Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hjälp!! Turbohaveri på min 9-5, 1,5 månad efter köpet

  1. #1

    Hjälp!! Turbohaveri på min 9-5, 1,5 månad efter köpet

    Jag håller på att bli vansinnig!!!

    Nöjd och glad köpte jag en 9-5 99 192hk för en och en halvmånad sen.

    Värmen kom utomhus men kylan kom inte från min ECC!!

    In med bilen till holmgrens i jönköping som skickade mig vidare till verkstaden med en attest om lagning.. Allt väl ända tills verkstaden ringer och meddelar att kostnaden för rep ligger på 8000kr. Säljaren vägrar ta kostnaden och hänvisar till ett o i varudeklarationen... Efter många o men betalar jag 3000 kr och de resten och en ny kondensator monteras.

    SÅ i går va de dags igen, skulle köra om en lastbil, låg i 100km, växlade ner till 4:an och tryckte på gasen, laddmätaren studsade som vanligt upp till runt 0,9 för att därefter snabbt sjunka till runt 0,2 och bilen är helt orkeslös. jag avbryter omkörning och släpper på gasen för att i nästa sekund titta bakåt och se ett stort svartgrått moln bakom bilen... Va tror ni om det? turbon???


    Bilen gick o få hem och gick om jag inte gick över 0 på laddtrycksmätaren. I morse skulle jag köra ner den till holmgrens, den gick 200 meter och blurrade sen på 400-500 varv och rök som fan... bogsering fick bli lösningen.


    Tror ni de vill ta kosnaden???? icke sa nicke!

    Hjälp mig, va tycker ni?? va kan ja ställa för krav?!!??!
    Bilen är otrimmad o har inte varit det heller mig veterligt.

    Ja har haft bilen i 1, 5 månad o kört 300 mil..

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    storfors
    Inlägg
    15
    vet ej riktigt vad du ska göra men kan berätta att både min föräldrars 95 02'a fick turbo ras nyss och min garanne dagen efter.. är det vanligt med turbo ras på 95'or?
    gasar tills det rasar, vilket händer ofta...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Hjälp!! Turbohaveri på min 9-5, 1,5 månad efter köpet

    Citat Ursprungligen postat av tony11

    Nöjd och glad köpte jag en 9-5 99 192hk för en och en halvmånad sen.


    Bilen är otrimmad o har inte varit det heller mig veterligt.
    Här blir det ju hårklyverier som knappast har att göra med uppkomsten av problemet men är en 192-hästare verkligen att betrakta som "otrimmad"?

    Hur ställer sig SAAB själva till detta tex i frågan om den förlängda motorgarantin? Det borde väl inte alls vara nåt problem då just detta väl var ett av försäljningsargumenten för SAAB egen trimsats?

    Är Holmgrens du talar om även de som sålt bilen till dig?

    Hoppas det löser sig så bra som möjligt efter omständigheterna.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Är du säker på att röken va svartgrå. ?

    Isof, bör du nog inte vara så rädd för att turbon pajjat, brukar vanligtvis röka blått som sjutton då, pga förbränd olja.

    Skulle nog endå ta den te Saab så att dom får läsa felkoder, kan juh vara så att det är nått annat som knasat te sig.....

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Du har tveklöst 6månaders garanti på fel som funnits i bilen innan du köpte den, det är också säljaren som ska bevisa att det är du som orsakat felen om han anser att det är så.

  6. #6

    192hk är orginal från fabrik? Jag startade tråden på tony11

    Va hos kompisen innan o startade tråden om ni undrar..

    Jo, det är möjligt att den rök blått, svårt o avgöra men rök gjorde de som fasen och bara när turbon skulle ladda...

    Jag köpte bilen på Holmgrens som är återförsäljare för saab i jönköping..

    Ska bli kul o höra deras argument till att jag orsakat haveriet... en turbo lär ju knappast kunna misshandlas sönder från inget tilll allt på så kort tid när bilen inte ens e trimmad så de borde ju vara ett dåligt argument eller va tror ni?

    Nån som vet va ett annat aggregat går lös på om nu de e felet? kan man uppgradera turbon till annan modell , typ aero eller liknande om man ändå måste byta? om man vill trimma i framtiden menar jag?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Du har tveklöst 6månaders garanti på fel som funnits i bilen innan du köpte den, det är också säljaren som ska bevisa att det är du som orsakat felen om han anser att det är så.
    jo tack den garantin brukar ju va lika värd som en rulle skithuspapper.

    iaf på den saaben jag köpte, kollade allt på den tort och fint i motorummet inget oljeläckage och sånt, lämnar den på service och de säger att jag knappt har någon växelådsolja kvar så detta fylls på, de börjar rinna olja under bilen i alla tänkbara hål på växellådan.
    ringde upp bilfirman, ca 1 månad efter köpet var detta och de hävdar att de inte läckte olja när jag köpte bilen... hmm konstigt de fanns ju ingen...
    de va ett evigt jävla dividerande med firman innan de ens gick med på 50% av priset, var ändå inte billigt att laga växellådan ens när de betalade hälften, så den garantin med får på firma ger jag inte mycket för.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8

    ARG!!!!

    SÅ, ja, nu börjar de roliga, ringde för en stnd sen från verkstan, och mycket riktigt, kanelkringlan har snurrat sitt sista varv..

    Som säljaren säger " Trafiksäkerhetsgarantin omfattar naturligtvis inte en havererad turbo", varpå jag säger att konsumentköplagen lägger ansvaret för fel som uppstår 6mån efter köpet på säljaren. En turbo lär ju knappast haverera på 45 dagar och 300 mil från helt frisk till sopor. Säljaren menar nu att det inte går att bevisa att felet uppkommit på bilen innan jag köpte den, varpå jag säger att bevisbördan ligger på säljaren att bevisa motsatsen.

    Han är inte beredd att ta hela kostnaden säger han..

    Va faaan ska ja göra, kommer ha lagt minst 8-9000 mer i inköp på bilen än vad jag räknat med från början med havererad ACC och nu rasad turbo...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Du har tveklöst 6månaders garanti på fel som funnits i bilen innan du köpte den, det är också säljaren som ska bevisa att det är du som orsakat felen om han anser att det är så.
    jo tack den garantin brukar ju va lika värd som en rulle skithuspapper.

    iaf på den saaben jag köpte, kollade allt på den tort och fint i motorummet inget oljeläckage och sånt, lämnar den på service och de säger att jag knappt har någon växelådsolja kvar så detta fylls på, de börjar rinna olja under bilen i alla tänkbara hål på växellådan.
    ringde upp bilfirman, ca 1 månad efter köpet var detta och de hävdar att de inte läckte olja när jag köpte bilen... hmm konstigt de fanns ju ingen...
    de va ett evigt jävla dividerande med firman innan de ens gick med på 50% av priset, var ändå inte billigt att laga växellådan ens när de betalade hälften, så den garantin med får på firma ger jag inte mycket för.

    Spelar väl ingen roll, du har rätt till denna garanti enligt lag, du har rätten på din sida,
    felet många gör är att de inte orkar driva nån process och därför skiter i alltihop, det är en av säljarens främsta taktik, dvs att trötta ut kunden så han inte bryr sig längre.

    Stå på dig och hävda din rätt, bevisbördan ligger som sagt på säljaren.

    Trist att höra att en såpass välrenomerad firma som Holmgrens i Jönköping håller på med sånt trams, är det så här man gör för att skapa en god kundrelation?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Hjälp!! Turbohaveri på min 9-5, 1,5 månad efter köpet

    Citat Ursprungligen postat av tony11
    Ja har haft bilen i 1, 5 månad o kört 300 mil..
    Vet inte om jag missat att du skrivit det i tråden redan men hur långt har bilen gått totalt då?

    Det är ju dock konstigare om turbon havererar på en bil som gått 8000 mil än på en som gått 28000 mil.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Min -99´a 9-5 har gått femton och första turbon byttes vid 12500mil. Den byttes igen för ca, 500mil sen så kvaliteen på aggregaten kan man ju fundera på. Min är fö. oxå otrimmad och körs snällt... mest av frun
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Min -99´a 9-5 har gått femton och första turbon byttes vid 12500mil. Den byttes igen för ca, 500mil sen så kvaliteen på aggregaten kan man ju fundera på. Min är fö. oxå otrimmad och körs snällt... mest av frun
    Förmodligen där felet ligger.
    När tanten kör så får turbon aldrig snurra, sen när du sätter dig
    så snurrar det utav helvete, & går sönder.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: ARG!!!!

    Citat Ursprungligen postat av lille_skutt
    SÅ, ja, nu börjar de roliga, ringde för en stnd sen från verkstan, och mycket riktigt, kanelkringlan har snurrat sitt sista varv..

    Som säljaren säger " Trafiksäkerhetsgarantin omfattar naturligtvis inte en havererad turbo", varpå jag säger att konsumentköplagen lägger ansvaret för fel som uppstår 6mån efter köpet på säljaren. En turbo lär ju knappast haverera på 45 dagar och 300 mil från helt frisk till sopor. Säljaren menar nu att det inte går att bevisa att felet uppkommit på bilen innan jag köpte den, varpå jag säger att bevisbördan ligger på säljaren att bevisa motsatsen.

    Han är inte beredd att ta hela kostnaden säger han..

    Va faaan ska ja göra, kommer ha lagt minst 8-9000 mer i inköp på bilen än vad jag räknat med från början med havererad ACC och nu rasad turbo...
    Han har inte, eller vill inte medge att han, fattat konsumentköplagen. Diskutera den inte mer med honom, för det är bara till din nackdel. Du måste se till att säljaren absolut inte kan hitta någon anledning till att låta bli att prata med dig, för i så fall kan du i förlängningen bli tvungen att anlita advokat bara för att komma vidare. Så håll diskussionen klockrent korrekt med säljaren. Framför din ståndpunkt, håll fast vid den, men argumentera inte. "Jag hör vad du säger, men det ändrar inte min ståndpunkt" eller "Jag vill inte diskutera detta just nu" är en bra idé.

    Om jag har förstått det står bilen hos säljarens verkstad? Utmärkt i så fall.

    I så fall, be dem reparera bilen, om de frågar hur är svaret "fackmannamässigt". Be dem absolut inte att göra några jobb som inte är relaterade till ansvar under konsumentköplagen.. Om de kräver betalning för att få ut bilen efter de gjort jobbet så betalar du men skickar omedelbart ett krav på den summan till dem. Sedan är det bara att gå vidare till kronofogde eller tingsrätt om de inte betalar, vilket beror på hur de agerar, kroonofogden om de inte bestrider betalningsgrunden (= konsumentköplagen) dvs fodran inte är tvistig, annars tingsrätten. Ev advokatkostnader får de betala om de förlorar, vilket kommer att bli fallet om det bara finns de saker du sagt att gå på och att det framgår ur varudeklarationen att motorfunktionen var normal.

    Poängen är att reducera tvisten till en penningsumma, för att det ska bli lätthanterbart. Genom att du begär att de ska göra en "fackmannamässig" reparation (vilket är underförstått om de inte frågar) så kan inte åtgärden ifrågasättas. Det kan inte heller bli någon tvist om att de inte fått tillfälle att reparera den på egen hand innan du lämnat in den, eftersom de knappast kan ifrågasätta sin egen reparation. Det finns därför ingen poäng med att diskutera vidare vem som ska betala innan reparationen är gjord, tvärtom är det mycket bättre att ta detta i efterhand.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Kontakta din konsumentvägledare. Dom kan hjälpa dig igenom ditt bekymmer, har varit i kontakt med dom en gång, och det var till stor hjälp!!

    Ring till din kommun, har för mig jag fick nr till konsumentvägledaren där!!

Liknande ämnen

  1. Rengöra katalysator efter turbohaveri? OG9-5
    Av Anders_SAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 09:23
  2. Turbo ras två gånger på ca 1,5 månad hjälp? ej löst
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 23:44
  3. Turbohaveri 1 mil EFTER vv-modifiering!!
    Av Gagarin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 07:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •