut vid dom där brickorna?


    Mvh
    Johan
    som du redan sett har Pm kommit i din låda
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. og9-3 2,0T -00 tvekar vid pådrag.
    Av LuffarN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-13, 17:29
  2. Motorn tvekar
    Av Ragge1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •