Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kan man ha två st enkelDIN?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139

    Kan man ha två st enkelDIN?

    Hej! Har nyligen köpt mig en fin 9-5 2.0t -99 och känner mig väldigt nöjd! Det enda negativa var att det tydligen bara satt en AS1 i den, vilket jag hade noll kunskap om innan jag besökte detta forum. Ojoj säger jag bara, här kan man lära sig mycket!

    Hur som helst, det första jag gjorde var att koppla in en mp3-stereo. Sen satte jag i 6x9or i hatthyllan och har nu idag blivit klar med kabeldragningen. Har även dragit batterikabel och jord eftersom jag ska i med slutsteg och bas osv.. Kommer beställa en sån där adapter från backes så jag får lågnivå, visst ska det vara SAAB3?

    Nu kommer vi till min viktiga fråga, kan man ha både en mp3-stereo OCH en in-dash DVD/skärm inkopplad SAMTIDIGT? Båda 1-DIN såklart. Vet inte hur kontakterna ser ut på en sådan dvd eller hur den kopplas in. Varför jag vill ha både en mp3-stereo och en in-dash dvd vet jag inte riktigt, kan vara kul ifall ungen eller nån annan kan kolla på film/spela PS2 med hörlurar samtidigt som jag lyssnar på radion eller nåt.

    Måste dvd-spelaren kopplas till nån slags ISO-kontakt eller funkar det med nån slags signalkabel kopplad till den andra stereon? Mp3-stereon jag har nu är en Sony CDX-GT300s om det kan vara till nån hjälp. Om det är så att bara vissa DVD-spelare klarar detta så ge gärna ett förslag, inte allt för dyr dock. Vill också att det ska vara en med inbyggd skärm.

    Mvh/Martin
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Kan man ha två st enkelDIN?

    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Hej! Har nyligen köpt mig en fin 9-5 2.0t -99 och känner mig väldigt nöjd! Det enda negativa var att det tydligen bara satt en AS1 i den, vilket jag hade noll kunskap om innan jag besökte detta forum. Ojoj säger jag bara, här kan man lära sig mycket!

    Hur som helst, det första jag gjorde var att koppla in en mp3-stereo. Sen satte jag i 6x9or i hatthyllan och har nu idag blivit klar med kabeldragningen. Har även dragit batterikabel och jord eftersom jag ska i med slutsteg och bas osv.. Kommer beställa en sån där adapter från backes så jag får lågnivå, visst ska det vara SAAB3?

    Nu kommer vi till min viktiga fråga, kan man ha både en mp3-stereo OCH en in-dash DVD/skärm inkopplad SAMTIDIGT? Båda 1-DIN såklart. Vet inte hur kontakterna ser ut på en sådan dvd eller hur den kopplas in. Varför jag vill ha både en mp3-stereo och en in-dash dvd vet jag inte riktigt, kan vara kul ifall ungen eller nån annan kan kolla på film/spela PS2 med hörlurar samtidigt som jag lyssnar på radion eller nåt.

    Måste dvd-spelaren kopplas till nån slags ISO-kontakt eller funkar det med nån slags signalkabel kopplad till den andra stereon? Mp3-stereon jag har nu är en Sony CDX-GT300s om det kan vara till nån hjälp. Om det är så att bara vissa DVD-spelare klarar detta så ge gärna ett förslag, inte allt för dyr dock. Vill också att det ska vara en med inbyggd skärm.

    Mvh/Martin
    Yupp det brukar funka om de håller sig till din-std även i djup...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Okej, tack för svaret! Men då kopplar man alltså dvd-spelaren till mp3-stereon som i sin tur kopplas till ISO i bilen? Bara så jag fattar allt rätt nu, mycket kablar och grejer att hålla reda på
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Ska DVD-spelaren med skärm inte vara inkopplad med högtalarna i bilen, utan man ska bara kunna höra ljudet genom hörlurar, så ser jag inga större problem att fixa det. För då behöver ju de två enheterna inte vaa sammankopplade över huvudtaget, förutom spänning till enheterna.

    Fast jag skulle nog satsat på att ha en enkel DVD-spelare och en eller två lösa skärmar bak, istället för en som finns gömd i huvudebheten.

    Men vill du ha en DVD med skärm, allt i ett, så skulle jag rekommendera Alpine IVA D310RB eller IVA D900R tex. Vet inte vad de kostar, men de är säkert inte sp billiga .

    Lycka till
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Ja det är ju klart, tänkte jag inte på. Alltså att om man har mp3'n kopplad till högtalarna så kan inte dvd'n vara det. Eller finns det nån lösning på det?

    Kanske funkar om man bara har ena spelaren igång, men så fort även den andra slås på så lär det ju bli krash? Skulle vara det att man har två uppsättningar högtalare, men hur sjukt blir inte det då.. Kanske att högtalarna i bakdörrar och framdörrar går till DVD'n, medan 6x9orna och dom vid framrutan går till mp3'n. Men då är det ju basen som fattas som bara kan gå till en spelare, och jag tänker inte ha två baslådor.

    Edit: Men om man tänker efter, man kan ju ändå inte lyssna på mp3 låtar samtidigt som man kollar film med filmljudet i samma högtalare, går ju inte. Så om man kopplar in båda spelarna till samma högtalare och bara låter en vara på åt gången funkar det då? Och att om ska ha båda på samtidigt så måste ena lyssna med hörlurar? Kan tänka mig att ha så ifall det funkar.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Ja det är ju klart, tänkte jag inte på. Alltså att om man har mp3'n kopplad till högtalarna så kan inte dvd'n vara det. Eller finns det nån lösning på det?

    Kanske funkar om man bara har ena spelaren igång, men så fort även den andra slås på så lär det ju bli krash? Skulle vara det att man har två uppsättningar högtalare, men hur sjukt blir inte det då.. Kanske att högtalarna i bakdörrar och framdörrar går till DVD'n, medan 6x9orna och dom vid framrutan går till mp3'n. Men då är det ju basen som fattas som bara kan gå till en spelare, och jag tänker inte ha två baslådor.

    Edit: Men om man tänker efter, man kan ju ändå inte lyssna på mp3 låtar samtidigt som man kollar film med filmljudet i samma högtalare, går ju inte. Så om man kopplar in båda spelarna till samma högtalare och bara låter en vara på åt gången funkar det då? Och att om ska ha båda på samtidigt så måste ena lyssna med hörlurar? Kan tänka mig att ha så ifall det funkar.
    Detta kanske kan vara ngot för dej...

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=147532

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Ja det är ju klart, tänkte jag inte på. Alltså att om man har mp3'n kopplad till högtalarna så kan inte dvd'n vara det. Eller finns det nån lösning på det?

    Kanske funkar om man bara har ena spelaren igång, men så fort även den andra slås på så lär det ju bli krash? Skulle vara det att man har två uppsättningar högtalare, men hur sjukt blir inte det då.. Kanske att högtalarna i bakdörrar och framdörrar går till DVD'n, medan 6x9orna och dom vid framrutan går till mp3'n. Men då är det ju basen som fattas som bara kan gå till en spelare, och jag tänker inte ha två baslådor.

    Edit: Men om man tänker efter, man kan ju ändå inte lyssna på mp3 låtar samtidigt som man kollar film med filmljudet i samma högtalare, går ju inte. Så om man kopplar in båda spelarna till samma högtalare och bara låter en vara på åt gången funkar det då? Och att om ska ha båda på samtidigt så måste ena lyssna med hörlurar? Kan tänka mig att ha så ifall det funkar.
    Köp en huvudenhet med aux in så löser det sej.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Köp en huvudenhet med aux in så löser det sej.
    Okej, du menar alltså den dvd jag ska köpa och inte mp3-stereon? För den jag har nu har redan aux in, om det hjälper.

    Börjar fundera mer och mer på att skrota den idé jag har, och bara köra på en spelare. Men jag vill fortfarande ha en 1-DIN, alltså in-dash DVD, med 7" skärm och gärna lite godis också. Minst 4x45w, helst 4x50.. Minst två lågnivå, aux-in, fjärr osv.. Touchscreen hade varit kul, men då drar väl prislappen iväg. Kan tänka mig att lägga MAX 5000:- på spelaren. Så, som ni förstår faller i princip alla märkesspelare bort pga priset. Men samtidigt vill jag inte byta ner mig vad gäller funktioner/kvalite mot den jag har nu. Gillar den skarpt.

    Vad rekommenderar ni?
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Om du kör aux in på mp3 spelaren borde det väl funka?

    4*45 eller 4*50 är ju samma sak, dom producerar ändå inte mer än ca 2*15 ärliga kanske
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Köp en huvudenhet med aux in så löser det sej.
    Okej, du menar alltså den dvd jag ska köpa och inte mp3-stereon? För den jag har nu har redan aux in, om det hjälper.

    Börjar fundera mer och mer på att skrota den idé jag har, och bara köra på en spelare. Men jag vill fortfarande ha en 1-DIN, alltså in-dash DVD, med 7" skärm och gärna lite godis också. Minst 4x45w, helst 4x50.. Minst två lågnivå, aux-in, fjärr osv.. Touchscreen hade varit kul, men då drar väl prislappen iväg. Kan tänka mig att lägga MAX 5000:- på spelaren. Så, som ni förstår faller i princip alla märkesspelare bort pga priset. Men samtidigt vill jag inte byta ner mig vad gäller funktioner/kvalite mot den jag har nu. Gillar den skarpt.

    Vad rekommenderar ni?
    Tja, detta kanske är något för dig?? http://www.blocket.se/vi/8521571.htm?ca=14_s

    Kolla med närmast bilstereoåterförsäljare, så kan de säkert hjälpa dig. Och vill du ha båda enheterna inkopplade på högtalarna så går det att ordna, men det blir lite fix och trix

    Lycka till
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Nja, tyckte den såg lite väl plastig ut, och som sagt, jag är helst ute efter en enkel-DIN. Pratade med en kollega på jobbet som nämnde att man kunde sätta in diodmotstånd på högtalarkablarna så att signalerna bara kan skickas en väg, skulle nåt sånt funka?
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Nja, tyckte den såg lite väl plastig ut, och som sagt, jag är helst ute efter en enkel-DIN. Pratade med en kollega på jobbet som nämnde att man kunde sätta in diodmotstånd på högtalarkablarna så att signalerna bara kan skickas en väg, skulle nåt sånt funka?
    Teoretiskt sett borde det funka. Har aldrig testat. Men det kanske det finns någon på forumet som har.

    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Nja, tyckte den såg lite väl plastig ut, och som sagt, jag är helst ute efter en enkel-DIN. Pratade med en kollega på jobbet som nämnde att man kunde sätta in diodmotstånd på högtalarkablarna så att signalerna bara kan skickas en väg, skulle nåt sånt funka?
    Högtalare jobbar med växelspänning så dioder funkar inte så bra där..
    Ska man ha två huvudenheter till en uppsättning högtalare så måste man bygga en högtalarväxel, vilket är ganska enkelt.
    -=9000 CSE A50=-

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139
    Men en högtalarväxel kan väl inte växla från villken enhet ljudet ska komma ifrån? Den växlar väl bara mellan olika högtalare i sig?

    Skulle inte det jag behöver kallas för "förstärkarväxel"? Dvs växel mellan olika HU's?

    Edit: Fast näe, en växel mellan förstärkare funkar ju inte alls.. Hmm, tänker jag helt galet nu som inte förstår?

    Edit igen! Tror jag fattar nu. Man måste alltså i detta fall ha dubbla par högtalarkabel till respektive enhet, och däremellan sätta en högtalarväxel? Hur blir det då när man måste sätta den vid iso-kontakten? Totalt blir det ju 8 högtalarkablar gånger 2 = 16 kablar! + dubbla lågnivåkablar också?! Ähh, fattar fortfarande inte hur dett skulle kunna gå ihop.

    En önskan från mig; när ni ger råd, säg inte bara t.ex "du behöver en ABC-adapter...", inte lätt för en okunnig man som mig att förstå då.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

Liknande ämnen

  1. Enkeldin stereo köpråd
    Av Jäder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 15:01
  2. Prylfack + dubbeldin = enkeldin?
    Av MrJo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •