Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: trasig topplocks packning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10

    trasig topplocks packning

    Nu har topp packningen på min saab 9000 cs 2,3t 92 brakat åt skogen, det går in olja i expansions kärlet + att den efter kokar, så min stora fråga är väll egentligen vad kan man begära för den?? Bilen är skattad och besiktigad tills feb och går bra för övrigt, den har rullat 22520 mil och vad skulle det kunna kosta att fixa topp packningen?
    Kan man ha mer otur när man äntligen hittat en bil man trivs med! Vore JÄTTE TACKSAM för all den hjälp jag kan få MVH Smalan

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    Priset beror helt och hållet på hur bilen ser ut annars...
    Ska man lämna den till en kille man känner kanske han tar en tre fyra laxar... saab tar närmare tio skulle jag tippa. En händig kille kan byta den själv så hittar du en saabfantast så kanske du får lite kosing för den... annars är det nog rätt mörkt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    om du inte har tummen mitt i handen så byter du den själv på en eftermiddag.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Köp en rep. handbok och kolla om du inte kan byta den själv...
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10

    trasig topplockspackning

    Tyvärr är det nog så att jag har tummen mitt i handen : ) Jag har en rep handbok men tro mig jag fixar det inte ändå, inte ens min far som bara har haft saab vill göra det, så då är det nog ganska illa. För övrigt så ser den ganska bra ut några små repor i lacken och lite rost på backluckan annars helt ok Men TACK för all hjälp ändå MVH Smalan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    475
    det är då inte lätt o byta om man inte är van mekare

    det värsta måste vara det minimala utrymmmet! usch.


    ng900 tar dom 7000 för att byta iaf fick ja sagt igår
    Ng900 -94 me lite shit i

    Kör fortare än alla andra så slipper du bli omkörd...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Jag tror jag har gjort det för 2500+material (Som inte är så dyrt). Försök hitta någon som gör det billigt tycker jag.
    Om du fixar deså finns det ju genast en mycket större grupp som vill köpa den.
    Dom ligger väl trots allt över 20 000

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10

    trasig topplocks packning

    Jo det hade ju varit en jätte bra ide men jag känner tyvärr ingen som vill göra jobbet alla tycker att det är för mycket jobb, Jo dom står väll där omkring det skulle vara bättre att få ut dom, men vad gör man när man saknar den kunskap som krävs.

  9. #9
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: trasig topplocks packning

    Citat Ursprungligen postat av smalan
    Jo det hade ju varit en jätte bra ide men jag känner tyvärr ingen som vill göra jobbet alla tycker att det är för mycket jobb, Jo dom står väll där omkring det skulle vara bättre att få ut dom, men vad gör man när man saknar den kunskap som krävs.
    vart bor du?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Ja, exakt. skriva var du bor så finns det ju säkert en STCS:are som vill förstöra semestern Nä, men allvarligt så finns det säkert någon som gör det för en överkomlig summa.

    Även om du får betala 4-5000 som jag tror det kostar här i stan så kan det vara värt det för det är så liten grupp som är intresserade av att köpa annars

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Vad vill du ha för bilen :P?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    jag bor i otterbäcken som ligger mellan mariestad och kristinehamn nästan vid gränsen till värmaland. 13000 vid snabb affär den är trots allt skattad till feb och besiktigad till jan.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Skulle du bott närmare och jag haft lite mer likvida medel så hade du kanske haft en köpare här.

    Jag röstar för att du gör så här om du har tid: Bjud in en kompis och skaffa boken.
    Sätt igång på morgonen och hjälps åt. Fråga här om det är något du undrar över och gör det till lite av en kul grej.
    Snacka lite skit och hjälps åt.
    Sedan bjder du han på en hejdundrande fest om ni lyckas.
    Det är egentligen inte svårt. Man måste vara lite småstark och nogrann ibland, men brukar lösa sig.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    jo det skulle vara en bra ide men dom flesta jag känner är lika bra på att meka med bilar som jag är : ) så det hela lär nog sluta i en hejdundrandes katastrof i stället och då får jag nog skicka den till skroten vilket vore bra onödigt, men en sak är säker jag ska bli mekaniker i mitt nästa liv så att jag kan meka med min egen bil och slippa alla sura miner det innebär när man behöver ha hjälp

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Gå in på mindre verkstäder och fråga vad de skall ha för att göra bytet. Efter att de svarat på frågan, så frågar du vad de skulle ha svart.
    Du kanske måste gå igenom en del verkstäder, men jag kan garantera att du hittar rätt tillslut.

    Säg att det tar 4h för en van mek...1500:- plus material, det skulle du nog klara av....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    Hur gärna jag än önskar att jag skulle klara av det så vet jag att jag inte kommer att göra det, fast jag måste erkänna att det skulle vara spännande att få se hur det ser ut där inne : )

  17. #17
    Gör som någon sa, bjud över en polare så kan ni ha lite trevligt samtidigt som ni meckar.
    Ni kommer garanterat finna en helt ny värld som ni aldrig har skådat.
    Prova något nytt och bytt toppackningen.
    Kan nog bli skit kul tror jag.

    Lycka till

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    jo det skulle säkert bli jätte kul men det hela skulle bara sluta i katastrof och då skulle aba få hamna på skroten och det har den nog bäddat för i och för sig men samtidigt vore det nog väldigt synd för så pass dålig är den inte, det skulle säkert funka om jag hade någon som är van att meka med saab men den enda jag känner som är det är min far och han vägrar att göra det för det är för bökigt eller så fick han nog när han hjälpte syrran att byta topplockspackning på hennes golf.
    Smalan

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    24
    Garanterar att du klarar av det själv.
    Mitt första blockpackníngsbyte var iofs på en F**D scorpio men det tog bara ca 9 timmar.

    Bara tänk efter före sätt allt i en bra ordning på arbetsbänken så du vet vad som ska vara var.
    Bruksbil: SAAB 9000 CSE LTT -95

    Busbil: VW Golf GTi 8v -88A

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    Jag skulle gärna byta topp packningen själv om jag bara hade haft lite mekar kunskaper min kunskaper täcker sig bara till enklare saker som att byta olja och filter, så jag tror att topp packningen är alldeles för komplicerad för mig.

Liknande ämnen

  1. Topplocks packning ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 10:38
  2. [LÖST] Byte av topplockspackning OG9-5 B2x5
    Av Luis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •