Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Sport och racekatalysator, skillnad?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    64

    Sport och racekatalysator, skillnad?

    Försökte söka, men det gick lite sisådär med det..
    Men som rubriken säger.. Är det någon skillnad?
    9-3 Aero (Nordic steg 2)
    Nu med 18", gått ner mig

  2. #2
    Racekat är väl ett strå vassare än sport.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    64
    Har inget å göra med keramisk och metallisk alltså? Bättre flöde i en race än i en sport?
    9-3 Aero (Nordic steg 2)
    Nu med 18", gått ner mig

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    4156
    Enligt mitt huvud är en "racekatt" bättre än en "sportkatt", åtminstonde om de kommer från samma tillverkare. Men mer än så törs jag inte spekulera i.

    Men annars tror det mycket beror på hur de olika firmorna har döpt det.


    Skulle kanske till exempel vara så att en "sportkatt" från Ferrita har mindre mottryck än en "racekatt" från Simons, eller tvärtom.


    Denna tråden kan det kanske vara lite intressant läsning i:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t&start=15


    Här är ett exempel som Speedparts har lagt ut... (För JT,s katalysatorer antar jag?)

    http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... ysator.pdf
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    64
    Okej, såg ju tydlig skillnad på flödet mellan sport och race där iaf..
    Nöjjer mig med det som svar! Tack för hjälpen!
    Men en sak till.. Finns inget som säger om en katt är keramisk eller metallisk, och vad har det för påverkan?
    9-3 Aero (Nordic steg 2)
    Nu med 18", gått ner mig

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av WaZ
    Men en sak till.. Finns inget som säger om en katt är keramisk eller metallisk, och vad har det för påverkan?

    Speedparts har skrivit lite om skillnaderna med metallisk och keramisk katt på deras hemsida under sektionen katalysatorer (Samma sida som jag hämtade diagramet på för övrigt)
    http://www.speedparts.se/prod/sp_avg_uni_kat.shtml


    Om man ska handla katalysator och sådär så skriver företagen oftast (förhoppningsvis) om den är metallisk eller inte. Annars får man nog fråga dom.


    Vet inte om det fysiskt går att se på en katalysator om den är metallisk eller keramisk.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av WaZ
    Okej, såg ju tydlig skillnad på flödet mellan sport och race där iaf..
    Nöjjer mig med det som svar! Tack för hjälpen!
    Men en sak till.. Finns inget som säger om en katt är keramisk eller metallisk, och vad har det för påverkan?
    Fullflödes/högflödeskattar är väl så gott som alltid metalliska eftersom de keramiska måste ha tjockare väggar inuti katten! Skall man ha katten för att den skall göra nån skillnad och om man nu byter DP osv, så skall man ha en metallisk!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Nån som jämfört en orginal katalysator med omsvetsade anslutningar till 3" mot en sk Racekatalysator eller sportkatalysator?

    Vilka stora fördelar märker ni med Racekatalysator vid ett effektuttag runt 300-320hk?

    Mvh Marko

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Nån som jämfört en orginal katalysator med omsvetsade anslutningar till 3" mot en sk Racekatalysator eller sportkatalysator?

    Vilka stora fördelar märker ni med Racekatalysator vid ett effektuttag runt 300-320hk?

    Mvh Marko
    Problemet är ju att det sitter keramisk på original, på 9-5:an sitter det ju dessutom en förkatalysator i mitten av downpipen. Flödet blir ju inte som det skall vara, så inga "snabbchip" högre än steg 2 skulle väl vara aktuella...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 780
    Det sades vid min bromsning att bilen lät lite strypt. Då har jag en 300 cells metallisk sportkatt på. Ska byta till en 100-cells och kanske göra en till bromsning. Ska bli intressant att se om man kan få ut mer effekt eller om det är turbon som stoppar.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    473
    jag köpte race kisse på speedparts. men den visa sig ha mer celler än race kissen som ferritta har, det var lite tråkigt att se.

    synd det inte finns någon norm på hur mycke celler det ska vara för bli kallad sport eller race katt.
    Ng900 -94 me lite shit i

    Kör fortare än alla andra så slipper du bli omkörd...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Det sades vid min bromsning att bilen lät lite strypt. Då har jag en 300 cells metallisk sportkatt på. Ska byta till en 100-cells och kanske göra en till bromsning. Ska bli intressant att se om man kan få ut mer effekt eller om det är turbon som stoppar.
    Ja, har iaf en 100-cellers racekisse från a-alt och jag är nöjd! sen är det ju dessutom så att en sportkat stryper ljudet lite mer också!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Det sades vid min bromsning att bilen lät lite strypt. Då har jag en 300 cells metallisk sportkatt på. Ska byta till en 100-cells och kanske göra en till bromsning. Ska bli intressant att se om man kan få ut mer effekt eller om det är turbon som stoppar.
    Blev själv lite förvånad över den minimala eller nästan obefintliga skillnaden i prestanda om man jämför rakt 3" rör mot omsvetsad orginal katalysator (3" anslutningar).

    Att modifiera en orginal katalysator med 3" anslutningar behöver inte kosta mer än 100:-.

    Mvh Marko

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    ja men det här är väl som med allting annat, så fort det står "race" på en produkt så innebär ju inte det automatiskt att den är tävlingsklassad av Nasa.............det är ju en säljgrej, produkten säljer helt enkelt bättre.
    Den som VET vad han ska ha köper det han ska ha oavsett om det är Speedshopen på nätet med Bling Bling annonser elller om Konsum mot förmodan skulle lagerföra katalysatorer. Allting handlar ju om flödet och temperaturer. En helt standard katalysator med 4 tums in och ut är säkert precis lika bra flödesmässigt som en "racekat" med 2 tum in och ut. Den förmodade racekaten kanske är gjord i ädlare metaller, blankpolerad, förbättrad på alla vis men för den vanliga dödliga individen som är ute efter flöde kan lika gärna köpa en standard som flödar mer.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja men det här är väl som med allting annat, så fort det står "race" på en produkt så innebär ju inte det automatiskt att den är tävlingsklassad av Nasa.............det är ju en säljgrej, produkten säljer helt enkelt bättre.
    Den som VET vad han ska ha köper det han ska ha oavsett om det är Speedshopen på nätet med Bling Bling annonser elller om Konsum mot förmodan skulle lagerföra katalysatorer. Allting handlar ju om flödet och temperaturer. En helt standard katalysator med 4 tums in och ut är säkert precis lika bra flödesmässigt som en "racekat" med 2 tum in och ut. Den förmodade racekaten kanske är gjord i ädlare metaller, blankpolerad, förbättrad på alla vis men för den vanliga dödliga individen som är ute efter flöde kan lika gärna köpa en standard som flödar mer.
    En racekat för över 4000:- måste ju vara 10ggr bättre än en omsvetsad orginal som kostat totalt 400:- på skroten+lite modifiering?

    Skillnaden blir säkert mer påtaglig vid högre effekter - inte provat.

    Orginalkatten funkar bra iaf - fick bilen godkännd vid besiktning.
    Avgasvärdena var "bra" - mappade några minuter på vägen in till stationen - kanske säger en del om SBP miljö/avgaskrav va vet jag.




    Mvh Marko

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja men det här är väl som med allting annat, så fort det står "race" på en produkt så innebär ju inte det automatiskt att den är tävlingsklassad av Nasa.............det är ju en säljgrej, produkten säljer helt enkelt bättre.
    Den som VET vad han ska ha köper det han ska ha oavsett om det är Speedshopen på nätet med Bling Bling annonser elller om Konsum mot förmodan skulle lagerföra katalysatorer. Allting handlar ju om flödet och temperaturer. En helt standard katalysator med 4 tums in och ut är säkert precis lika bra flödesmässigt som en "racekat" med 2 tum in och ut. Den förmodade racekaten kanske är gjord i ädlare metaller, blankpolerad, förbättrad på alla vis men för den vanliga dödliga individen som är ute efter flöde kan lika gärna köpa en standard som flödar mer.
    Finns ju säkerligen INGEN anledning till att folk kör racekatt med trim då alltså? ALLA har blivit lurade? vad dumma vi är... de flesta (nu generaliserar ju iofs jag också) som byter dp+kat är ju på G att trimma på något sätt! SÅ är det iaf för mig. Sen har ju alla trimfirmor avgassystem så första hårdvarubyte, det kanske också är en slump vad vet jag?

    Tänker man så, så kan man ju lika gärna skippa katten helt och åka obesiktat...

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Finns ju säkerligen INGEN anledning till att folk kör racekatt med trim då alltså? ALLA har blivit lurade? vad dumma vi är...
    Ja.

    Det vill säga; på eftermarknaden finns det i alla sammanhang både bra och dåliga grejor. Att ödsla pengar på en burk med etiketten "racekat" betyder inte nödvändigtvis att man kör miljövänligt, inte heller att "flödet" är optimalt.

    Och om nu denna "racekat" skall ha äran för att SBP klarades av år 1, så vet man inte säkert med år 2, år 3, år 4 och så vidare.

    Det finns plenty of fabrikstillverkade bilar med +300 DIN-pållar, dessa har sannolikt inte "racekattar" köpta från Kiviks marknad.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Finns ju säkerligen INGEN anledning till att folk kör racekatt med trim då alltså? ALLA har blivit lurade? vad dumma vi är...
    Ja.

    Det vill säga; på eftermarknaden finns det i alla sammanhang både bra och dåliga grejor. Att ödsla pengar på en burk med etiketten "racekat" betyder inte nödvändigtvis att man kör miljövänligt, inte heller att "flödet" är optimalt.

    Och om nu denna "racekat" skall ha äran för att SBP klarades av år 1, så vet man inte säkert med år 2, år 3, år 4 och så vidare.

    Det finns plenty of fabrikstillverkade bilar med +300 DIN-pållar, dessa har sannolikt inte "racekattar" köpta från Kiviks marknad.

    /J

    Väldigt vad alla generaliserar! (är det en folksjukdom måntro?)

    Men iofs alla vet ju allt, så berätta nu för mig om min katt från Kiviks Marknad? Nu var det ju mera skillnaden på metallisk och keramisk, race eller sport är ju bara ett namn...

    EDIT: Antar att Nordic, Maptun och så vidare också handlar på Kiviks Marknad? Verkar vara ett bra ställe!

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    EDIT: Antar att Nordic, Maptun och så vidare också handlar på Kiviks Marknad? Verkar vara ett bra ställe!
    Som sagt, på eftermarknaden finns både bra och dåliga grejor. Liksom för all del även från bilfabrikanterna.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    EDIT: Antar att Nordic, Maptun och så vidare också handlar på Kiviks Marknad? Verkar vara ett bra ställe!
    Som sagt, på eftermarknaden finns både bra och dåliga grejor. Liksom för all del även från bilfabrikanterna.

    /J
    Mmm, visst är det så? Men det är ju rätt svårt att avgöra, man kan ju inte suga på avgasröret och kolla flödet? nää, skämt åsido man får ju insupa erfarenheterna från de som monterat prylarna...

    Men jag håller med, så är det med allt och högt pris är inte alltid= bra grejer.

Liknande ämnen

  1. sport- och racekatalysator 9-5
    Av Bacon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 22:23
  2. Racekatalysator.
    Av Teamwottuning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 18:30
  3. Skillnad på Sport och Race katt från Speedparts?
    Av rpracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 10:38
  4. Racekatalysator
    Av viking_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 14:32
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •