Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: turbo ras?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    turbo ras?

    jag undrar om det kan ha ngn betydelse att det finns lite oljefilm i själva rören som förbinder turbon med ic och insug osv? efter att kollat faq och har haft bekymmer (små men störande) med laddningen under acceleration kom jag fram till att av-ventilen är kass. så jag bytte den och det låter lite bättre men turbon viner och låter som en turbo på en scania V8 från -88. och bilen känns lite väl trött för att vara en turbo (tycker jag) och jag hittade svart oljefilm i själva turbo flänsen (anslutningen) ,och det kanske är normalt med olja, men betyder det att turboagg. är på väg att ge upp?? har inte haft möjlighet ännu att kolla GLT , men finns det någon som kan tipsa om någon samarbetsvillig firma i göteborgs trakten som kan ställa en diagnos för en enkel peng eller bulle? alla vac slangar,luftfilter, bensinfilter är fräscha. bilen är en og 900 T16 1993 lucas system. snart 20000mil. förresten kom jag på att det där speciella pys/ hummande ljudet som kommer när av ventilen bryter vid högre varvtal , det ljudet har försvunnit helt! hörs bara ett svagt svagt ljud nuförtiden...
    T16-93 sedan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    turbo

    jag glömde fråga om själva turbon, om man försöker snurra på turbin- axeln, skall den gå lätt eller trögt? den kanske borde gå väldigt trögt med tanke på att det inte finns oljetryck? på min går den lite trögt, hur skall det vara? Eller det kanske räcker att ha rätt Glt för att utesluta missbedömning?
    T16-93 sedan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    turbo

    Är det någon som har förslag på firma som kan felsöka utan att det kostar skjortan? Inte saab, de tar 600:- enbart läsa felkoder..
    Någonstans i Göteborg...
    T16-93 sedan

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Om du känner på axeln i turbon ska det vara väldigt lite glapp radiellt (på tvären) och i princip inget kännbart axiellt (in och ut), kolla även så vingarna ser friska ut och inte gått emot i huset, som de ofta gör när turbon är för glappig.
    En turbo brukar gå väldigt lätt att snurra, se ovan.
    Lite oljefilm är normalt och kommer från vevhusventilationen.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115
    TacK Aeronorpan! jag ringde till Gik i götet idag och det kostar 740 pix för diagnos av enbart aggregatet, näe jag skall försöka på någe annat sätt. tack för hjälpen
    T16-93 sedan

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •