Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Det piper som bara den från backventilen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Det piper som bara den från backventilen

    ng900 -98 2.0T Steg 3

    När bilen står på tomgång så piper det väldigt mycket, och ibland när jag kör också. Om jag tar bort slangen från backventilen (för visst är det en sådan på en orginal-AV) så slutar det att pipa. Jag tar bort slangen i änden som sitter på AV. Varför slutar det pipa? Och är det någon som vet vad det är jag ska byta ut för att få bort det?
    Tack på förhand
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    55
    Låter som en kass AV,byt ut den.
    SAAB 9-3ss Aero-04 *såld*
    Audi a4 2.0 TSQ-07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Jag har upptäckt att jag inte har en orginalventil. Det liknar mer en TurboXS som finns på Speedparts. En sak som jag undrar är hur mycket luft ska det sugas från den övre smala anslutningen. När jag tar bort slangen så känner jag att den suger luft. Det sugs alltså från den övre delen. Den änden som sitter högt upp i motorrummet. Ska det vara så att det sugs luft där?
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Dahlgren
    Jag har upptäckt att jag inte har en orginalventil. Det liknar mer en TurboXS som finns på Speedparts. En sak som jag undrar är hur mycket luft ska det sugas från den övre smala anslutningen. När jag tar bort slangen så känner jag att den suger luft. Det sugs alltså från den övre delen. Den änden som sitter högt upp i motorrummet. Ska det vara så att det sugs luft där?
    Precis som det ska vara.
    Den slangen går till insuget efter gassjället så när du inte gasar blir det undertryck som öppnar avlastningsventilen.
    Skulle tro att din av läcker lite, alternativt feljusterad om den är justerbar.
    Kolla även backventile(n(rna)) till vevhusventilationen, kan också ha lite ljud för sig.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Ållrajt. Backventilerna till vevhusventilationen? Vart sitter dessa ädla delar?
    Det kan nog stämma att AV:n inte är tät iom att det slutar pipa när man tar bort vaacumslangen och då försvinner ju också undertrycket. Så bara jag får reda på vart backventil(en(erna)) sitter så ska jag kolla upp det.
    Tack på förhand
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Jag ställer en till fråga här. Går det att köra utan vaacumslangen som går från AV:n? Kan räkna ut att den säkerligen fyller någon funktion men jag tänkte lite sådär ändå. Det slutar ju som sagt pipa när jag tar bort den från AV:n. Så vad tror ni?!
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Dahlgren
    Jag ställer en till fråga här. Går det att köra utan vaacumslangen som går från AV:n? Kan räkna ut att den säkerligen fyller någon funktion men jag tänkte lite sådär ändå. Det slutar ju som sagt pipa när jag tar bort den från AV:n. Så vad tror ni?!
    Gör absout inte det, då funkar inte din AV som den ska och så får du tryckstötar tillbaka in i turbon som verkligen inte är bra.. Inte så bra förklarat men jag är lite stressad, ska hämta pizza nu så
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Citat Ursprungligen postat av Dahlgren
    Jag ställer en till fråga här. Går det att köra utan vaacumslangen som går från AV:n? Kan räkna ut att den säkerligen fyller någon funktion men jag tänkte lite sådär ändå. Det slutar ju som sagt pipa när jag tar bort den från AV:n. Så vad tror ni?!
    Gör absout inte det, då funkar inte din AV som den ska och så får du tryckstötar tillbaka in i turbon som verkligen inte är bra.. Inte så bra förklarat men jag är lite stressad, ska hämta pizza nu så
    Ok som tur var så körde jag aldrig utan slangen. Och nu förstår jag ju att det var bra
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    ng900 2.0T

    Nu har jag bytt backventilen (till en sån här vit modell), gummipackningen som sitter mot motorblocket, munstycket som är tvådelatoch jag har även tagit bort den brickan som var i min AV så att den blir "lösare". Den är av TurboXS-modell men jag tror inte att det är en äkt. Hur som helst så försvann pip-ljudet, MEN det tråkiga är att efter att jag har fixat med dom här sakerna så svajar turbotrycksmätaren på tomgång. Den lägger sig en cm från gult ungefär och sen ligger den där efter att den har svajat lite. Så har jag inte sett att det har varit förut.. Den gummislang som går mellan munstycket och metallröret som går ner till insugsröret (tror jag att det är) är lite för kort. Den sitter kvar men kanske inte tillräckligt?
    Någon som har en gissning på varför mätaren svajar? Turbon är för övrigt nybytt. Släng iväg lite gissningar tycker jag! Tacksam för alla tips
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Aja, pipljudet är borta och det kom från AV:n som det var någon som sa tidigare. Jag tog bort en bricka inne i den och sen var det lugnt.
    SLUT
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    53
    Hej!
    Lånar tråden lite. Jag har oxå ett pipande ljud när jag kör. det kommer och går men oftast när jag ligger mellan 2500 och 3000 varv.
    Vad är "AV:n" som näms i tråden?

    Har en 900 Talladega -98

    Mvh
    9-3 SS -04

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    712
    Citat Ursprungligen postat av 900_boy
    Hej!
    Lånar tråden lite. Jag har oxå ett pipande ljud när jag kör. det kommer och går men oftast när jag ligger mellan 2500 och 3000 varv.
    Vad är "AV:n" som näms i tråden?

    Har en 900 Talladega -98

    Mvh
    Av står för avlastningsventil, även kallat dump.
    Audi A4 2,0 TDI Q -07
    Vw Golf mk1 1,6Gti -82 SÅLD!, Saab 900 Aero -88B SÅLD!, Audi A3 1,9 TDIs -98 SÅLD!
    En superhemlig funktion!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    139
    Medlem#
    4694
    Citat Ursprungligen postat av Dahlgren
    ng900 2.0T

    Nu har jag bytt backventilen (till en sån här vit modell), gummipackningen som sitter mot motorblocket, munstycket som är tvådelatoch jag har även tagit bort den brickan som var i min AV så att den blir "lösare". Den är av TurboXS-modell men jag tror inte att det är en äkt. Hur som helst så försvann pip-ljudet, MEN det tråkiga är att efter att jag har fixat med dom här sakerna så svajar turbotrycksmätaren på tomgång. Den lägger sig en cm från gult ungefär och sen ligger den där efter att den har svajat lite. Så har jag inte sett att det har varit förut.. Den gummislang som går mellan munstycket och metallröret som går ner till insugsröret (tror jag att det är) är lite för kort. Den sitter kvar men kanske inte tillräckligt?
    Någon som har en gissning på varför mätaren svajar? Turbon är för övrigt nybytt. Släng iväg lite gissningar tycker jag! Tacksam för alla tips
    Svajjar laddtrycket även vid belastning? Brickorna är ju där för att justera när dumpen ska öppna, tar du bort brickorna kan det ju vara så att den öppnar innan det är tänkt och släpper ut laddtrycket --> bilen även borde kännas slöare.
    Medlem #4694
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006 | Saab 9-5 Aero Hirsch 2002
    I don't drive fast, I fly low.

Liknande ämnen

  1. Bara kyla från ACC - 9-3 -99
    Av Gellivare1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 07:03
  2. min klocka i SID går bara från 00-22 ?????
    Av onelegidiot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 17:59
  3. Downpipen är ju bara ca 10cm från slangen från IC. Hett !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 00:36
  4. Acc Piper
    Av magnusson_977 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 01:08
  5. Piper från 9k växellåda
    Av assar_w i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •