Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: sned slitna bakdäck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    30

    sned slitna bakdäck

    Hej.
    Målade mina broms ok i dag och när jag plockade av bakdäcken så såg jag att dessa var våg formade på innsidan ( cirka två till tre centimeter in )
    Framm däcken var helt ok. Vad kan detta bero på?
    De berömda gummibussningarna i bak vagnen?
    Bilen en 95 SE 2,3 t 00 Kombi har nu rullat cirka 1000 mil sedan köpet.
    Luft tryck 2,6 nu 3,0 grannen sa att det kan vara trycket.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    207
    Kan bero på taskiga bussningar i bakvagnen, verkar vara ett vanligt problem på 9-5:a.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 191
    ÄR vanligt på alla 9-5 som rullat en bit. Speciellt kombisarna.
    MEN vad är det för däck? Däck med pilformat mönster ut i kanterna blir snabbt vågformiga. 2,7-3,2bar ska det vara beroende på last o körsätt. ALDRIG lägre ens på 16".

    E de pilformat mönster, byt däckfabrikat.

    Ba tipsa.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    30
    Däcken har pilmönster bak men har tittat på vinterhjulen nu och ser samma tendens på dessa men inte så mycket.
    Om man byter bussningar i bakvagnen behövs det en hjulinställning efter?
    Vilken av bussningarna är det som på verkar hjulinställningen.
    Tittar på Speedpart det är många bussningar.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 191
    Är väl de "främre" tror jag. Och fyhjulsinställning ska alltid göras i samband med detta.
    Sånt pilmönster a la Nokians värstingar e okej för de har rakare klackar i ytterdelen av mönstret. Men typ yokohama avs o dylika e ej att rekommendera bak på din.
    Jag skulle byta rubbet om kassan tillät. Myyycckett trevligare o rulla omkring me.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    har oftast inget med kassa bakbussningar att göra, även om såna kan ge liknande tendenser.

    Problemet är 9-5'ans bakvagns konstruktion (samma bekymmer finns för övrigt hos audi, merca o bmw tex)

    Enklaste:
    Kör man med pilformat mönster så byter man sida på däcket (utan att byta rotationsriktning) efter en 800-1000 mil. Då håller däcken betydligt längre. Men bullrar likt förbannat.

    Och nästa gång man köper däck handlar med ett däck med "vanligt, rakt mönster" på kanterna.
    Tex Dunlop SP9000, Michelin PS2 eller liknande. Inge sned slit där inte.
    Inte ens efter 2500 mil på mina PS2 syndes nåt på insidan.

    Vidare kan man kontrollera sin hjulinställning, speciellt camber och toe-in bak.

    Camber går att shimsa för cirkus 2-2500 kr, och är i princip ett måste om bilens fjädring satt sig, eller man drar tungt/lastar mycket ofta, eller kör med sänksats.

    Men visst med dåliga bussningar kan man få vilka problem som helst, men däcken slits snett även på sprittans nya bilar. Trust me...

    Mina första bakdäck höll 1200 mil.... (Falken)
    Efter att jag började byta sida på dem en gång efter c.a700-800 mil höll de sen normala 2500 mil. Men bullret fick jag ändå, det försvann inte förrän jag började åka "riktiga däck".

    (Jag kör 18-tum)

    har kört drygt 25000 mil nu i sänkta 9-5'or... Börjar greppa detta med bakdäcken.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 191
    Amen perr.
    Snubben har ju ordentliga förslitningar, så jag kan garantera att nån bussning e kajko. Samt att däck måste bytas. Snarast.

    Kör själv med Fuldas Excelero o 225/45-17 94Y. Efter ca 3000 mil nu på halva andra säsongen me dessa e de snitt 8-8,5 mm runtom. Enda kantförslitningen e på de som satt fram förra året. Men e ändå mer än 7 mm just på denna ytterst begränsade yta. De sitter bak i år. Verkar som de håller minst 2 säsonger till. De ca 5000 ja fick betala för alla fyra va väl använda pengar.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    min bil har ett sånt satans sjungande ljud runt 70-80kmh och jag vet att det är däcken för att jag har provat att skifta däcken fram och bak och då flyttar ljudet. jag har nu michelin pilot primacy sitter fram och några jäkla skitdäck Nexen eller vad de heter sitter bak och där är ett jäkla oljud ibland. och när nu man tänker efter så är de pilformade. men de är humanast att ha bak för där låter det minst.
    mvh peter
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    30
    Hej
    Däcken fram är Good Year Excellente 225x45x17 fick dessa nya vid köp av bilen syns ej att de har rullat. ( raka mönster )
    Bak sitter Sunny 225x45x17 har cirka 5 mm kvar så dessa åker efter sommaren. ( Pilformade mönster ut i kanterna ) De har ett sjungande ljud i alla hastigheter. Högre under 100 Km lugnar sig Över.
    Så om jag fattar det hela rätt bort med pil skiten och byta busningarna i bakvagnen. Men vilka bussningar sitter 7 olika enligt skiss på Speed Part?
    Bakvagnen har en tendens att jazza vid hastigheter 180 km ( lätt svaj ) vid om körning.
    Detta gör att jag misstänker att bussningarna är dåliga bilen har rullar knappt 13000 mil och är en kombi.
    Vore surt att sätta på nya däck och se att dessa blir slitna på inn sidan eller hur.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488
    Det kan vara dåliga stötdämpare också.
    Eller att bilen är sänkt, då är det andra vinklar på bakhjulen.
    Om dom inte är bytta och bilen har gått 13000 mil så är det kanske dags.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    30
    Är det någon som har samma problem och bytt stötdämpare bak och detta hjälpte? Tycker att det låter troligt att det kan vara stötdämpare bak som spökar i kombination med pilformade däck.
    Behöver ett råd hur jag skall gå tillväga. Byta bussningar och stötdämpare nya däck i en smäll tål inte min plånbok.
    Är det klokt att bytta stötdämpare bak och en hjulinställning efter?
    köra slut på Soony pil skit däck och hålla koll på vinterdäcken.
    Nya sulor bak till våren.
    Kan man se på något vis om bussningarna bak är dåliga? ( har till gång till bilprovnings utrustning Pga att grann frun är bilprovare ) alt var ok i Feb vid test av bilprovning.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488
    Jag har bytt stötdämpare på bilar som har haft detta problemet med sina däck och det har blivit bra.

    Jag tycker att du ska satsa du på 2 nya stötdämpare bak till din bil.
    Att det skulle var det pilformade däcket som spökar i kombination med dämparna tror jag inte på.
    Tror helt enkelt att dämparna är lite för svampiga för sitt eget bästa.

    Mvh
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    30
    Tack Dennis gör som du sagt bytter dämpare OMG.

Liknande ämnen

  1. Sned bil..
    Av Brännberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 03:40
  2. Oljud pga ojämnt slitna bakdäck (vågformat mönster) på 9-5?
    Av Haldrik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 00:34
  3. Kryckan är sned?
    Av Wolf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 21:48
  4. Saab 99:a cab - Sned??
    Av Rikard i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •