Tänkte bara skriva lite hur Säve var för mig, om det kan intressera någon
Under de två föregående veckorna har jag pysslat med bilen, stort som smått.
Bilen har ju inte varit riktigt färdig sas.
Även om den gått att köra med.
Alla dessa småsaker har jag därför bränt två semesterveckor på, för att få ordning på.
Två veckor som jag dyrt och heligt lovat min sambo skulle ägnas åt altanbygge samt målning av fönster od. på huset.
Så just nu ligger jag långt ute på "marginalkontot" vad gäller förståelse och acceptans för hobbyn
Under dessa två veckor har jag fått hjälp av hyggligt folk att få ordning på bilen (Hedis, Frändberg, SQR Frank, Jesus & Martin med släp osv) Samt min lillebrorsa som målat på huset, istället för mig
Så inför Säve kändes allt hyggligt iordning.
Bilen var pressad på rullar. Justeringar i mappningen gjordes, samt lite shoppningturer hade gjorts.
Dvs allt kändes stabilt.
Här står bilen färdig att lastas
Givetvis skulle något strula, å denna gång var det släpet som var orsaken till trassel.
Som tur är finns det snälla människor som ställer upp på folk de inte ens kände tidigare, stort!
Så vid 23 tiden igår fanns även ett släp på uppfarten.
Dagen D
Avfärd till Säve vid 7.15
Resan gick smärtfritt, men det var ju inget annat att räkna med, med dubbelboggeysläp och en tysk 3l dieselturbo framför
Väl framme och avlastad väntade kön till inregistreringen.
Där var det inte accordslön på personalen direkt.
Detta var ganska enerverande när man ville besikta bilen och börja köra. Eftersom körningen drog igång när jag fortfarande stod i kön
Tillslut var inregistreringen klar och besiktning utförd u.a. (tänk om det vore lika enkelt på sbp )
Dax för körning.
Planen för dagens körning var inte direkt satt till att slå världsrekord, utan först ladda lite försiktigt (1bar) för att känna på grepp och få en känsla för hur bilen uppförde sig.
Samt ge mig, "superamatören Allan" chansen att inte köra in i räcket direkt
Därefter var tanken att succesivt smyga på med mer ladd tills det blir otrevligt med gatdäck.
Eftersom jag aldrig kört förut var det aaningens fundersamt på hur allt skulle gå till, men som vanligt gav det sig självt
Det var bara att rulla efter de hottade 740´arna med stuprörsslutrör (Det är den klassen man tillhör numer)
Vid uplining tittade jag igenom mappar med laddtryck, rev cut, boost limit osv en tusende gång i ren nervositet att jag fipplat på tangenterna å att något ändrats. Men det hade det inte
Vid framrullandet till stagningen hör jag ett mysko ljud jag inte hört tidigare. En blandning mellan vinande och skorrande när jag släppte koppningen och hade i friläge.
Misstänkte lådan direkt
Väl framme låter det riktigt styggt om lådan, men har man kommit så långt att man har tre bilar framför sig, å meckat i tre år backar man inte ur
Bära eller brista, bara att brassa på.
Skiter i att burna, helt menlöst med vanliga gatdäck, utan rullar istället fram.
Väl framme är jag inte ett dugg nervös, som jag trodde att jag skulle vara.
Utan jag hade full koncentration på, skorr i lådan (Lite orolig att få den i smulor rakt i rö.a ), varvräknaren och laddtrycksmätaren, så jag märkte inte ens att det fanns publik.
Planen var att rycka loss hjulen för att inte fresta för hårt på drivlinan första racet. (Fattade inte då att det skulle bli den enda också)
Tyvärr blev det lite väl saftigt hjulspinn, 60fot dryga 3 sek å 201m på 10.2sek. Dvs ungefär som en std 2.0ltt 9-5´a
Är givetvis riktigt uppspelt och orutinerad när racet väl är igång, så jag mosar i femman istället för trean............ mööööööööö...........klonk klonk............i med trean....åsså började 2litarn strax vråla på riktigt igen.
Tyvärr så är ju denna tävlingstyp bara 402m lång så man hinner inte hålla på och träna onödiga växelbyten under tiden, eftersom det ger effekt på resultatet
Så min första repa slutade på 14.7sek@173km/h Hurra
När jag därefter åker tillbaks till up liningen, låter det verkligen skit i lådan.
Väl framme kommer Jimmy Bronvaller fram och frågar om jag vill ha hjälp, de har racebuss och v-låde olja med sig, bara att rulla bort till dem och byta.
Åter igen hyggliga människor som vill hjälpa till, tusen tack!
Rullar bort bilen och tappar ur oljan.
Efter en stunds resonemang över en bytta v-låde olja avrundades min dag innan den ens startat.
Luktade bränt om oljan, å detta i kombination med ljudet talade för att lådan gjort sitt, i sin befintliga form
Så det var bara att ställa bilen och titta på alla andra.
Var först inte så besviken, men ju längre dagen gick ju surare blev jag.
Jävla skit BMW låda, skall inte de hålla heller? Vad är då anledningen att byta bil?
Vi tröttnade vid 14 snåret och drog hem.
Väl hemma var det bara att börja riva
Z3 med Saabmotor underifrån
Selma har just skickat mig #16 blocknyckel
Såhär ser det ut utan lådan.
Å här är eländet loss
Det går att se att den svettats ordentligt med olja vid axeln, så antagligen är det axelns lager som gått
När man vickar axeln fran och tillbaks kan man förnimma glapp
Å såhär känner jag för denna växellåda just nu
Får jag ordning på den, med ett enkelt lagerbyte blir det nog Mantorp.
Är lådan sopor, har jag tröttnat för iår, o bygger en altan istället............