Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ylande hjud vid kraftigt vindmotstånd? OG9-3

  1. #1

    Ylande hjud vid kraftigt vindmotstånd? OG9-3

    Har ett väldigt jobbigt ljud när det blåser ute . desto snabbare jag kör destå höhre blir ljudet? någon som haft samma problem? det låter yiyiyiyiyi vid hög fat eller kraftigt vindmotstån.hmm hjälp!!

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Skriv i signaturen vad du har för bil så underlättar det.

    Rutramen på frammdörrarna är ett tips. Prova att tejpa dörren och åla dig in på andra sidan.

    Rutramen kan antagligen böjas in en aning. Kan vara så att framdörren skall in en aning i förhållande till framskärmen. Dörren borde ligga 1-2 mm innanför framskärmen i alla fall.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    På 900ng är det ett standard problem med detta vinande...
    Det är en läcka i listen på vindrutan mitt på antingen uppe eller nere och man åtgärdar det genom att lyfta på listen och sen lägga lite silicon motsvarande...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Citat Ursprungligen postat av mikaoj
    det är en saab 9-3 2,0t 205hk t7 -00
    Dessa bilar har ett servicetips från SAAB att det kan uppkomma ett vinande/tjutande ljud vid högre hastigheter och det ljudet kommer ifrån.....................backspeglarna, som man tar bort och tejpar enlig föreskrift,
    Så mitt tips till dig är att åka till närmaste ÅF och fråga efter servicetipset som beskriver problemet.
    Det är väldigt lätt att åtgärda själv.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av sundberg84
    På 900ng är det ett standard problem med detta vinande...
    Det är en läcka i listen på vindrutan mitt på antingen uppe eller nere och man åtgärdar det genom att lyfta på listen och sen lägga lite silicon motsvarande...
    Ta då hellre "motsvarande" då många typer av silikon innehåller ättiksyra som inte går så bra ihop med bilplåt.

    Den TSB (Technical Service Bulletin) som omtalas finns här: http://www.townsendimports.com/Saab_...41_1577ed2.PDF

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Hade det på min ng900, gjorde enligt servicebulletinen som LM länkat till. Ljudet upphörde helt efter ingreppet. Tog dock istället för saabs dubbelhäftande tejp, helt vanlig butyl/vulktejp som finns på närmsta bildelsfirma.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Nu har det ylande ljudet försvunnit. Framrutan var bytt för ca ett år sedan så det var garanti på jobbet kvar,så jag åkte in på saab i örnsköldsvik, och dom åtgärdade felet gratis. det var listen i överkant av rutan som inte hade satts fast riktigt vid rutbytet. men dom fixade tog loss rutan och fixade till det. mycke härligt att slippa det yyyylande ljude

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sprakande och ylande stereo NG9-3 -08
    Av Andreas500 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-02-01, 20:23
  2. Kraftigt oljeläckage
    Av SMlopning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 00:08
  3. klonkande hjud på 9-3 aero
    Av piii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 17:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •