Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-3 SS 2,8T

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004

    9-3 SS 2,8T

    Hej

    Såg en 93 SS 2,8T idag, svenskregistrerad. Trodde inte att denna modellen fanns i Sverige.

    Böjde mig ner och tittade under bakstötfångaren och där var det dubbla dålda avgasrör.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    774
    Du menar 9-3 sport sedan me nya V6 2.8T Aero lr har ja miss uppfattat de hela

    En sån går tom här i lilla Nybro så visst dinns dom

    mvh Jon
    Jon Rolfsson

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    xxx .
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188
    Det du menar är en 2,8T som INTE är en AERO?
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Det där var väl dock en Aero. Antar trådskaparen syftar på den "nedtrimmade" V6an på 230 glada pållar?

    Jag känner till ett par som går som tjänstebilar, men då är det inte frågan om vanliga produktionsbilar.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    234

    Re: 9-3 SS 2,8T

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Hej

    Såg en 93 SS 2,8T idag, svenskregistrerad. Trodde inte att denna modellen fanns i Sverige.

    Böjde mig ner och tittade under bakstötfångaren och där var det dubbla dålda avgasrör.
    Troligtvis en bil från saab här i trollhättan som är anpassad för USA-marknaden, på dom står det 2,8T eftersom de ej får heta AERO där och de har dubbla dolda avgasrör.
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Var visst lite otydlig för vissa, givetvis menar jag INTE Aeron, det vet jag att det finns.

    Nej en vanlig vector med 2,8 T motorn.

  8. #8
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Re: 9-3 SS 2,8T

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Linus
    Troligtvis en bil från saab här i trollhättan som är anpassad för USA-marknaden, på dom står det 2,8T eftersom de ej får heta AERO där och de har dubbla dolda avgasrör.
    Visst får de heta Aero i USA. Däremot finns det inga Vector där.

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: 9-3 SS 2,8T

    [quote=Turbo_Linus][quote="Bengt Jönsson":11zj5xpz]Hej

    Såg en 93 SS 2,8T idag, svenskregistrerad. Trodde inte att denna modellen fanns i Sverige.

    Böjde mig ner och tittade under bakstötfångaren och där var det dubbla dålda avgasrör.[/quote]

    Troligtvis en bil från saab här i trollhättan som är anpassad för USA-marknaden, på dom står det 2,8T eftersom de ej får heta AERO där och de har dubbla dolda avgasrör.[/quote:11zj5xpz]

    Ändå finns Aero med på [url="http://www.saabusa.com..."]www.saabusa.com...[/url].

    Klart aero får heta aero även i usa.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    234

    Re: 9-3 SS 2,8T

    [quote=perr][quote=Turbo_Linus][quote="Bengt Jönsson":2ilthquw]Hej

    Såg en 93 SS 2,8T idag, svenskregistrerad. Trodde inte att denna modellen fanns i Sverige.

    Böjde mig ner och tittade under bakstötfångaren och där var det dubbla dålda avgasrör.[/quote]

    Troligtvis en bil från saab här i trollhättan som är anpassad för USA-marknaden, på dom står det 2,8T eftersom de ej får heta AERO där och de har dubbla dolda avgasrör.[/quote]

    Ändå finns Aero med på [url="http://www.saabusa.com..."]www.saabusa.com...[/url].

    Klart aero får heta aero även i usa.[/quote:2ilthquw]

    ok, sorry fel av mig, men har för mig att det är i något land den inte får heta AERO.
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    261
    Av vilken/vilka anledningar får dom inte heta Aero och/eller Vector i vissa länder?
    9-5 2,0t Biopower -06

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Citat Ursprungligen postat av jonnyl
    Av vilken/vilka anledningar får dom inte heta Aero och/eller Vector i vissa länder?
    I USA finns det ju en bil som heter Vector, de har säkert skyddat/rättigheten till namnet.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Citat Ursprungligen postat av jonnyl
    Av vilken/vilka anledningar får dom inte heta Aero och/eller Vector i vissa länder?
    I USA finns det ju en bil som heter Vector, de har säkert skyddat/rättigheten till namnet.
    Ursäkta "Off Topic" men det har en liten anknytning till frågan ändå:

    Den klassiska Ford Mustangen fick i Västtyskland av liknande anledning inte heta Mustang utan bara Ford T5 : http://storm.tocmp.com/fordmustang1965.htm

    Sålunda inget nytt problem att man inte kan använda samma modellnamn på alla marknader.

    Varför hette OG900 Aero "900 SPG" förresten i USA?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    261
    Heheh, kom och tänka på en viss bilmodell från Honda som hade ett rätt roligt namn
    Nu när vi ändå var inne på ämnet olika namn i olika länder.

    Länk OBS! Kan innehålla grova ord, känsliga varnas.
    9-5 2,0t Biopower -06

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 188
    Medlem#
    4714
    Det rullar ett gäng 2,8T här i Trollhättan fast o andra sidan rullar det ju en hel del udda bilar här...

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Man kan ju undra hur Saab får hete Viggen i tyskland. Utalet på den blir "Ficken" och den som är hemma på lite fula ord på tyska borde reagera...

    Ficken=knulla

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Varför hette OG900 Aero "900 SPG" förresten i USA?
    Har för mig att innan GM:s köp av Saab hade Opel en version av Corsan med panoramatak i staterna som hette just Aero, men när GM köpte Saab var det såklart Saab som fick använda namnet.

    Mvh // P-o
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •