Visa resultat för omröstning: Power i Din SAAB

Antal röster
258. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • <200

    18 6,98%
  • 200-300

    60 23,26%
  • 300-400

    88 34,11%
  • 400-500

    59 22,87%
  • 500-600

    19 7,36%
  • 600-700

    4 1,55%
  • 700-800

    2 0,78%
  • 800------>

    8 3,10%
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Hur många NM har Du i SAABen

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan/Göteborg
    Inlägg
    570
    Nu kommer farbror gnällspik och far ut med stora spetsiga hakan!

    I rubriken står det att vi jagar "NewtonMega", det verkar vara en häftig enhet det! Men mer om den vet vi inte!

    Sedan står det power i din saab?
    Power är som bekant detsamma som det vi i sverige kallar för "effekt", så vad är vi ute efter i den här tråden?

    Som ett litet roligt exempel så utövar jag ca 900 Nm på bakaxeln om jag ställer mig på dragkroken i min bil, ska jag svara det då? Trots att jag utövar mina 900 Nm så rör sig inte bilen vidare mycket heller, konstigt!

    För er som vill läsa på lite rekomenderas lite studieliteratur, men vi börjar med:http://www.howstuffworks.com
    "Fan, en del trådar på det här bygget får en att undra på vilken grund SETI letar efter intelligent liv på ANDRA planeter..." - T Rex, sporthoj.com

  2. #22
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Calle
    Nu kommer farbror gnällspik och far ut med stora spetsiga hakan!

    I rubriken står det att vi jagar "NewtonMega", det verkar vara en häftig enhet det! Men mer om den vet vi inte!

    Sedan står det power i din saab?
    Power är som bekant detsamma som det vi i sverige kallar för "effekt", så vad är vi ute efter i den här tråden?

    Som ett litet roligt exempel så utövar jag ca 900 Nm på bakaxeln om jag ställer mig på dragkroken i min bil, ska jag svara det då? Trots att jag utövar mina 900 Nm så rör sig inte bilen vidare mycket heller, konstigt!

    För er som vill läsa på lite rekomenderas lite studieliteratur, men vi börjar med:http://www.howstuffworks.com


    Ojojojojoj.... Calle,, kan du inte för en gångs skull släppa av med dina studier och bara inte vara..!!??!!??!!??






    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan/Göteborg
    Inlägg
    570
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av Calle
    Nu kommer farbror gnällspik och far ut med stora spetsiga hakan!

    I rubriken står det att vi jagar "NewtonMega", det verkar vara en häftig enhet det! Men mer om den vet vi inte!

    Sedan står det power i din saab?
    Power är som bekant detsamma som det vi i sverige kallar för "effekt", så vad är vi ute efter i den här tråden?

    Som ett litet roligt exempel så utövar jag ca 900 Nm på bakaxeln om jag ställer mig på dragkroken i min bil, ska jag svara det då? Trots att jag utövar mina 900 Nm så rör sig inte bilen vidare mycket heller, konstigt!

    För er som vill läsa på lite rekomenderas lite studieliteratur, men vi börjar med:http://www.howstuffworks.com


    Ojojojojoj.... Calle,, kan du inte för en gångs skull släppa av med dina studier och bara inte vara..!!??!!??!!??






    /R
    Tro mig! Jag bara är! Däremot kommer jag alltid arbeta för att öka på folkbildningen! För vi vill ju inte att svenskarna ska bli lika urbota som amerikanarna! Titta bara på filmen där de ska bogsera bort en bil genom en snöhög... okay! det kanske inte hade med folkbildning att göra, snarare sunt förnuft, men de tenderar att gå hand i hand flera gånger...
    "Fan, en del trådar på det här bygget får en att undra på vilken grund SETI letar efter intelligent liv på ANDRA planeter..." - T Rex, sporthoj.com

  4. #24
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Hahahah.. den filmen är ju Guld värd......

    Det är bra Calle att du försöker bilda svenska folket.. Oftast lyckas du ju faktist,, men i dessa trådar vet både du , jag o alla andra hur det ligger till skulle jag tro....

    Varför det stod Power även i denna NM tråd var ju bara för att jag tänkte dessa två trådar skulle bli lite lika..


    Go afton..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan/Göteborg
    Inlägg
    570
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Hahahah.. den filmen är ju Guld värd......

    Det är bra Calle att du försöker bilda svenska folket.. Oftast lyckas du ju faktist,, men i dessa trådar vet både du , jag o alla andra hur det ligger till skulle jag tro....

    Varför det stod Power även i denna NM tråd var ju bara för att jag tänkte dessa två trådar skulle bli lite lika..


    Go afton..

    /R
    Okay! sorry! Missade den andra tråden, jag skyller på att jag har varit och åkt skidor en vecka och går på Tiparol(mot svår värk) och håller på att komma tillbaka till ett forumbesatt liv!

    Fast det är märkligt, ju mer man kommer bort från STCS-forum och att inte äga en Turbosaab, desto mindre bryr man sig om det och beroendet minskar!

    Dessutom har jag ju ett rykte att leva upp till, och då kan man ju inte missa en smashboll som den här!

    Och nej, jag har inte röstat i någon av trådarna, vet inte om jag ska rösta för Harry, V4a med ventilsläpp eller en sur gammal 9000i -88 med trasigt avgasrör?
    "Fan, en del trådar på det här bygget får en att undra på vilken grund SETI letar efter intelligent liv på ANDRA planeter..." - T Rex, sporthoj.com

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 110
    Vad är det för mening att ha dom här trådarna, när folk inte kan svara seriöst ?
    Anders Vikström
    PSE II

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 110
    Citat Ursprungligen postat av Calle

    Tro mig! Jag bara är! Däremot kommer jag alltid arbeta för att öka på folkbildningen! För vi vill ju inte att svenskarna ska bli lika urbota som amerikanarna! Titta bara på filmen där de ska bogsera bort en bil genom en snöhög... okay! det kanske inte hade med folkbildning att göra, snarare sunt förnuft, men de tenderar att gå hand i hand flera gånger...
    Och så tittar på det här forumet... där vi har fått se denna bogserings film i 4 trådar nu

    Tror några här behöver utbildning i att läsa gamla trådar då ?
    Kan inte du ha en kurs på webben för alla som behöver det!?
    Anders Vikström
    PSE II

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Håller med, gör en tråd för dom seriösa och en tråd för dom o-seriösa!


  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    19
    530Nm - bremset i Rototest
    Lars 95Aero Nordic 345HK/530Nm

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Varför i glödheta hel***e kan inte folk svara sanningsenligt? Det måste ju va några som ljuger för vi har inte så överdrivet många med papper på vrid på över 800 nm i klubben??!!
    jag har ioch för sig inget papper på min effekt/vrid har varit lite svårt att mäta min lilla bil och har inte testat med den nya motorn men är ganska övertyggad om att jag har över 800nm.

    Micke

  11. #31
    400 nm vid 3000 r/m och 605 nm vid 5700 r/m, 2,3 lit bromsad i bänk.

    Och femmas växellådedrev funkar som en brytpinne på en utombordare som går i sten!!! ;-)

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Calle skrev:
    Som ett litet roligt exempel så utövar jag ca 900 Nm på bakaxeln om jag ställer mig på dragkroken i min bil, ska jag svara det då? Trots att jag utövar mina 900 Nm så rör sig inte bilen vidare mycket heller, konstigt!
    Fråga:
    Exakt hur räknade du nu???
    Nog för att du kanske kan väga 90 "pannor" och således utövar knappa 900 N på kroken, men hur får du det till 900 Nmeter på bakaxeln?

    Det kan vara förklaringen till att bilen inte rör på sej

    // Owe

  13. #33
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Varför i glödheta hel***e kan inte folk svara sanningsenligt? Det måste ju va några som ljuger för vi har inte så överdrivet många med papper på vrid på över 800 nm i klubben??!!
    jag har ioch för sig inget papper på min effekt/vrid har varit lite svårt att mäta min lilla bil och har inte testat med den nya motorn men är ganska övertyggad om att jag har över 800nm.

    Micke

    Det är ju just de svaren som folk inte vill ha,,-Har inte testat,,men jag tror att den nya måste ge så mycket...

    Men med dig tror jag folk kan godta just Din förklaring..

    Jag får ju tro dig också...

    Men varför gick det inte i eran bänk...?? Slir på rullar..??




    Robban..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Citat Ursprungligen postat av Owe_T
    283Nm tror jag att det är orginal.. Så då har jag väl det.

    Tittar man på BSRs hemsida så har de visst mätt upp den modellen till
    310Nm(?), så ärligt talat kan jag inte kryssa i något av alternativen.

    En sak är i alla fall säker.... Jag har "några" Nm i vrid

    (Säkert inte det svaret du ville ha Robert@? )

    // Owe
    Robban, har du något grepp på hur det förhåller sej med det uppgivna vridmomentet och det verkliga i 200hästars 9-3orna?

    Edit: Jag omformulerar frågan:
    Är det någon som vet hur det förhåller sej med det, från fabrik, uppgivna vridmomentet och det verkliga i 200hästars 9-3orna?


    // Owe

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Hej Robban

    Ja slir på rullarna även utan gasen är ju ett litet prblem när man kör så starka bilar på rullar....men är inte så intresserad av att veta exakt hur mycket effekt jag har i bilen är det nån som inte tror på mig så är inte det hela värden för mig.

    Micke

  16. #36
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Hej Robban

    Ja slir på rullarna även utan gasen är ju ett litet prblem när man kör så starka bilar på rullar....men är inte så intresserad av att veta exakt hur mycket effekt jag har i bilen är det nån som inte tror på mig så är inte det hela värden för mig.

    Micke


    Rätt inställning..

    Jag bromsade om bilen idag,, jag sköt ju toppackningen i tusen bitar igår... blev ca 570hp vid 5500rpm.. 730nm-5000rpm.. Körde ej mer än till 5500 då det var lite vatten i oljan... det tar ju ett tag innan allt är borta..
    Men du har ju liiiiite mer vikt att släpa på... Eller hur var det där nu igen...... ( jag kanske får ha lite mer Kg/Hp förhållande ett tag i början av sesången iallafall...??


    Hörs...


    ´Robban..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    [


    Rätt inställning..

    Jag bromsade om bilen idag,, jag sköt ju toppackningen i tusen bitar igår... blev ca 570hp vid 5500rpm.. 730nm-5000rpm.. Körde ej mer än till 5500 då det var lite vatten i oljan... det tar ju ett tag innan allt är borta..
    Men du har ju liiiiite mer vikt att släpa på... Eller hur var det där nu igen...... ( jag kanske får ha lite mer Kg/Hp förhållande ett tag i början av sesången iallafall...??


    Hörs...

    ja det är klart att du får ha men jag ska köra ifrån dig i alla fall

    Micke

    ´Robban..[/quote]

  18. #38
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    men jag ska köra ifrån dig i alla fall

    Micke


    Hmm... GääÄÄÄÄÄääässsp...!

    Sen vaknade du med kudden mellan bena och dreggel längs ansiktet.....
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #39
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Varför i glödheta hel***e kan inte folk svara sanningsenligt? Det måste ju va några som ljuger för vi har inte så överdrivet många med papper på vrid på över 800 nm i klubben??!!
    jag har ioch för sig inget papper på min effekt/vrid har varit lite svårt att mäta min lilla bil och har inte testat med den nya motorn men är ganska övertyggad om att jag har över 800nm.

    Micke
    Micke du behöver givetvis inte känna dig träffad...
    Bara du sätter någon 11:a i sommar så duger det som bevis för mig.

    Mvh Stoffe

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    822
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Micke du behöver givetvis inte känna dig träffad...
    Bara du sätter någon 11:a i sommar så duger det som bevis för mig.
    Micke satte väl en elva på slutet av säsongen förra året?

    Mvh /J
    I´m not a complete idiot, some parts are missing...

Liknande ämnen

  1. Hur många HK har Du i SAABen
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2015-06-04, 09:07
  2. saaben dör?
    Av rejsa_jon86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 22:47
  3. Saaben låter som en val!
    Av NoIQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-25, 17:44
  4. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32
  5. Ser ni Saaben?
    Av Mackan i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •