Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kolla kamkedja OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    11

    Kolla kamkedja OG9-3

    Ok, jag är inte så kunnig på SAABs bilmotorer, men jag lär mig efterhand.... Hur kollar jag kamkedjesträckningen på min og 9-3 SE 185hk? Var sitter denna omtalade "mätare" nånstans? Har sökt här på forumet men inte hittat något.

    Andreas
    SAAB 9-3 SC Vector-Active MY2008 BSR Steg1

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Kedjesträckaren sitter på den vänstra sidan av motorn om du står framifrån. tänk på att du tar ur den lilla skruven först.



    \\Johnny

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    11
    Hej

    Tack för hjälpen. Hur mäter man sedan upp hur mycket kedjan har slackat? och vad är gränsvärdet (har hört 16mm men jag vet inte om det stämmer)

    Andreas
    SAAB 9-3 SC Vector-Active MY2008 BSR Steg1

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Nu frågar jag om något som jag väl redan borde veta:
    Går det inte att helt enkelt bara ta loss lilla skruven och fjädern för att mäta mha en borr eller stickan på baksidan av ett skjutmått hur långt ut (eller in då om man mäter bakifrån) som sträckaren rört sig. Inte skall man väl behöva ta loss hela sträckaren?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu frågar jag om något som jag väl redan borde veta:
    Går det inte att helt enkelt bara ta loss lilla skruven och fjädern för att mäta mha en borr eller stickan på baksidan av ett skjutmått hur långt ut (eller in då om man mäter bakifrån) som sträckaren rört sig. Inte skall man väl behöva ta loss hela sträckaren?
    Du är lika klurig som vanligt . Men det borde funka fast hur man ska mäta då vet jag ej men vi får fundera på det och se vem som blir först med ett svar .

    Edit: orkade inte fundera innan men nu så... För att kunna köra "borr varrianten" måste man juh ändå ta ur hela spännaren och nollställa den för att veta vad original måttet är på och på så sätt ta det måttet minus vad sträckaren blir när den är utskjuten?? vet inte om jag tänker rätt nu men det är vad jag kom fram till.

    \\Johnny

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av panzersaab
    Hej

    Tack för hjälpen. Hur mäter man sedan upp hur mycket kedjan har slackat? och vad är gränsvärdet (har hört 16mm men jag vet inte om det stämmer)

    Andreas
    Man mäter mellan botten på den stora bulten och foten på kuggstången. Alltså du mäter inprincip bara hur långt ut kuggstången har gått. Men jag kommer inte ihåg vid vilket mått det börjar bli dags men det lär någon annan fylla i snart.

    \\Johnny

  7. #7
    Nu snor jag tråden lite...

    Jag ska kolla hur mycket min kedja slackar i helgen tänkte jag. Har aldrig gjort detta tidigare och vill vara säker på att jag inte sabbar nått.

    1. Jag släpper på lilla skruven och drar ur den tillsammans med fjädern.
    2. Jag lossar den stora skruven och drar ur hela sträckaren ur motorn.
    3. Jag mäter mellan ursprungsläget (botten på den stora skruvskallen) och kanten på sträckaren (den kant som låg mot tidigare nämna botten när kedjan var ny).
    4. När jag monterar ihop så gör jag allt omvänt. Eller behvöer jag ställa sträckaren i nått speciellt läge innan jag stoppar in den?


    Är det korrekt uppfattat?
    Eller kommer något att rasa isär när jag släpper på den stora skruven och sen rasa in i motorn?

    Tacksam för feedback.
    /Robban
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  8. #8
    blir intressant det här, hur långt har bilen gått?
    Du får meddela oss om antal mm. när du kontrollerat.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  9. #9
    Ska jag göra!
    Bilen har rullat 22 000.

    Ingen som kan bekräfta om mitt antagande om ingreppet är korrekt?
    Vore skönt att veta att jag inte sabbar nånting.

    /Robban
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av RobbanSthlm
    Ska jag göra!
    Bilen har rullat 22 000.

    Ingen som kan bekräfta om mitt antagande om ingreppet är korrekt?
    Vore skönt att veta att jag inte sabbar nånting.

    /Robban

    Angående själva mätmetoden har du fattat galoppen. Däremot ska du hålla in spärren och trycka ihop spännaren innan du monterar tillbaks den, du ser vad jag menar när du har lossat spännaren. Allra sist monterar du plastpluppen, fjädern och lilla skruven.

    Se till att återmontera med nya tätningar om du vill slippa läckage.

  11. #11
    Ok, så spännaren ska vara i sitt ursprungsläge när jag stoppar in den igen?
    Och så trycks den ut igen när jag stoppar in fjädern mm?
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Har nyligen bytt kam- och balanskedjesats på min 9-3 Aero -00 med 16500 mil på mätaren.
    Kedjespännaren var ute 16,5 mm utan några som helst oljud i motorn.
    Max tillåtet enligt SAAB är 15 mm.

    Min spännare kunde gå ut max ca 19-19,5 mm och fortfarande fungera. Om resten av kedjespännarsystemet klarar detta mått vet jag dock inte med säkerhet. Fast jag tror det.

    Efter bytet till helt nya grejor ligger spännaren på 7,8 mm!

    Per L

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av RobbanSthlm
    Ok, så spännaren ska vara i sitt ursprungsläge när jag stoppar in den igen?
    Och så trycks den ut igen när jag stoppar in fjädern mm?
    Japp japp, var försiktig när du lossar den lilla skruven så att inte fjädern och plastplutten flyger iväg bara.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Jag har samma fundering som RobbanSthlm
    och på punkten 3 enl. hans beskrivning så skriver han att "...låg mot tidigare nämna botten ...", min går inte att trycka in helt.
    Därav lite förvirring.
    Jag har några bra bilder som jag skulle bli glad om t.ex. saab_coupe eller E Larsson kan kommentera och klargöra.
    Bilderna ligger i tråden med den passande topicen Hur kontrollerar man kamkedjespännaren?

    Kanske vi kan göra den tråden till FAQ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Sent om sider kom jag till skott och mätte upp spännaren. Mest på grund av att motorn börjat rassla mer än tidigare. Uppmätte präktiga 16.5 mm så nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja skruva.

    Har läst att man "måste" lyfta motorn för att byta kedjorna, skenor och drev. Går det att göra det när motorn sitter i bilen eller är det inte att tänka på?

    /Robban
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av RobbanSthlm
    Sent om sider kom jag till skott och mätte upp spännaren. Mest på grund av att motorn börjat rassla mer än tidigare. Uppmätte präktiga 16.5 mm så nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja skruva.

    Har läst att man "måste" lyfta motorn för att byta kedjorna, skenor och drev. Går det att göra det när motorn sitter i bilen eller är det inte att tänka på?

    /Robban
    det går att göra utan att ta ur motorn, man lossar på höger och vänster motorfäste + momentstaget i framkant, sedan trycker man över motorn mot bilens vänstra sida så att man får mer plats. Lite trångt men det går utan problem och man sparar nån timme eller två jämfört med att ta ur motorn. Kolla att vev och ramlager är ok innan du byter kedjan. Gör rent oljesilen och rören i ventilkåpan för vevhusventilationen.

Liknande ämnen

  1. Vad kolla vid köp av NG9-5?
    Av Per-Ola i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 20:17
  2. Hur kolla en T7 LMM ?
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •