Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bilen hackade till och dog, extremt svårstartad

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25

    Bilen hackade till och dog, extremt svårstartad

    Hallå!

    Har en SAAB 9000 T16 (turbo) från -88

    Körde 100 mil utan problem med bilen för en vecka sedan, men häromdan så högg bilen till på motorvägen så jag höll på slå ut tänderna mot ratten. Upptäckte att det hände oftare när jag gasade på lite så jag körde lite soft för att komma hem. Det sket sig när jag kom till avfarten och skulle svänga efter att ha stannat till, då började bilen hoppa och hosta som fan och sen dog den. Jag fick igång den igen men den gick pissdåligt så jag höll mig på kanten av vägen. Inom loppet av två minuter hade den stannat och vägrade att starta. Fick bogsera hem bilen och försökte starta den på parkeringen ett tiotal gånger till och tillslut va batteriet också dött... Laddade batteriet över natten och gick ut dagen efter med nya friska tag. Testade koppla in det direkt på stora och lilla bränslepumpen och båda lät som de jobbade. Därefter kopplade jag in det på sin rätta plats och byglade bränslepumpsreläet mellan punkt 87 och 30 ifall det skulle va dött. Efter att ha försökt starta tre gånger hörde jag antydan till att den ville starta och efter fem sex gånger startade den.
    Motorn gick bra sålänge jag inte gasade hastigt och släppte för då började den hosta och poffa (avgasknallar?) för att sedan dö. Satte tillbaka reläet och den startade ändå så min bygling verkade meningslös. Jag testade att hålla den 10-15 sek på 2000, 3000, 4000 varv och det funkade, sen gick den på tomgång i tio minuter utan problem. Så jag sätter mig i bilen och ska köra iväg, men DIREKT när det blir lite motstånd och man ska komma upp lite i varv hugger den till och börjar bete sig underligt dör att till slut dö helt och sen dess har jag inte fått igång den igen. Har testat att starta den säkert 40 gånger, allt mellan 1-15 sekunder med startmotorn.
    Från början var jag inställd på att det är problem med bränslet, men nu börjar jag fundera på om det har med tändningen att göra.
    Det sitter något gammalt larm i bilen "SAAB Guard" står det på dosan, men så vitt jag vet så är det inte inkopplat, men det KANSKE har börjat spöka men jag vet i så fall inte vad det påverkar, jag är inte så duktig på bilar.

    - Startmotorn går, det börjar lukta lite soppa när man försökt ett par gånger.
    - Stora och lilla bränslepumpen surrar om man kopplar ström till dem direkt
    - Jag har spänning till punkt 87 (eller om det va 30) och till ena delen av säkring 14
    - Jag har ca 15-20 liter soppa i tanken
    - Polaren kollade rotorn, den SER iaf hel ut enligt honom.

    Jag läste någonstans om att häftiga kurvtagningar kunde sätta igen bränslefiltret (sen vet jag inte om det va ett skämt eller nåt) men faktum är att samma dag som problemen började så tog jag två rondeller och en annan skön skurva med skrikande däck... Men att det skulle bli så igensatt att bilen inte ens startar, är det troligt?

    Hursomhelst är bilen död och jag vet inte hur jag ska hitta felet, vore trevligt om nån som har koll på döda bilar kan ge mig en checklista på vad jag kan kolla och kanske mätpunkter eller liknande som man kan kontrollera.. Gärna hyffsat utförligt eftersom jag inte är så hajj på bilar... Jag vill lokalisera felet innan jag lämnar in den på verkstad och blir lurad.
    Bilen har ingen DI kassett eller Lambdasond eller kat så det borde åtminstone inte vara problemet Och om nån nämner startgas vill jag veta EXAKT hur man gör och var det ska in.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skurup i Skåne
    Inlägg
    170
    Hej!

    Låter som att du borde testa med en annan luftmassemätare!
    Kanske finns någon i din närhet du kan låna en stund.

    Lycka till

    Kalle
    99T16 -83 VEMS (Såld)
    MB 300E VEMS
    0704267740

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av kgbengt

    Låter som att du borde testa med en annan luftmassemätare!
    Kanske finns någon i din närhet du kan låna en stund.
    Ok, va lite rädd för att den skulle va pajj, den verkar dyr som satan och köper man en på skroten vet man ju inte hur den mår heller... Eller kan man lämna tillbaks en LMM man köpt för en lax på skroten om den inte funkar? Tvek på det.. Känner inte nån med en hel LMM dessvärre.

    Men LMM, är det den där mojjan som sitter nere till höger i motorrummet, sett framifrån, och höger om den går röret ut genom skärmkanten till luftfiltret?. Den har nån kontakt som går in i den med 5-6 poler. Är det LMM? Är den enda halvdanna kollen man kan göra på den att se om den har tre hela trådar inuti?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Jag har tagit ut LMM och kollat i den, trådarna ser hela ut (3st) men det som kändes lite obra var att det va lite svart oljai ändarna och det såg ut som det satt lite olja på väggarna inuti den, typ som om det stänkt lite, inte alls mycket men jag förväntade mig att den skulle vara snustorr inuti. Jag har dock aldrig sett en LMM förrns idag så jag vet inte hur den ska se ut. Men jag har läst nånstans att inoljade luftfilter inte är så bra om oljan kommer in i LMM. Jag har dock inte bytt luftfilter eller något så vilken typ det är eller vad förra ägaren har gjort vet jag inget om... Jag har försökt kolla alla tänkbara slangar idag, inga synliga läckor, men eftersom jag inte vet vad 90% av alla slangar är till för eller kommer ifrån så det kändes rätt meningslöst. Bilen är extremt död och visar inga som helst tecken på att starta. Startmotorn tuggar på (varvräknarnålen hoppar lite)men inget händer. Kan lite olja i LMM verkligen vara orsaken, borde den inte starta men gå piss?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Bullaren
    Inlägg
    65
    prova att dra ut kontakten till lmm och starta går bilen bättre då har du toligtvis en kass lmm.
    svarta besten aka 9000 2,3t 200hk... kraschad Ny bil 9000aero steg3

    http://www.garaget.org/?car=24851

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Det låter ju som för lite soppa. Har du kollat så att bensinfiltret inte har proppats igen? (Du har inte haft soppatorsk nyligen så allt bottenskrap i tanken hamnat i filtret?).

    Rätt bränsletryck från pumpen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Jag har testat att starta bilen helt utan LMM, med LMM utan sladd osv osv... men den är precis lika stendöd. Soppafiltret däremot ska jag byta, tänkte köpa soppafilter, luftfilter, tändstift, rotor och hmm fördelarkåpa? för det kostar totalt bara ca 700 och är ändå saker som är bra att byta då och då. Men kan soppafiltret verkligen bli så totalt igensatt att bilen inte ens startar? Borde inte soppapumpen dö relativt omgående om så är fallet?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Nu har jag testat om jag får gnista på tändstiften, och det får jag... jag har inte kollat hur mycket soppa pumpen levererar men det ska jag göra i morgon, stämmer det att den ska pumpa minst 0,9l på 30 sek?
    Kommer koppla ur slangen ur soppafiltret, ner i en pet-flaska och bygla 30-87b i hålen för bränslereläet.

    Om den nu pumpar som den ska, hur vet jag då om soppan går vidare efter filtret som den ska? Jag vet inte var spridarna sitter eller hur de fungerar eller hur man felsöker dem, men nu känns det som att det bara kan vara bränslefiltret eller spridarna som kan vara anledningen till att bilen är totalt död, eller?

    - Kan man utesluta startmotor/generator/batteri om startmotorn jobbar på när man vrider nyckeln och det luktar soppa och man har gnista på tändstiften?

    - Kan soppafiltret vara så igentäppt att bilen inte ens startar?

    - Kan en LMM med tre hela trådar men med lite oljestänk inuti göra så att bilen inte ens startar?

    - Antag att både bränsle och gnista når cylindern, men bilen ändå inte startar, vilka fel kan kvarstå?

  9. #9
    Ta då loss banjo nippeln på "spridarbryggan" kommer det soppa ditt då är det ju fritt den vägen. 0.9dl per minut tror ja.
    Ifall LMM skulle vara paj så skulle bilen ändå gå att starta.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av habbor
    Ta då loss banjo nippeln på "spridarbryggan" kommer det soppa ditt då är det ju fritt den vägen. 0.9dl per minut tror ja.
    Jag har nu testat att ta ut bränslereläet, bygla mellan 30 och 87b samtidigt som jag hade skruvat loss slangen före bränslefiltret och satt den i en PET-flaska. ca 1 liter på ca 20 sekunder kom det, och det måste ju vara helt ok.

    Banjonippel, spridarbrygga... hur ser sånt ut och var hittar jag det
    Hur lossar man banjonippeln utan att ha sönder något, bild eller länk till nån bild där man ser grejjerna mottages tacksamt!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Jag har lossat banjonippeln och det pissar en hel del soppa där, stiften är blöta och stinker bensin så nog får den soppa allt...

    Jag bytte fördelarlock och tändstift idag. Direkt efter det startade bilen på första försöket, gick på tomgång flera minuter. MEN, direkt när jag varvade den ett par gånger började den blöddra och avgasknalla för att till sist dö och vara precis jävla omöjlig att starta igen, fortfarande blöta stift, men totalt jävla död. Snart blir det verkstaden, bilen har stora fina blå gnistor och får soppa men startar ändå inte, synd att jag inte har helförsäkring för då hade den nog råkat börja brinna

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Jag tänker inte uppmana till något brott på något sett då en brinnande bil är helt oförutsägbar! Och försäkringsbolagen är inte dumma!

    Men Brand, stöld och o.s.v ingår i en HALVförsäkring.

    Helförsäkring är enbart skador uppkomna på din bil när DU gör fel i trafiken/singelolycka.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    15
    har du kollat så att alla vacuum slangar sitter som dom ska. min betedde nästan så och det visade sig vara en slang som pajat.
    Saab 9-5 -98

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Näh, nu ger jag upp!

    Bilen startar inte, verkar som den går fett eftersom stiften är svarta och blöta efter bara några minuters tomgång (lyckades få igång den igår, gick fint på tomgång men dog direkt efter att jag varvat upp den en gång, efter det lika död som vanligt igen...).

    Jag har bytt stift till sprillans nya BCP7EVX för 110:- stycket, har bytt fördelarlock, har bytt bränslefilter, har bytt luftfilter, har letat läckor/lossnade/trasiga slangar utan resultat, har testat pumparna, relän, säkringar, you name it.. men inte då, va död då biljävel, på måndag blir det verkstan' och min plånbok får ta smällen, gah!

    Vad kan få bilen att gå fett, vad kan jag kolla före måndag, tips?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Är alla stiften lika sura, eller är det bara ett?
    Min gamla 9000i -88B hade ett stift som surade igen, det visade sig bero på glapp elanslutning till spridaren för den cylindern. Tydligen stod spridaren öppen hela tiden då. Det verkar ju kanske mindre troligt att du har nåt sånt, av din beskrivning att döma.

    Jag undrar ändå om det inte kan vara din LMM som spökar.

    Lycka till, hoppas att du får mer framgång i helgen!

    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Har haft samma problem med min og900t16, då var det tempgivaren som inte hade kontakt med boxen. Den betedde sig så att den gick bra på tomgång, bluddrade när man torrvarvade bilen, och ingen kraft när man belastade bilen. Så mitt råd är kolla så tempgivaren e ok och den har kontackt med boxen. Kolla även kontakten till givaren, på min hade ett av stiften glidit in o låg o glappade.

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av 900turbotokig
    Har haft samma problem med min og900t16, då var det tempgivaren som inte hade kontakt med boxen. Den betedde sig så att den gick bra på tomgång, bluddrade när man torrvarvade bilen, och ingen kraft när man belastade bilen. Så mitt råd är kolla så tempgivaren e ok och den har kontackt med boxen. Kolla även kontakten till givaren, på min hade ett av stiften glidit in o låg o glappade.
    Ok, hur ser den ut och var sitter den, hur kollar man att den är OK förrutom att den inte har glappkontakt?

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    På 0g900 sitter den mellan finger 2 o 3 på insuget, vet inte hur det ser ut på 9000. Här e värdena för givaren på 900:an vet ej om det e samma. Prova att dra ur kontakten o se om det blir nån skillnad, om inte så är det stor sannolikhet att det e den!

    Tempgivare till lh2.0
    0 grader 5,8k ohm
    20 grader 2,6k ohm
    80 grader 320 ohm

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Eftersom jag inte får igång bilen mer än kanske 2 minuter på tomgång om dan innan batteriet blir urladdat av allt nötande med startmotorn så är det lite svårt att testa att rycka ut tempgivaren. På måndag ska den till verkstaden och jag återkommer med vad som var fel. Med lite tur får jag låna/testa/köpa en 005 LMM av Pinnen härifrån forumet i morgon och om det är den som är pajj avbokar jag verkstaden, det vore najs. Men fler idéer om vad som kan vara fel mottages tacksamt.

    Fick igång bilen igår, den gick på tomgång 2 minuter och självdog. Startade direkt efter det och gick på tomgång, relativt bra. Testade varva den lite och hålla den på 2k, 3k, 4k ett par sekunder och det gick hyffsat, bluddrade lite, hostade lite, släppte försiktigt ner den på tomgång igen och den överlevde... men sen testade jag dödsstöten... varvade upp den till 6000 varv från tomgång och släppte pedalen, den tvärdog direkt när varvet gått ner och efter det startar den i vanlig ordning inte alls, totalt död...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    25
    Har nu testat två andra LMM'er (Tack till Pinnen för att han kom förbi och lät mig låna dem!) och kan nu utesluta även den. Jag testade en som jag ställde på 380 ohm och en som jag lät stå på 220 ohm eftersom bilen ändå verkar gå fett men den funkade inte ett dugg bättre. Satte tillbaks min LMM som för övrigt står på 495 ohm. Tvivlar på att det är felkällan.

    Bilen går igång på tomgång och går relativt bra ett par minuter men sen dör den av sig själv, varvar man upp den hastigt och släpper gasen så dör den 100% av gångerna och är gryyyymt svår att få igång igen (sur?). Från att ha gått klockrent till att vara näst intill död... mysko...

    Återkommer när bilverkstaden kommit fram till något, i morgon bitti (måndag) lämnar jag in den... ska bli intressant att se vad som är fel och om nån av er gissat rätt

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Extremt svårstartad och rycker 9000t 2,0t Aut. -96
    Av Tomtefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 23:32
  2. Saab 900i 16 - 89a extremt svårstartad
    Av rallypacker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 22:20
  3. Bilen rycker till och blir svårstartad???
    Av Tutte_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 16:52
  4. Bilen hackade och dog!
    Av mange75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •