Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Problem att nolla motorn vid kamkedjebyte

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    198

    Problem att nolla motorn vid kamkedjebyte

    Skrev en rad i annan topic, men startar en ny istället, tror det är bättre...

    Håller på med kamkedjebyte, och ska byta topp packning o göra rent tryckare när man ändå har prylarna uppe.

    Problemet är att jag har vissa svårigheter med att nolla motorn (övre dödläge)
    När markeringarna på kammen ligger mot markeringarna på överfallen så är mejseln i cylindern PÅ VÄG NER.

    Det som verkar spela roll är att min kedja är vääldigt slapp, spännarn är ute till max och kedjan slackar ändå vid vevaxeldrevet.
    Vad som verkar vara kruxet är att jag kan dra vevaxeln lite fram och tillbaka utan att kamdreven egentligen rör sig, men det här lilla är tillräckligt mycke för att markeringen på svänghjulet ska flytta sig en längre sträcka...



    Så hur får jag dit min nya kedja utan att det blandar ihop sig? Min ide' är att göra markeringar på alla drev och den gamla kedjan, "flytta över" markeringarna till nya kedjan och nya dreven. Då finns det väll ingen chans att det blir fel?

    ...eller är jag helt ute o cyklar nu igen?
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Nu vet jag inte om du har gula indikatorlänkar på din gamla kedja, men OM du har det så gjorde jag så här när jag bytte:

    Rulla fram motorn tills de gula länkarna är rätt inställda, så här:



    Två gula länkar på insugskammen, en på avgaskammen och en nere vid vevaxeldrevet. Där ska alla inställningar stämma. Lås motorn. Jag köpte ett svänghjulsstopp på SAAB (200 kr) vilket förenklar det hela. Byt kedjan. Kolla tusen gånger att det stämmer.

    Man kan behöva snurra några varv innan det stämmer med de gula länkarna.

    Jag har bara gjort detta en gång så du får vara rejält källkritisk till mitt svar. Jag kan ha fel.
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    198
    Jag har tyvärr inte gula länkar...

    Min gamla kedja är helt "ren" alltså inga markeringar...


    Fler ide'er hur det här löses bäst?
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Var källkritisk, jag är ute på halvhal is nu...

    I princip ska det bli rätt om hacket i remskivan stämmer med skåran i transmissionskåpan (eller nollan på svänghjulet/växellådan (9000?)) OCH markeringarna på kammarna stämmer så här (på ett ungefär i alla fall):



    (Markeringen på kammarna verkar ju kunna variera beroende på hur sliten kedjan är)

    Det lär ju inte vara glapp i remskivan, svängjulet eller vevaxeln så bara du får den att verkligen stå rätt och du VET att du är i ÖDP så ska du – med lite is i magen – kunna slänga på den nya kedjan och de nya dreven med hjälp av markeringarna (den nya kedjan har väl gula länkar?).

    Det viktiga är att vevstaken står rätt och att du är i ÖDP i rätt takt. Sen ska allt bli rätt med nya kedjan.

    Var källkritisk, jag är ute på halvhal is nu...

    Här är några trådar att läsa:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=122313
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=117896

    Sök på "kugg" eller "kuggar" annars. Det finns hyfsat med trådar om detta.
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    198
    Vad jag förstår så Kan markeringarna fela lite alltså?
    Men sålänge den nya kedjan hamnar exakt på samma sätt som den nya så borde jag väll vara på säkra sidan...........?
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Jag får be om ursäkt ifall mina svar är vaga och med många reservationer men jag VET inte riktigt. När man inte VET så ska man ju egentligen inte svara, men eftersom ingen annan svarar så gör jag det ändå... Ta alltså mina påståenden med en nypa salt...

    När jag bytte min kedja var den ute 19 mm, max alltså. Min upplevelse (och teori) är att när kedjan är så sliten så börjar inställningsmärkena "vandra". Alltså; kammarna ligger inte entydigt "före" eller "efter" utan varierar. Problemet är att hur mycket jag än tänker så förstår jag inte varför det är så (om det är så). (Någon som VET får gärna berätta hur det ligger till)


    Hursomhelst. Om du märker den gamla kedjan, räknar länkar och flyttar markeringarna till den nya bör det inte kunna bli fel.
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    198
    När det väl kom till kritan var det plättlätt, på kedjehjulen sätter man bara markeringarna enerligt Xonias bild. Den sista gula finns det en markering för på vevaxlkugghjulet.

    Plättlätt...
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  8. #8
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    Citat Ursprungligen postat av Johanen
    kedjehjulen


  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    198
    Jag är trött....
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  10. #10
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 057
    kan lätt bli så... tur att det löste sig iaf.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    182
    Lånar tråden lite.. Om märkningen vid vevaxlen stämmer och båda kamremshjulen stämmer direkt vid montering, är det då säkert att det blir rätt.. För jag monterade det enligt det och när jag satt ditt spännaren och dragit motorn några varv så verkar det som att kammarna ligger något efter dock verkar det inte som en hel länk.
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 739
    Medlem#
    9176
    SAAB_Markus

    Svaret är ja, det är rätt om vevaxelns märkning (remskivan eller svänghjulet) står i ÖD och båda kammarna står som på Xonias andra bild här ovan.

    Med sliten kedja är diffen mycket större mellan kam- och överfallsmärkningarna. När jag nyligen bytte hela kam- och balansaxeldrivningen på min 9-3 så blev avgaskammen nästa helt rätt och insugningskammen ungefär som på ovan nämnda bild med nya grejor!

    Per L

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    182
    hmm, tror jag lokaliserat felet.. verkar som jag inte haft riktigt med spänn på kedjan på högersidan när jag monterade ihop det.. Bara att göra om och göra rätt...
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 070
    Medlem#
    5389
    Kan bli lite knasigt om man får kedjeslacket på fel sida om spännaren sas.!

Liknande ämnen

  1. Nolla motorn 2,3 aero 95
    Av ca.tallasen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 21:42
  2. Nolla motorn - ÖDP på 1-ans cylinder ???
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •