Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur byta rörliga kamkedjestyrningen?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Hur byta rörliga kamkedjestyrningen?

    Jag håller på att byta kam- och balansaxeldrivningarna på min 9-3 Aero -00. Motorn är kvar i bilen och toppen är inte borttagen!

    Den rörliga kamkedjestyrningen (den som kedjespännaren trycker på) sticker så långt upp i toppen att den inte går att dra av från tappen nere i närheten av vevaxeln. Visserligen är den knappt sliten alls men det skulle kännas bra att byta även denna när nu allt annat blir nytt!

    Hur har ni andra gjort med detta problem+

    Per L

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    I en annan tråd skriver lars-ove.carlsson att man skall böja litet på skenan för att få den förbi toppen ( http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight= ).

    I min motor bedömer jag detta som omöjligt! I sitt läge "längst fram" då den sticker in i toppen minst sticker den trots allt in ca 2,5 cm och det finns ingen möjlighet att böja den plastskenan så mycket att den går fri från toppen. Då har jag ändå monterat bort lagerhuset för främre balansaxeln. För att fälla fram styrskenan så långt fram som möjligt i toppen måste detta lagerhus tas bort!

    Hur gör ni för att få bort denna styrskena?

    Per L

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Det går fint att ta bort skenan utan att lyfta på mössan (toppen). Man ska inte "böja" skenan ordagrannt, utan helt enkelt dra nederdelen tillräckligt hårt så att skenan lossnar från tappen. Det går!

    När du ska ha dit den så gör du i omvänd ordning, och ger skenan en lätt smäll med ett träskaft eller liknande, så hoppar den på tappen igen.Se bara till att skenan ligger fint MITT på tappen så att den inte skadas när du knackar till den.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Tack för rådet Danjell!

    Den halkade ju av redan innan jag hade bestämt mig för att "ta i"!
    Och sätta dit den nya var inte mycket svårare!

    Per L

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Du ser.. det var inte så svårt...

Liknande ämnen

  1. vad blir enklast?? byta motor elr byta delar?
    Av Sketstopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •