Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    33

    Startproblem OG9-5

    Hej!

    Har en saab 9-5 -99 som i ca 3 dagar har varit lite svår att starta. Nu på morgonen så startar den inte alls. När jag vrider om nyckeln så kommer det bara ett "klickande" ljud. Allt annat går igång, radion osv. därför antog jag att det inte var batteriet.

    Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur jag åtgärdar det?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    605
    100spänn då DI kasseten
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    33
    DI kassetten?? är det den som sitter vid tändstiften? Någon som vet vad det kostar att byta ut en sådan och kan man lätt (dålig på bilar) byta den själv?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Mycket lätt att byta, lossa bara de fyra svarta torx-skruvarna på ovansidan (mejsel bör finnas i bilens verktygssats), dra sedan DI-kassetten rakt upp.
    Priset ligger nog på ca 2300:- och den finns förutom SAAB även hos Mekonomen. Se bara till att du får en i samma färg som din gamla. Det vill säga en röd kassett kan inte ersättas av en svart och vice versa.

    SAAB har en återkallelsekampanj där de kostnadsfritt byter ut DI-kassetten, men jag vet inte vilka årsmodeller som omfattas. Sök i forumet så hittar du vad som gäller.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    605
    den är bus enkel att byta den svarta kåpan som sitter mitt på motorn. den hålls fast med 4st torx skruvar och en snabbkontakt. åk till saab eller mekonomen och säg att du ska ha en tändkasset till din bil bara. åk gärna till saab är de snälla så kanske du får en ny utan att pröjsa. annarskostar den cirkus 2000kr.
    mvh peter

    edit: rackarns precis som niklas sa::
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    33
    Ok!

    Tack för alla svar, får väl åka ner till saab och köpa en ny. Är det någon som vet om man kan starta den med startkablar så att man får ner den till verkstaden?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097
    Hade samma när batteriet hade två dåliga celler allt verkade funka och så(förutom startandet).
    prova starta med startkablar funkar det då testa batteriet.
    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Håller med gucpm.
    Låter som avsaknaden av kräm mer än ngt annat.
    Visst drar väl startmotorn även om DI är paj på 9-5?

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hej!

    Tycker också det låter som dålig batterispänning faktiskt. OM DI är dålig (trasig) så skall startmotor gå runt men bilen ej tända/starta.

    Vid startförsök med klickande/smattrande reläer så brukar spänningen vara låg. Prova med startkablar först och se om det fungerar då.

    Och köp ingen DI för att "se om det är den", låna en du vet är hel först, antingen av SAAB eller utav nån bekant.

    Är det DI så kommer du ej kunna starta bilen med startkablar för att komma till SAAB och köpa en ny.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Instämmer. Om startmotorn inte drar runt så är det inte DI-kasetten.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    100spänn då DI kasseten
    Jag sätter emot om oddsen är 1:1.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    33
    OK!

    Så vad gör jag om jag får igång bilen med startkablar? Köper nytt batteri? För då kan det alltså inte var DI-kassetten?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097
    Kör till någon som säljer batterier be dom kolla batteriet och om det är dåligt köp ett nytt.
    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    33
    Skönt

    Nytt batteri och bilen går som en klocka.

    När jag skulle öppna bilen så märkte jag att inte ens centrallåset fungerade så då antog jag att det var batteriet som krånglade. Mycket riktigt, nytt batteri och bilen startar mjukt och fint igen.

    Tack för all hjälp!

    Synd bara att det var någon som vart 100:- fattigare

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av 2times
    Synd bara att det var någon som vart 100:- fattigare
    Vilket ur min synvinkel mycket väl uppvägs av att det i så fall samtidigt blev någon som kan köpa lördagsgodis för en hundring extra.

    Skönt att det löste sig med startproblemet oavsett utgången av vadslagningen ovan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    14
    Lånar den här tråden eftersom ja har samma problem (tror jag). Min bil (en 9-5 2,0t -99) startade inte en morgon utan bara klickade. Provade med tjejens batteri från sin opel och då startade den utan problem. Sen när vi behövde saaben så tog ja opel batteriet igen men då startade den inte. Den går runt men mer är det inte. DI kassetten är det inte för det har ja bytt mot en ny. Är det någon som har några bra idéer. Tacksam för alla tips då man är lite smått totalvärdelös på sånt här.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097
    "larmat/öppnat" av och på några ggr så inte start spärren ligger på?

    Vet inte om det kan vara så men det hade jag provat.
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    14
    ok har inte provat det faktist. Vet att polaren hade det problemet. ska prova så fort opel batteriet kommer hem från affären, hehe Blir att köpa ett nytt idag iaf.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    14
    skäms som en hund start spärren va i, hehe. men som sagt är hel kass på sånt här. Har inte haft saaben mer än en månad heller. Tack iaf för tipset per

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av bjornj76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-11-10, 20:41
  2. [LÖST] 9-5 -00 Startproblem
    Av alwayssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 12:32
  3. Startproblem på en 2,0T cse -98?
    Av ola1984 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 11:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •