Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Säve by NP

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Säve by NP

    Tänkte bara skriva lite hur Säve var för mig, om det kan intressera någon

    Under de två föregående veckorna har jag pysslat med bilen, stort som smått.
    Bilen har ju inte varit riktigt färdig sas.
    Även om den gått att köra med.

    Alla dessa småsaker har jag därför bränt två semesterveckor på, för att få ordning på.

    Två veckor som jag dyrt och heligt lovat min sambo skulle ägnas åt altanbygge samt målning av fönster od. på huset.

    Så just nu ligger jag långt ute på "marginalkontot" vad gäller förståelse och acceptans för hobbyn

    Under dessa två veckor har jag fått hjälp av hyggligt folk att få ordning på bilen (Hedis, Frändberg, SQR Frank, Jesus & Martin med släp osv) Samt min lillebrorsa som målat på huset, istället för mig

    Så inför Säve kändes allt hyggligt iordning.
    Bilen var pressad på rullar. Justeringar i mappningen gjordes, samt lite shoppningturer hade gjorts.
    Dvs allt kändes stabilt.

    Här står bilen färdig att lastas



    Givetvis skulle något strula, å denna gång var det släpet som var orsaken till trassel.
    Som tur är finns det snälla människor som ställer upp på folk de inte ens kände tidigare, stort!
    Så vid 23 tiden igår fanns även ett släp på uppfarten.

    Dagen D

    Avfärd till Säve vid 7.15

    Resan gick smärtfritt, men det var ju inget annat att räkna med, med dubbelboggeysläp och en tysk 3l dieselturbo framför

    Väl framme och avlastad väntade kön till inregistreringen.
    Där var det inte accordslön på personalen direkt.

    Detta var ganska enerverande när man ville besikta bilen och börja köra. Eftersom körningen drog igång när jag fortfarande stod i kön

    Tillslut var inregistreringen klar och besiktning utförd u.a. (tänk om det vore lika enkelt på sbp )

    Dax för körning.

    Planen för dagens körning var inte direkt satt till att slå världsrekord, utan först ladda lite försiktigt (1bar) för att känna på grepp och få en känsla för hur bilen uppförde sig.

    Samt ge mig, "superamatören Allan" chansen att inte köra in i räcket direkt

    Därefter var tanken att succesivt smyga på med mer ladd tills det blir otrevligt med gatdäck.

    Eftersom jag aldrig kört förut var det aaningens fundersamt på hur allt skulle gå till, men som vanligt gav det sig självt

    Det var bara att rulla efter de hottade 740´arna med stuprörsslutrör (Det är den klassen man tillhör numer)

    Vid uplining tittade jag igenom mappar med laddtryck, rev cut, boost limit osv en tusende gång i ren nervositet att jag fipplat på tangenterna å att något ändrats. Men det hade det inte

    Vid framrullandet till stagningen hör jag ett mysko ljud jag inte hört tidigare. En blandning mellan vinande och skorrande när jag släppte koppningen och hade i friläge.
    Misstänkte lådan direkt

    Väl framme låter det riktigt styggt om lådan, men har man kommit så långt att man har tre bilar framför sig, å meckat i tre år backar man inte ur

    Bära eller brista, bara att brassa på.

    Skiter i att burna, helt menlöst med vanliga gatdäck, utan rullar istället fram.
    Väl framme är jag inte ett dugg nervös, som jag trodde att jag skulle vara.
    Utan jag hade full koncentration på, skorr i lådan (Lite orolig att få den i smulor rakt i rö.a ), varvräknaren och laddtrycksmätaren, så jag märkte inte ens att det fanns publik.

    Planen var att rycka loss hjulen för att inte fresta för hårt på drivlinan första racet. (Fattade inte då att det skulle bli den enda också)

    Tyvärr blev det lite väl saftigt hjulspinn, 60fot dryga 3 sek å 201m på 10.2sek. Dvs ungefär som en std 2.0ltt 9-5´a

    Är givetvis riktigt uppspelt och orutinerad när racet väl är igång, så jag mosar i femman istället för trean............ mööööööööö...........klonk klonk............i med trean....åsså började 2litarn strax vråla på riktigt igen.

    Tyvärr så är ju denna tävlingstyp bara 402m lång så man hinner inte hålla på och träna onödiga växelbyten under tiden, eftersom det ger effekt på resultatet

    Så min första repa slutade på 14.7sek@173km/h Hurra

    När jag därefter åker tillbaks till up liningen, låter det verkligen skit i lådan.

    Väl framme kommer Jimmy Bronvaller fram och frågar om jag vill ha hjälp, de har racebuss och v-låde olja med sig, bara att rulla bort till dem och byta.
    Åter igen hyggliga människor som vill hjälpa till, tusen tack!

    Rullar bort bilen och tappar ur oljan.

    Efter en stunds resonemang över en bytta v-låde olja avrundades min dag innan den ens startat.

    Luktade bränt om oljan, å detta i kombination med ljudet talade för att lådan gjort sitt, i sin befintliga form

    Så det var bara att ställa bilen och titta på alla andra.

    Var först inte så besviken, men ju längre dagen gick ju surare blev jag.
    Jävla skit BMW låda, skall inte de hålla heller? Vad är då anledningen att byta bil?

    Vi tröttnade vid 14 snåret och drog hem.

    Väl hemma var det bara att börja riva



    Z3 med Saabmotor underifrån



    Selma har just skickat mig #16 blocknyckel


    Såhär ser det ut utan lådan.



    Å här är eländet loss
    Det går att se att den svettats ordentligt med olja vid axeln, så antagligen är det axelns lager som gått




    När man vickar axeln fran och tillbaks kan man förnimma glapp




    Å såhär känner jag för denna växellåda just nu



    Får jag ordning på den, med ett enkelt lagerbyte blir det nog Mantorp.
    Är lådan sopor, har jag tröttnat för iår, o bygger en altan istället............
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Härlig läsning Nicklas, även om det inte gick som du hoppats Hoppas på lager bara då, altan är ju skittråkigt att bygga...

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Trevlig (fast ändå o-trevlig) läsning så här tidigt på morgonen, synd att det inte gick som det skulle... Peppar peppar ta i trä.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    jäääävligt sjysst bygge... men altså om man kopplar en saabmotor till någonting så går det sönder dom producerar ju krafter som en båtmotor skulle man kunna tro ibland...

    hoppas det inte blir för dyrt o bökigt att åtgärda så du får köra lite med den.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    "Tevlig" läsning!

    Synd att lådan skulle säga upp sig!
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  6. #6
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Mycket trevlig läsning, synd med lådan bara btw, vad sitter för låda i nu?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Synd att man missade dig på plats, hade varit skoj att kika närmre på detta tokbygge. Hoppas det löser sig smidigt och billigt för dig nu...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Trevlig läsning, hoppas du hittar en bättre låda och får chansen nästa gång att köra lite mer.

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Hallå!

    Kul att historien var läsbar

    Lådan som sitter i är en 5vxl ZF som hör hemma i E36 M3 -> 323

    Tydligen så hade Limmet (Som kör en svart monster M3) exakt samma problem och ljud som jag.

    Ev så är det lagerhållarna i lådan som inte gillar sinterkoppling och +700Nm

    Hoppas på att detta är reparabelt, samt har en möjlighet till förbättringspotensial, eftersom sprängkåpan är stiftad och modifierad till min adapterplatta. (Annars råkar jag ju ha en likadan låda till i garaget Men då måste motorn ur, och lådan anpassas igen, å det vette fasiken om jag orkar just nu. Eller får för den delen )
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Har du en mailadress tro?


    Jag har nåt som du antagligen kommer att uppskatta.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Har du en mailadress tro?


    Jag har nåt som du antagligen kommer att uppskatta.....


    MVH Tony
    PM på ingång till dig

    mvh/
    Niklas
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Har du en mailadress tro?


    Jag har nåt som du antagligen kommer att uppskatta.....


    MVH Tony

    Tänkte på dig o ditt projekt/problem direkt hehe.... hoppas du kan lösa detta åt honnom
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Tremec kanske kan vara något att titta efter? T56:an får man tag i begagnad för runt 10kkr.

    edit: Annars är denna "rätt bra till raktframåka"
    http://www.nitroz.se/annons.net/viewad.aspx?aid=21916
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Tremec kanske kan vara något att titta efter? T56:an får man tag i begagnad för runt 10kkr.

    edit: Annars är denna "rätt bra till raktframåka"
    http://www.nitroz.se/annons.net/viewad.aspx?aid=21916
    Jo en T56 eller TKO600 vore ju inte helt fel.
    Men priset är nog närmare 15000:- för en beggad T56 (Från ebay) och TKO600 är nog bara att köpa som ny.

    Problemet är att sprängkåpa/adapterplatta måste göras om/ny, så detta år går upp i rök då.

    En doug nash känns iofs liite overkill
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    jaså du fick tillståndet beviljat att plocka ner lådan bra jobbat efter en sådan lång dag (och en massa puttande på grus gången

  16. #16
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    jaså du fick tillståndet beviljat att plocka ner lådan bra jobbat efter en sådan lång dag (och en massa puttande på grus gången
    Sa bara att det är lika bra att göra det med en gång, eftersom dagen ändå var "slut"
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    gött att du orka själv håller jag åp att städa efter går dagens festligheter




    en väldigt lite del av röran

  18. #18
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Spana på detta och jämför gärna min 60 fot och 201m med Uhrs.

    http://www.postol.se/sdc/2006/viewlist. ... g_2006.txt
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Spana på detta och jämför gärna min 60 fot och 201m med Uhrs.

    http://www.postol.se/sdc/2006/viewlist. ... g_2006.txt
    Haha, nice... Men det är väl allmänt känt att bakhjulsdriften ger lite sämre tid
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Spana på detta och jämför gärna min 60 fot och 201m med Uhrs.

    http://www.postol.se/sdc/2006/viewlist. ... g_2006.txt
    Haha, nice... Men det är väl allmänt känt att bakhjulsdriften ger lite sämre tid
    nä iofs inte men inte sämre 60 fotare heller men du fixar en bättre 60 fotare på mantop NP

Liknande ämnen

  1. Strippen SÄVE???????
    Av Bennyc i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 10:38
  2. EDPS - Säve 5/7 Vilka ska dit?
    Av Zingo i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 11:13
  3. Eftersnack Säve
    Av 900 T5 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 21:56
  4. Bromsade motorn på SÄVE
    Av niklas hammargren i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 08:12
  5. Säve Depå
    Av Bolero i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •