Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Avlastningsventil funktion konstig (?)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Avlastningsventil funktion konstig (?)

    Har en "Saab original" bosch avlastningsventil på T8:an. Pgr allmän slapphet är den nu kopplad fridumpande tills jag har byggt om inloppsröret till turbon och det hörs TYDLIGT när den öppnar...

    Ibland hör jag hur den börjar öppna även då jag inte släpper på gasen, trycker jag då till lite extra så slutar den. Uppträder oftast några millimeter in på gula fältet och låter "frp.. frp... frp..." samtidigt svajjar laddtrycket synligt.

    På väg hem från garaget kopplade jag tillfälligt loss vacuumslangen från ventilen till insuget och upptäckte ett intressant beteende. När laddet kommer så blåser det rätt ut ur ventilen.

    Den är nu matad från sidan och laddtrycket ska väl då hjälpa till att hålla den stängd?

    Ventilen är bara ett år gammal, så den borde ju inte pajjat ännu tycker jag...

    Hade jag haft den återcirkulerad så hade jag förmodligen aldrig hört nått, men frågan är om det är normalt beteende att den "blåses upp" av trycket ifall vacuumslangen är bortmonterad?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Nu är det ju inte undertryck i slangen när den är inkopplad och turbon trycker på.
    Har du inte tryck på denna sidan orkar inte av:n hålla tätt på nåt håll.
    Eftersom båda de stora anslutningarna sitter på samma sida om membranet, är det ingen av dem som direkt hjälper till att hålla den stängd.
    Däremot är det mindre membranyta att trycka mot om den matas från sidan, alltså behövs större tryckskillnad för att öppna den och den öppnar snabbare när den väl öppnar.
    Det är mer inblandat än detta men novellen börjar redan bli lite lång så.
    Provade lite på en av en gång, siffrorna taget ur minnet så.
    0,4bar från botten för att börja läcka, utan lilla slangen ansluten.
    1,5bar från botten med lilla slangen ansluten till samma tryck.
    Provade aldrig på sidan eftersom jag skulle prova om den var hel och tät och den satt monterad "rättvänd".
    Men membranet var nästan på väg ut genom sidohålet vid 1,5bar så det har nog vissa fördelar med "felvänd" montering, särskilt som de sitter så original på senare modeller.

    Sen har du lägre tryck i insuget än vid avlastningsventilen om gasspjället är lite halvöppet så då får du inte lika högt tryck på den lilla sidan som på den stora och ventilen orkar inte hålla tätt.

    Prova att sätta ventilen rättvänd.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. Val av avlastningsventil
    Av Kelso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 13:07
  2. Avlastningsventil
    Av Ex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 14:24
  3. Avlastningsventil??
    Av crizzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-15, 19:25
  4. Avlastningsventil
    Av Pelle 230HK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-02-14, 13:40
  5. avlastningsventil
    Av DarkAngel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •