Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bilen bara dör!! 9-5 med nybytt bränslepump

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    välkommen till malmö
    Inlägg
    7

    Bilen bara dör!! 9-5 med nybytt bränslepump

    Hej igen.. skrev igår om min bränslepump på en 9-5a. Till sist lyckades meckaren byta pumpen så jag hämtade den efter jobb i natt. Men när jag körde hem så blev bilen skum igen,, cheack engine började att lysa igen.
    Nu har jag ju bytat pumpen, tändstift och provat med en tänkassett från en annan 95a. Men bilen ligger på ca 400 på tomgång och om man gasar så skakkar hela motorn och dör till sist.. Någon som vet vad det kan vara???? tacksam för svar
    Tredje Saaben!! mycket glädje mycket problem

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    158
    Det kan vara ett taskigt spjällhus som spökar. Vad var felkoderna? Att bilen knappt går nu kan alltså bero på att den gått ned i "Limp Home-mode" men styrdonet inte har hittat riktigt rätt ännu. Har varit med om detta. Först startade inte bilen . när den väl startat gick den som en potta skit. Kunde inte flytta växelspaken till läge D. När det väl gick stannade bilen pga dålig tomgång flera gånger. Så småningom fungerade bilen som det var tänkt, dvs jag kunde halta hem. Problemet löstes med ny mjukvara.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    välkommen till malmö
    Inlägg
    7
    det kom upp 2 felkoder, båda rörande bränslepumpen. Vad är egentligen spjällhuset?? Och vad ligger kostnaden på en sånn? Bilen gick bra dom första 1000m ca, sen är det precis som att det inte är någon riktig respons på gasen. jag har också aut. men inga problem med att få den i växel, dock måste jag hålla hög tomgång vid rödljus för att bilen inte ska dö.. inte roligt med automatare. Hur uppdaterar man mjukvaran?
    Tredje Saaben!! mycket glädje mycket problem

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    158
    Spjällhuset motsvarar till en del förgasare på äldre bilar dvs innehållet ett spjäll som styr luftintaget. Det sitter på insugssidan och det mynnar ett grovt rör till det. Det är dyrt! Det är ju inte alls säkert att du har fel på det, det är bara ett förslag. Mjukvaruutbyte kostar under 1000kr och görs med hjälp av Tech2 på Saabverkstad. Ibland räcker det med det.
    Jag är däremot ganska säker på att bilen är i Limp-Home mode nu och det kan man återställa själv liksom att släcka Check Engine lampan själv, det är dock ganska meningslöst eftersom ditt fel återkommit och grundorsaken måste åtgärdas
    !
    Hoppas det ordnar sig för dig. Du borde få tillbaka de gamla bränslepumparna, de är inte billiga. Dessutom hade det varit intr4essant att få veta vilka koderna var.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    välkommen till malmö
    Inlägg
    7
    HUr släcker man cheack engine?? Kan vara värt att prova-Jag ska ta reda på felkoderna, men det får bli på måndag. Tack för hjälpen!!!!!! meddelar om det funkar
    Tredje Saaben!! mycket glädje mycket problem

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    158
    Ta loss minuskabeln från batteriet. Vänta någon minut. Sätt tillbaka kabeln.Klart, men du får ställa klockan och kalibrera AC. Står i instruktionsboken hur man gör båda grejerna. Tror det är meningslöst dock.
    Edit. Det var ett svar på frågan. Skall du gå ur limphome gå http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/ Scrolla ned till "Reset limphome" och klicka på bilden

Liknande ämnen

  1. Video ljud på nybytt bränslepump från SP
    Av Granlov i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 19:58
  2. 9000 2.3 t 1997, nybytt bränslepump går inte när den ska?
    Av saab2.3t1997 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 14:15
  3. 9-5, Bilen bara dog, ny bränslepump på G
    Av Shazam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •