Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Väsande ljud efter gaspådrag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    Väsande ljud efter gaspådrag

    Startar en ny tråd då jag inte fick ngn respons när jag väckte en gammal, hoppas ni ursäktar. Problemet:

    Vid ca 2000 varv, eller/ibland lite högre, dyker det ibland efter gaspådrag (ej nödvändigtvis speciellt kraftigt) upp ett väsande ljud som håller i sig ett par, tre sekunder. Inte särskilt högt eller "illavarslande" men ändå så att man lägger märke till det. Lite som en skallerorm om man ska försöka sig på en liknelse.

    Det sker när varvet är på nedåtgående, både när jag fortfarande har gaspedalen lite nedtryckt och när jag släppt den helt. Ibland inbillar jag mig att jag kan möta med gasen vid det varvtal ljudet dyker upp för att hålla ljudet levande några extra sekunder för att lyssna mera (ja, ni vet ju hur mkt man ska vicka på en ond tand... ) men det kan som sagt bara vara inbillning.

    Ljudet har dykt upp ngn gång efter den senaste servicen som var en "försenad" 11k-service, dvs med drivrem och hela karamellen + nytt avgassystem ("vanligt").

    Jag har inte märkt ngn skillnad i hur bilen går i övrigt och den verkar ladda som den ska utan protester eller ryck. Läste i ngn annan sök-på-väsande-tråd att det kan ha med växellådan/oljan att göra?

    Bilen är en 9-3 Sport från -99, 200hk.
    Alla tankar emottages tacksamt.
    Har en svart 9-3 Sport -99

  2. #2
    Har samma problem på min 9-3 Aero -02... vet inte vad det kan bero på men jag tycker det låter som att det kommer ifrån höger sidan av motorrummet. Är dock inte säker... så om någon kan ge ett tips så är det varmt välkommet...
    9-3 Aero -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59
    Gör ett sista försök: är det verkligen ingen som har en aning?

    Jag var/är lite orolig att det kanske ska leda till ngt större problem så småningom, men om det inte är ngt "känt" symptom kan jag kanske känna mig lite tryggare...
    Har en svart 9-3 Sport -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Hansi
    Gör ett sista försök: är det verkligen ingen som har en aning?

    Jag var/är lite orolig att det kanske ska leda till ngt större problem så småningom, men om det inte är ngt "känt" symptom kan jag kanske känna mig lite tryggare...
    Har du provat att slå av ac:n, så att det inte är den som väser?
    mvh
    Rikard
    9-3 SE 2,0T -01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Ruul
    Citat Ursprungligen postat av Hansi
    Gör ett sista försök: är det verkligen ingen som har en aning?

    Jag var/är lite orolig att det kanske ska leda till ngt större problem så småningom, men om det inte är ngt "känt" symptom kan jag kanske känna mig lite tryggare...
    Har du provat att slå av ac:n, så att det inte är den som väser?
    mvh
    Rikard
    Ja, men har inte kunnat avgöra som det är den då det ju inte låter alltid (och man inte gärna kör runt utan AC i den här sommaren... ).

    OM det skulle vara AC:n, är det tecken på ngt speciellt? Den fungerar i övrigt som den ska.
    Har en svart 9-3 Sport -99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    AV? (Flera sekunder iof...)
    Turbo som börjar få trötta lager?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Hansi
    Citat Ursprungligen postat av Ruul
    Citat Ursprungligen postat av Hansi
    Gör ett sista försök: är det verkligen ingen som har en aning?

    Jag var/är lite orolig att det kanske ska leda till ngt större problem så småningom, men om det inte är ngt "känt" symptom kan jag kanske känna mig lite tryggare...
    Har du provat att slå av ac:n, så att det inte är den som väser?
    mvh
    Rikard
    Ja, men har inte kunnat avgöra som det är den då det ju inte låter alltid (och man inte gärna kör runt utan AC i den här sommaren... ).

    OM det skulle vara AC:n, är det tecken på ngt speciellt? Den fungerar i övrigt som den ska.
    Jag hade ett liknande ljud på min. Felet var att systemet var otätt och mycket kylmedel hade läckt ut. Antar att det väste för att det var för lite kylmedel i systemet. Var en o-ring som var slut. Den kylde bra ändå tyckte jag, var inte under den varmaste perioden på året, men ändå...
    9-3 SE 2,0T -01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Ruul

    Jag hade ett liknande ljud på min. Felet var att systemet var otätt och mycket kylmedel hade läckt ut. Antar att det väste för att det var för lite kylmedel i systemet. Var en o-ring som var slut. Den kylde bra ändå tyckte jag, var inte under den varmaste perioden på året, men ändå...
    Hum...Qvintus gissning är vad jag har befarat på ngt sätt men det här med kylmedel låter oxå troligt (eller?). Har ibland inbillat mig att AC:n får jobba extra hårt när det är riktigt varmt (men ursäktat mig med att det är just RIKTIGT varmt).

    Ibland säger SID:en "Fyll på kylvätska". Jag antar att det inte är AC:ns kylmedel som avses men det ena kanske ger det andra på ngt lustigt vis?

    Ruul>> Var det kostsamt/besvärligt att åtgärda problemet?
    Har en svart 9-3 Sport -99

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59
    Nu har jag testat lite mer:
    Det verkar onekligen som att väsandet försvinner, dvs inte uppträder då coh då, när man stänger av AC:n. Har i alla fall testat några gånger (varmt!) och jag har inte lyckats forcera fram ljudet då.

    Hur fungerar egentligen en AC? Kan man bara "fylla på" med kylmedel? Vem gör det och vad kan det kosta? Har för mig att det brukar kosta multum när det ska börjas fixas med AC:n...
    Det är inga större problem att få svalt i bilen men uppenbarligen är det ngt som inte stämmer.

    Förslag?
    Har en svart 9-3 Sport -99

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Hansi
    Citat Ursprungligen postat av Ruul

    Jag hade ett liknande ljud på min. Felet var att systemet var otätt och mycket kylmedel hade läckt ut. Antar att det väste för att det var för lite kylmedel i systemet. Var en o-ring som var slut. Den kylde bra ändå tyckte jag, var inte under den varmaste perioden på året, men ändå...
    Hum...Qvintus gissning är vad jag har befarat på ngt sätt men det här med kylmedel låter oxå troligt (eller?). Har ibland inbillat mig att AC:n får jobba extra hårt när det är riktigt varmt (men ursäktat mig med att det är just RIKTIGT varmt).

    Ibland säger SID:en "Fyll på kylvätska". Jag antar att det inte är AC:ns kylmedel som avses men det ena kanske ger det andra på ngt lustigt vis?

    Ruul>> Var det kostsamt/besvärligt att åtgärda problemet?
    Jag behövde inte betala något pga att jag fick det åtgärdat på garanti. Men antar att det kostar några tusen att fylla på systemet. Felet var en o-ring på expansionsventilen(tror jag den heter) som behövde bytas, det kan inte kostat många ören. Det som är dyrt är väl att tömma och fylla på.
    9-3 SE 2,0T -01

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Ruul
    Citat Ursprungligen postat av Hansi
    Citat Ursprungligen postat av Ruul

    Jag hade ett liknande ljud på min. Felet var att systemet var otätt och mycket kylmedel hade läckt ut. Antar att det väste för att det var för lite kylmedel i systemet. Var en o-ring som var slut. Den kylde bra ändå tyckte jag, var inte under den varmaste perioden på året, men ändå...
    Hum...Qvintus gissning är vad jag har befarat på ngt sätt men det här med kylmedel låter oxå troligt (eller?). Har ibland inbillat mig att AC:n får jobba extra hårt när det är riktigt varmt (men ursäktat mig med att det är just RIKTIGT varmt).

    Ibland säger SID:en "Fyll på kylvätska". Jag antar att det inte är AC:ns kylmedel som avses men det ena kanske ger det andra på ngt lustigt vis?

    Ruul>> Var det kostsamt/besvärligt att åtgärda problemet?
    Jag behövde inte betala något pga att jag fick det åtgärdat på garanti. Men antar att det kostar några tusen att fylla på systemet. Felet var en o-ring på expansionsventilen(tror jag den heter) som behövde bytas, det kan inte kostat många ören. Det som är dyrt är väl att tömma och fylla på.
    Det som kostar är licensen och certifieringen att hålla på med kylmedel, arbetet tar inte lång tid och gasen kostar inte myckte heller.
    Gone country....

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    kostar ca 2000kr
    men bror ju på vad som är fel.
    på min acc va de torkfiltret och totalkostnaden blev 2100kr

    felsökning
    torkfilter
    gas

    detta utfördes på en "kylfirma" inte hos saab och de funkar kanonfint än.

    min växellåda väser lite av sig sen jag hade den på renovering, men kanske inte är samma fel som du har, tror de är lådan iaf för när jag frikopplar blir de tyst.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Hissande ljud efter gaspådrag - 9000 2.3T
    Av JorisS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 09:56
  2. Väsande ljud!?
    Av fabbe72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •