Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9000t cse 2.3 tappar trycket helt och hållet vid tung acc..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25

    9000t cse 2.3 tappar trycket helt och hållet vid tung acc..

    Har en 93B 9000 2.3t cse som har börjat bete sig riktigt lurigt.. vid fullgasaccelerationer då turbon laddar för upp för full rulle så kan det hända att allt tryck försvinner.. bilen tvärstannar (all acc försvinner) i ungefär 0.3 sekunder för att sedan fortsätta. det rycker till ordentligt i kärran när detta händer.. ofta en ganska ovälkommen suprice vid omkörningar i högra hastigheter.
    Jag funderar på slangar till intercooler? Kanske något kring luftmassemätaren? kan denna bete sig på detta viset om det är kladdigt/oljigt i röret mellan luftfilter och turbo??

    Jag har fått för mig att bilen beter sig såhär efter att framvagnen dunkat i backen då jag passerade en lite bro med ett bastant gupp i slutet.. Då jag även tyckte att turbon lät betydligt mera "pysigt" under laddning ?.. (jaja.. jag borde kollat upp det tidigare.. )
    Några konkreta tips på vart jag ska kika.. tyckte att intercooleranslutningarna var lite haltaskiga att komma åt.. men det kanske bara är till o gräva..

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25
    Kan nämna att bilen beter sig som vanligt när man inte har pressar lika hårt.. det känns som att bilen beter sig enligt ovan när det är mera lastat och när man verkligen låter den få jobba ordentligt..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    471
    Det är lite lurigt det där.
    Men jag tycker det låter som tryckvakten går in och bryter.

    När jag köpte min 9000 så var magnetventilen trasig och då gick den in och bröt så man nästan slog nyllet i ratten. så har du någon polare eller någon så prova att byta magnetventilen.

    Men om du har olja i röret mellan turbo och luftfiltret så tror jag att din turbo har sett sina bästa dagar,det ska ju alltid finnas en liten oljehinna , men det ska ju absolut inte vara sjöblött med olja.

    Jag tror inte detta beror på att intercooler rörena sitter lösa för så ska du inte ha någe ladd eller så ska laddet vara segt om det läcker.
    Aeron är såld, så nu åker man sportvagn i form av 900i 8v
    Sportvagnen stulen så nu får man vackert cykla.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25


    tack för svar.

    Definition av "sjöblött med olja", --> se den inklippta bilden på bilden ovan.

    satt o funderade lite på det där. Oljan måste ha kommit från nr 1 på bilden. vevhusventilationsliknande tycker jag att det ser ut som? (brukar se ut så på mc iaf.. ) som sedan rinner ner vid nr2. o så resulterar denna oljan som syns i den inklippta bilden.. nu ser det iofs lite ut som en sjö där.. men det ligger iaf endel i springorna.. o så var det ganska skitigt mot andra sidan av röret.

    Nummer tre är som jag har förstått det självaste magnetventilen. Går det en slang från den till tryckvakten (som du nämner) som då är fastskruvad på turbo'n in mot motorn?

    Att turbon har sett sina bättre dagar är jag säker på. efter 34000 mil så har hela kärran sett sina bättre dagar.. men den funkar hju..

    På tal om detta så kände jag lite på axeln i turbon som snabbast, ett litet glapp går att känna... är det hela världen att strunta i detta o köra vidare tills den verkligen lägger av?.. det ska väl ändå renoveras/bytas så hur länge kan den teoretiskt hålla när det väl börjat glappa ?

    Många frågor..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25
    För att förtydliga frågan om tryckvakten.

    Är det denna som sitter monterad på turbon straxt nordväst om den blåa ring nr2 ? O då har en slang kopplad till magnetventilen?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    471
    Halloj

    Jag vet att en del gör en oljefälla för vevhusventilationen, kanske för att slippa detta problem.
    Jag har ganska torrt i det där röret så jag har inte behövs göra något åt det.

    Jag tycker att det ser ut att vara jäkligt mycket olja, men det är väl inte så konstigt om den gått så långt som 34000, är det dessutom originalturbo så är det ändå lite imponerande.

    Nummer 3 är magnetventilen och den är ganska simpel att byta, men se till att sätta alla slangar rätt igen när du byter.
    Det går sedan en slang ner till Wastegaten (tryckklockan), men detta är inte tryckvakten, tryckvakten sitter väl i programvaran eller chippet.
    Så den känner väl av att bilen laddar för mycket eftersom magnetventilen är dåligt och går då in och bryter laddtrycket.


    Som du säger så skulle jag också bara köra tills turbon blir dålig , men se upp så den inte blir för dålig, för då kan motorn ta skada av det.

    Hur motorn far illa av att turbon är dåligt överlåter jag till någon annan som är mer insatt.
    Aeron är såld, så nu åker man sportvagn i form av 900i 8v
    Sportvagnen stulen så nu får man vackert cykla.

  7. #7
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Har du haft av batteripoolerna nyligen? När man tar av dessa så nollställs datorboxens "minne". Detta gör att den behöver adapteras för att kunna styra bl.a. turbon på bästa sätt. Innan boxen är adapterad är det lätt hänt att trycket skenar och tryckvakten slår in. Hur du adapterar läser du i FAQ.

    Om detta inte är fallet så är ett hett tipps MV som Backe säger. Testa en garanterat fräsh sådan.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mellösa
    Inlägg
    65
    Jag kan nog sätta en slant på att ditt fenomen beror på för lite bränsle! Jag hade en Audi s4 med exakt samma problem, bytte bränslepump och allt var frid och fröjd.
    Mitt tips är alltså byt bränslepump (högtryck)!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Har en 9000 med exakt samma fenomen som du beskriver. I mitt fall är jag ganska säker på att det är magnetventilen som gått åt skogen. Dels efter dom tipps som gets på forumet, dels på grund av att problemet försvann temporärt efter en liten rundsmörjning av ventilen...
    Mitt tips, kolla om turbotrycket skenar upp och förbi rött precis innan bilen rycker till. Skenar turbotrycket så kan man nog anta att det är MV'n.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Är bilen trimmad?
    Hur mycket laddar den?
    Har du tendenser till svajande laddtryck?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Visby
    Inlägg
    85
    Lånar tråden lite...


    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Har du haft av batteripoolerna nyligen? När man tar av dessa så nollställs datorboxens "minne". Detta gör att den behöver adapteras för att kunna styra bl.a. turbon på bästa sätt. Innan boxen är adapterad är det lätt hänt att trycket skenar och tryckvakten slår in. Hur du adapterar läser du i FAQ.

    Om detta inte är fallet så är ett hett tipps MV som Backe säger. Testa en garanterat fräsh sådan.
    Vilken FAQ menar du ? Kan inte hitta någe.. Hjälp!
    Har ett gäng olika bilmärken på tomten!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    471
    När du går in på saab turboclubs startsida (www.stcs.nu) så klickar du på arkiv och sedan har du FAQ där till höger
    Aeron är såld, så nu åker man sportvagn i form av 900i 8v
    Sportvagnen stulen så nu får man vackert cykla.

  13. #13
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Visby
    Inlägg
    85
    Hygglo!
    Har ett gäng olika bilmärken på tomten!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Laddtrycket försvann. ng900 -95
    Av MagicMike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 18:52
  2. tappar trycket på kopplingen
    Av bergo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 11:11
  3. tomatlådan tappar trycket
    Av suburban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 16:41
  4. Tappar trycket i kopplingspedalen!?
    Av JollyRoger i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 21:18
  5. tappar trycket i kopplingen *uppdaterad 11 i 2:a
    Av lutte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •