Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    59

    Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Hej!

    Har hört många olika historier om vad som skall göras och inte göras när man skall trimma.

    Endel säger att man skall låta bli att trimma och endel säger att chipa går fint att göra+3 tum hela vägen.
    Det skall den hålla för säger vissa, men nu är min fråga hur och vad har ni gjort med era bilar som är "bonatrimmade" = chiptrim+ avg.syst och öppet filter! Har era bilar rasat eller håller dem än och vad har ni gjort för trim?

    MVH Micke
    BMW 530i Touring -02
    SAAB 9000 2,3T A50 -97
    SAAB 9000 Aero -94 (Skrotad)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Jag har väl lite mer än vanligt steg3 trim.

    Håller gör det, men skulle jag få börja om igen blev det att satsa på nya kolvar som start. Då kan man sova gott och man slipper även problemet med vevhusventilationen.

    Ett vanligt steg3 ska även din drivlina klara av om du nu inte slirar ofantligt mycket på kopplingen.

    Det du kan jämföra med är ju Hirsch bilar och hur de gjort för att plocka ur extra hästar och ändå fått det godkänt av Saab.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Citat Ursprungligen postat av AeroMicke
    Hej!

    Har hört många olika historier om vad som skall göras och inte göras när man skall trimma.

    Endel säger att man skall låta bli att trimma och endel säger att chipa går fint att göra+3 tum hela vägen.
    Det skall den hålla för säger vissa, men nu är min fråga hur och vad har ni gjort med era bilar som är "bonatrimmade" = chiptrim+ avg.syst och öppet filter! Har era bilar rasat eller håller dem än och vad har ni gjort för trim?

    MVH Micke

    Ditt recept låter som ett normalt steg 2 (alltså utan att byta kat).
    Dessa brukar landa på c.a 270-280 hk och strax över 400-420 Nm.
    Öppet filter är överreklamerat, behövs inte på ett std trim (under 350-400 hk)

    Finns massor av såna bilar som inte ramlar ihop. Sen finns det massor av bilar som ramlar ihop utan trim.

    Är bara din bil riktigt servad så har du ju 8-års motorgaranti för de vanliga felen. Jag vet flera som kunnat uttnyttja den garantin trots trim.

    Vänd dig till en seriös och välkänd trimfirma för chippet så vet du att det håller. Ett dåligt chip knäcker vilken motor som helst.

    Bra chipfirmor hittar du här om du söker.

    Siktar du på att hålla dig under 300 hk/500 Nm verkar en std motor/växellåda hålla ihop om man kör som folk.

    från c.a 300 hk rekomenderas andra kolvar, annan turbo, annan IC + då kpl avgas med racekat o mjukvara.

    Finns ett antal som kör 400+ hk utan ras, dock med en del utbytt enl ovan.,
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Siktar du på att hålla dig under 300 hk/500 Nm verkar en std motor/växellåda hålla ihop om man kör som folk.

    från c.a 300 hk rekomenderas andra kolvar, annan turbo, annan IC + då kpl avgas med racekat o mjukvara.
    Nja, fullt 500 Nm med originalkolvar skulle inte jag vilja köra med. Runt 440-450 Nm tycker jag är en maxgräns. Dessutom brukar originalkopplingen inte vilja ha så mycket mer än så över tid...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Siktar du på att hålla dig under 300 hk/500 Nm verkar en std motor/växellåda hålla ihop om man kör som folk.

    från c.a 300 hk rekomenderas andra kolvar, annan turbo, annan IC + då kpl avgas med racekat o mjukvara.
    Nja, fullt 500 Nm med originalkolvar skulle inte jag vilja köra med. Runt 440-450 Nm tycker jag är en maxgräns. Dessutom brukar originalkopplingen inte vilja ha så mycket mer än så över tid...

    Mvh

    KK
    Dom som har Nordics 1 år gamla steg3 verkar klara kolvarna dom med, så 482Nm kör många omkring med utan problem verkar det som.

    RPM...........HP........Inloppstemp....Inloppstryc k...Avgastemp.
    2500rpm:..165hp...36´.................1.3........ . .......840´
    3000rpm:..197hp...42´.................1.3........ . .......900´
    3500rpm:..240hp...44´.................1.3........ . .......920´ = 482Nm
    4000rpm:..270hp...44´.................1.3........ . .......920´= 475Nm
    4500rpm:..287hp...45´.................1.3........ . .......920´
    5000rpm:..296hp...50´.................1.0........ . .......920´
    5500rpm:..302hp...50´.................0.9........ . .......910

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Siktar du på att hålla dig under 300 hk/500 Nm verkar en std motor/växellåda hålla ihop om man kör som folk.

    från c.a 300 hk rekomenderas andra kolvar, annan turbo, annan IC + då kpl avgas med racekat o mjukvara.
    Nja, fullt 500 Nm med originalkolvar skulle inte jag vilja köra med. Runt 440-450 Nm tycker jag är en maxgräns. Dessutom brukar originalkopplingen inte vilja ha så mycket mer än så över tid...

    Mvh

    KK
    Dom som har Nordics 1 år gamla steg3 verkar klara kolvarna dom med, så 482Nm kör många omkring med utan problem verkar det som.

    RPM...........HP........Inloppstemp....Inloppstryc k...Avgastemp.
    2500rpm:..165hp...36´.................1.3........ . .......840´
    3000rpm:..197hp...42´.................1.3........ . .......900´
    3500rpm:..240hp...44´.................1.3........ . .......920´ = 482Nm
    4000rpm:..270hp...44´.................1.3........ . .......920´= 475Nm
    4500rpm:..287hp...45´.................1.3........ . .......920´
    5000rpm:..296hp...50´.................1.0........ . .......920´
    5500rpm:..302hp...50´.................0.9........ . .......910
    Vi har dock dragit ner det till 430-450Nm nu mellan 3000-4500rpm

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Siktar du på att hålla dig under 300 hk/500 Nm verkar en std motor/växellåda hålla ihop om man kör som folk.

    från c.a 300 hk rekomenderas andra kolvar, annan turbo, annan IC + då kpl avgas med racekat o mjukvara.
    Nja, fullt 500 Nm med originalkolvar skulle inte jag vilja köra med. Runt 440-450 Nm tycker jag är en maxgräns. Dessutom brukar originalkopplingen inte vilja ha så mycket mer än så över tid...

    Mvh

    KK
    Dom som har Nordics 1 år gamla steg3 verkar klara kolvarna dom med, så 482Nm kör många omkring med utan problem verkar det som.

    RPM...........HP........Inloppstemp....Inloppstryc k...Avgastemp.
    2500rpm:..165hp...36´.................1.3........ . .......840´
    3000rpm:..197hp...42´.................1.3........ . .......900´
    3500rpm:..240hp...44´.................1.3........ . .......920´ = 482Nm
    4000rpm:..270hp...44´.................1.3........ . .......920´= 475Nm
    4500rpm:..287hp...45´.................1.3........ . .......920´
    5000rpm:..296hp...50´.................1.0........ . .......920´
    5500rpm:..302hp...50´.................0.9........ . .......910
    Vi har dock dragit ner det till 430-450Nm nu mellan 3000-4500rpm

    Mvh sasse
    För kolvarna eller däckens skull ?

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Vi har dock dragit ner det till 430-450Nm nu mellan 3000-4500rpm

    Mvh sasse

    På grund av kolvar eller koppling eller annat??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    59
    Tackar för alla svar, men det är så att jag har inte har dem pengarna just nu som nordic vill ha det är lite för mycket (om dom inte vill ställa upp och sponsra lite ) Jag har tänkt mig bara ett litet chip och sen 3 tum senare eller tvärtom. Då borde bilen klara av ett litet chip utan att den skall pajja helt.

    Man vill ju att den skall röra på sig när man har med sig hela familjen med packning. Det blir ju lite tungt när man har barnvagn m.m.

    Ni som har bara ett chip vad rekommenderar ni för något chiptrim, ppc eller att man byter ut boxen?


    Mvh
    Micke
    BMW 530i Touring -02
    SAAB 9000 2,3T A50 -97
    SAAB 9000 Aero -94 (Skrotad)

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Vi har dock dragit ner det till 430-450Nm nu mellan 3000-4500rpm

    Mvh sasse

    På grund av kolvar eller koppling eller annat??
    Kolvar, koppling och växellådan.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av AeroMicke
    Tackar för alla svar, men det är så att jag har inte har dem pengarna just nu som nordic vill ha det är lite för mycket (om dom inte vill ställa upp och sponsra lite ) Jag har tänkt mig bara ett litet chip och sen 3 tum senare eller tvärtom. Då borde bilen klara av ett litet chip utan att den skall pajja helt.

    Man vill ju att den skall röra på sig när man har med sig hela familjen med packning. Det blir ju lite tungt när man har barnvagn m.m.

    Ni som har bara ett chip vad rekommenderar ni för något chiptrim, ppc eller att man byter ut boxen?


    Mvh
    Micke

    Börja du med tat köpa avgassystem. Detta är väl egentligen inte det optimala att göra då de kan bli lite skumma laddtryck osv fast det funkar.
    Börja med avgs, köp sedan steg 3 program om du nu inte köper hela konkarongen på en gång
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    59
    Hur menar du då, kan det vara skadligt för motorn m.m när laddtrycket går upp och ner eller? Är inte så jättehaj på det här med motorer.
    BMW 530i Touring -02
    SAAB 9000 2,3T A50 -97
    SAAB 9000 Aero -94 (Skrotad)

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av AeroMicke
    Hur menar du då, kan det vara skadligt för motorn m.m när laddtrycket går upp och ner eller? Är inte så jättehaj på det här med motorer.
    Hej,

    Freeboo uttrycker sig lite klumpigt... Det är "helt OK" att köra med ett grövre avgassystem med original programvara. Skall man nagelfara samtliga parametrar så lirar det inte till 100%, men det går bra att köra med. Bilen kommer att gå ett par snäpp bättre än original, dels spool-up i botten, dels på topp (eftersom T7 inte klarar att reglera ner fullt så mycket som skulle behövas med det reducerade mottrycket är den förklaring jag har fått till fenomenet).

    Freeboos rekommendation är det enda raka. Byt avgassystem och kat först, sedan skaffar du en lämplig programvara.

    Att byta snoken in till luftburken till den från 9-5 3,0 TiD är också en "kostnadseffektiv" modifikation. Sök på "dieselsnok" så hittar du en del info i ämnet. Busenkel montering.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    131
    Har byt till halvsats från ferrita idag så man får hoppas att bilen inte rasar

    har sedan tidigare diselsnorkel och insatsfilter.
    ska se hur jag upplever bilen efter byte, dock hört att katten spelar ganska stor roll, men det får bli en senare investering

    passade på att modda vevhusventen oxå, ngt högre ljud blev det dock, och bättre respens ev pga av vevhusvent modden
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Re: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Citat Ursprungligen postat av AeroMicke
    Hej!

    Har hört många olika historier om vad som skall göras och inte göras när man skall trimma.

    Endel säger att man skall låta bli att trimma och endel säger att chipa går fint att göra+3 tum hela vägen.
    Det skall den hålla för säger vissa, men nu är min fråga hur och vad har ni gjort med era bilar som är "bonatrimmade" = chiptrim+ avg.syst och öppet filter! Har era bilar rasat eller håller dem än och vad har ni gjort för trim?

    MVH Micke
    Kom precis tillbaka från min Balkan-semester med min trimmade 9-5 aero.

    Tror inte att det finns bättre test än dän min 9-5 aero gick igenom igår på autobahn med 38c utetemp och max last i bilen

    Men i först hand måste jag säga att min trimmade saab är välservad med ny olja, ny LMM, större IC, ny T-stift, ny original luftfilter och ny kamkedja.

    Jag plågade bilen till det maximala, jag sket i alla regler och rutiner, jag blev osams med familjen och tyskarna trodde att en dumme schwede löpte amook

    Att överskrida 250km/h i timmen var inga problem alls, detta gillade inte några audi och bmw förare alls, märkte jag

    112km/h i timmen i snittfart på 230mil, 1,01l i snittförbrukning på hela sträckan.

    Avgör själv
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Trimma 9-5 aero SC -02! Håller det?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Citat Ursprungligen postat av AeroMicke
    Hej!

    Har hört många olika historier om vad som skall göras och inte göras när man skall trimma.

    Endel säger att man skall låta bli att trimma och endel säger att chipa går fint att göra+3 tum hela vägen.
    Det skall den hålla för säger vissa, men nu är min fråga hur och vad har ni gjort med era bilar som är "bonatrimmade" = chiptrim+ avg.syst och öppet filter! Har era bilar rasat eller håller dem än och vad har ni gjort för trim?

    MVH Micke
    Kom precis tillbaka från min Balkan-semester med min trimmade 9-5 aero.

    Tror inte att det finns bättre test än dän min 9-5 aero gick igenom igår på autobahn med 38c utetemp och max last i bilen

    Men i först hand måste jag säga att min trimmade saab är välservad med ny olja, ny LMM, större IC, ny T-stift, ny original luftfilter och ny kamkedja.

    Jag plågade bilen till det maximala, jag sket i alla regler och rutiner, jag blev osams med familjen och tyskarna trodde att en dumme schwede löpte amook

    Att överskrida 250km/h i timmen var inga problem alls, detta gillade inte några audi och bmw förare alls, märkte jag

    112km/h i timmen i snittfart på 230mil, 1,01l i snittförbrukning på hela sträckan.

    Avgör själv


    Kul att det gick bra.

    Kör hårt.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Min gamla bil gick 7000 mil med org koppling.
    Ca 300 hk & 450 nm till 6000 mil (Avgas, racekat, avgashus #6, grövre inloppsrör, 3,5 bars btr).

    Ca 350 hk & 500 nm till 7000 mil (smidda kolvar, Hirsch IC, 19T #7, walbropump, gröna spridare, ännu grövre inloppsrör).

    Trimma på men kör med förnuft & byt olja ofta så håller det nog.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket Hk/nm håller 9-3 aero 2.ot för?
    Av Henrik93aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 16:00
  2. Drog av bultarna som håller inneskärmarna 9-5 AERO 02
    Av donaldduc i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 11:23
  3. Saab 9-3 aero med 310 etanolhästar håller det?
    Av 0009baas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 11:15
  4. Hållbarhet på TD04 turbo OG9-5
    Av Saabsåklart i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 10:41
  5. Hur mycket håller 9-5 aero -01 lådan för?
    Av Manick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •