Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Jävligt udda laddtrycksproblem 9-3 T7 (uppdat 7/8)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739

    Jävligt udda laddtrycksproblem 9-3 T7 (uppdat 7/8)

    Hallå alla!

    Blir inte klok på bilen. (9-3 Aero 01)

    Det började med att jag höjde grundladdtrycket till 0,6. Då höll den 0,4 bars undertryck vid tomgång. (0,6 innan)
    Förra helgen skenade trycket till 2,2 bar. Han bluddrade till samtidigt, och jag släppte såklart gasen direkt så det handlade om en halv sekund kanske. Motorlampan blinkade en stund för att sedan slockna.
    Senare tändes den. (Då provade jag ett öppet filter)
    Ikväll så bluddrade han till vid fullgas och efter det så laddade han hiskeliga 0,2.
    Jag hade batteriet urkopplat en stund och nu laddar han mer. Har inte vågat ge på ngt, men 0,7 har jag varit uppe på. Fegar lite....

    Han går normalt på tomgång, men undertrycket ligger på 0,4 för att sedan lägga sig på 0,7 och tillbaka på 0,4. Växlar lite som han vill.
    Grundladdet ställde jag tillbaka förra helgen på 0,4.

    Har ngn varit med om samma sak? Ska ta ur stiften när den kallnat lite.
    Kom med tips och råd nu boys!

    Mvh Anders

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 589

    Re: Jävligt udda laddtrycksproblem 9-3 T7

    Citat Ursprungligen postat av Jansen
    Hallå alla!

    Blir inte klok på bilen. (9-3 Aero 01)

    Det började med att jag höjde grundladdtrycket till 0,6. Då höll den 0,4 bars undertryck vid tomgång. (0,6 innan)
    Förra helgen skenade trycket till 2,2 bar. Han bluddrade till samtidigt, och jag släppte såklart gasen direkt så det handlade om en halv sekund kanske. Motorlampan blinkade en stund för att sedan slockna.
    Senare tändes den. (Då provade jag ett öppet filter)
    Ikväll så bluddrade han till vid fullgas och efter det så laddade han hiskeliga 0,2.
    Jag hade batteriet urkopplat en stund och nu laddar han mer. Har inte vågat ge på ngt, men 0,7 har jag varit uppe på. Fegar lite....

    Han går normalt på tomgång, men undertrycket ligger på 0,4 för att sedan lägga sig på 0,7 och tillbaka på 0,4. Växlar lite som han vill.
    Grundladdet ställde jag tillbaka förra helgen på 0,4.

    Har ngn varit med om samma sak? Ska ta ur stiften när den kallnat lite.
    Kom med tips och råd nu boys!

    Mvh Anders
    Du kan inte bara höja GLT så där för T7.

    Om bilen är trimmad funkar det inte annars.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389
    Nyfiken på varför du höjde GLT till 0,6 bar. Har du programvara som är anpassad för det?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Bilen har programvara från Turbocenter.
    Jag hade lite svajande laddtryck, och en kompis som hade samma bekymmer höjde sitt och blev av med problemet.

    Igår kväll märkte jag att laddtrycksmätaren visade 0,4 i undertryck vid motorbroms. Det är ju galet...
    Laddtrycket låg på 1,3-1,4 iaf. Om jag smyger iväg för att ge mer och mer till full gas.
    Vågade inte plantera pjäxan i pannrummet om det skulle skena igen.

    Hur är det med motorlampan? Tänds den även om man nollar boxen om det har blivit ngn felkod?
    Sköt ju några vakuumslangar, så det är ju inte konstigt om den tänds då. Men nu sitter allt kvar, boxen är nollad och lampan har tänts igen.


    /Anders

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 841
    Läs ut felkoden kanske är en bra början för fortsatt felsökning ? Det där med undertryck vid motorbroms är ju också galet, kan det trots allt vara en lös eller trasig slang / läckage nånstans som gör det ?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Läs ut felkoden kanske är en bra början för fortsatt felsökning ? Det där med undertryck vid motorbroms är ju också galet, kan det trots allt vara en lös eller trasig slang / läckage nånstans som gör det ?

    Jag har även problem med att vissa vaccum/tryckslangar till turbostyrningen lossnar när jag laddat på för hårt. Jag har nu satt fast dem med buntband för att slippa problemet. Kolla dessa!

    OBS! Om du hittar nån slag som är trasig/loss, kör lite lugnare de första milen. Det tar nämligen en stund innan T7 har adapterat till förändringen. Innan dess kan du få problem med hiskeliga överslängar om du plöser på för mycket. Det kan i sin tur göra så att slangen lossnar igen...

    Och ändra för jisse namn inte GLT om inte mjukvaran är byggd för det. Det är som att be om problem!

    Lycka till!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Hallå boys!

    Har inte haft tid att kolla ngt på bilen. Har haft fullt upp hemma hela helgen.

    Kan man kolla felkoderna själv, eller måste Saab göra det med Tech2?
    3 st vakuumslangar bytte jag för ett par månader sedan. De som är till laddtrycksstyrningen tror jag.
    Minns inte om jag satte buntband då. Det satt inga där när jag sköt loss slangarna, men då satte jag dit det.

    Hmmm, har jag ställt till det rejält nu eftersom jag ändrade GLT?
    Nu är det iaf tillbaka på 0,4.

    //Anders

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Jansen
    Kan man kolla felkoderna själv, eller måste Saab göra det med Tech2?
    Kräver Tech2 eller ett OBD2-interface. Bor du i närheten av Gävle kan du få låna mitt...

    Citat Ursprungligen postat av Jansen
    3 st vakuumslangar bytte jag för ett par månader sedan. De som är till laddtrycksstyrningen tror jag.
    Kolla... Det är de jag menar!

    Citat Ursprungligen postat av Jansen
    Hmmm, har jag ställt till det rejält nu eftersom jag ändrade GLT? Nu är det iaf tillbaka på 0,4.
    Ställer du bara tillbaka det så är det ju lugnt, men på Aeron ska det vara 0,45 bar med originalturbon.

    // Marcus
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Kräver Tech2 eller ett OBD2-interface. Bor du i närheten av Gävle kan du få låna mitt...
    Naeee, 37,5 mil enkel resa..
    Ska åka till Saab om en stund.

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Kolla... Det är de jag menar!
    Gick av imorse o är ledig idag o imorrn och tänkte ge Saaben lite tid.

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Ställer du bara tillbaka det så är det ju lugnt, men på Aeron ska det vara 0,45 bar med originalturbon.

    // Marcus
    Ställer upp det lite då. Stog på 0,4 innan och jag har aldrig rört det förrän nu.

    //Anders

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Var på Saab i Lidköping och mer tillmötesgående grabbar får man leta efter!

    Micke kom ut med Tech2:an och släckte motorlampan samt kollade felkden.
    Bypassventil, funktion felaktig var det.

    Allt var frid och fröjd tills motorlampan började lysa igen efter 20 minuter.
    Laddtrycket lever sitt egna liv och jag får väl sikta på att byta lite saker.
    Börjar väl med dumpen, eller så byter jag även MV och den magnetventilen som sitter mot torpedväggen..vart man nu ska hitta dom stålarna... nån som vill köpa min röv?

    Får kika lite närmare ikväll när det blivit svalt ute. Nu orkar jag fan ingenting. Ska ut o rasta Kawan ett par timmar istället.

    Har kollat igenom FAQ och ska kolla MV till att börja med...

    //Anders

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Jansen
    Börjar väl med dumpen, eller så byter jag även MV och den magnetventilen som sitter mot torpedväggen..vart man nu ska hitta dom stålarna... nån som vill köpa min röv?
    "Bypassventil, funktion felaktig" tyder också på att det kan vara knas med slangarna, men det kan ju även vara själva ventilen som e kass..

    Tur att både "dumpen" och MV:n är billig till T7. Kostar några hundralappar bara om jag är rätt informerad. Men har du ingen som kör nån 9-5 eller nyare 9-3 i bekantskapskretsen. Då är det ju en baggis att testbyta, ju!

    Lycka till!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Tack! Det behöver jag...

    Dom jag känner bor i Sthlmsområdet (bodde där förut), och en bor i Motala.
    Inget runt hörnet direkt. Ska kolla MV snart, när jag orkar röra mig i värmen...
    Orkar ju inte ens åka hoj när det är så här varmt...Skööööönt med skinnställ!

    Du har rätt ang priserna. Alla 3 hamnar under 1000 spänn tillsammans, men har man inte stålar över, så känns det ju kärvt.
    Ena katten fick besöka vet för lite röntgen o sånt. Det blev inte gratis. Fast det betalar jag igen om det krävs.

    /Anders

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Ok, nu har jag kollat lite mera.
    Slangen från turbon satte jag direkt på wastegaten. Låg bergstadigt på 0,45 i laddtryck då.
    Jag kan blåsa/suga i W och C på MV.

    Efter mkt om och men hittade jag en slang som var skadad. Nollade boxen och än så länge håller sig motorlampan släckt.

    På tomgång ligger han fortfarande och pendlar mellan 0,7 och 0,4 i undertryck.

    Fick inget bra tillfälle att adaptera. För mkt trafik ute.

    Någon som vet hur man kollar upp den ventilen som sitter mot torpedväggen? (den med 3 vakuumslangar in)

    /Anders

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Hej hopp!

    Mera tester. Kopplade ihop två av vakuumslangarna som går till ventilen vid torpedväggen.
    Då blir det inga mega-överslängar eller skenande laddtryck.
    Ligger jag på låga varv på 2:an o 3:ans växel och ger fullt så lägger laddtrycket sig lugnt och fint på 1,2-1,3 bar, och ligger där.

    Har jag lite högre varv och ger plösen så går det upp till 1,4 för att stabilisera sig direkt vid 1,2-1,3.
    Det verkar som att den ventilen gett upp....

    Ingen som har invändningar eller andra tankar?

    Bild på åbäket:


    //Anders

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Nu är jag så jävla trött på bilen...
    Eftersom jag fick felkod om avlastningsventilen så provade jag med en kompis igår.
    Ingen skillnad alls. Plus att jag inte får högre laddtryck än 0,2 bar nu. Om jag inte nollar boxen.
    Då går den med högre ladd ett tag, sen 0,2.

    Hoppas biljävlen brinner upp!
    Gör den inte det så drar jag slangen direkt från turbon till wastegaten och kortar stången lite så åker jag med 1,2 konstant istället.
    Jävla skitelektronik.....

    Om jag orkar får jag väl börja leta läck mellan turbon och insuget. Inbillar mig att det är läck någonstans. Låter som det iaf...

    /Sur som fan nu

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Tjenare Anders! Problem med laddtrycket? Skitkul att hålla på och felsöka alla slangar, eller hur . Jag funderade på om inte en trasig luftmassemätare kan ge sådana här symptom, men jag vet inte säkert?

    Att laddtrycket först går upp till 1,4 för att sedan stabelisera sig runt 1,2 - 1,3 bar är ju inga överslängar att tala om. Kolla bypassen och alla slangar till och från den extra noga, sen kan det även vara intressant att provbyta luftmassemätaren med någon.

    Vi hörs

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Tjena!

    Ja, jävligt kul. Testade bara med en polares bypass, men det gav inget resultat.
    Jag var överlycklig när den höll sig mellan 1,2-1,4. Det var när överslängarna närmade sig 1,8 jag blev lite nervös.

    Igår drog jag slangen direkt från turbon till wastegaten istället för till MV.
    Körde ca 8 mil med bergstadigt 0,5 i laddtryck. Kopplar jag in MV och den som styr bypassen så blir det hejsansvejsan med laddtrycket.
    Fortfarande märkligt med 0,4-0,7 i undertryck vid tomgång.
    Börjar fundera på om lddtrycksmätarn gått sönder....

    Men, jag får nog kolla slangarna till/från IC när det inte är fööör varmt ute. Som sagt, så låter det som om det läcker.

    Man får ändå vara nöjd med 8000 helt problemfria mil med trim.
    Tappade tålamodet lite när jag skrev förra inlägget. Heh.

    //Anders

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 841
    Hej!

    Har du bytt magnetventilen till bypassventilen ? Den som du provade att koppla förbi alltså.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    739
    Nej, men jag tänkte göra det. Kostade ju inte så mkt på Saab - 180:-.

    /Anders

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 841
    Den hjälper ju bypassventilen att öppna/stänga och är även med och kladdar lite i styrningen av tomgångsvakum. Har för mig det låg på 0,6 på min förra bil och ibland kunde det klicka till så låg det på 0,4 kortare stunder pga av nånting, ackompressor kanske ? Sen finns det väl två backventiler också nånstans som kan "fucka upp" laddtrycket också tror jag. Finns nån 9-5 ägare här på forumet som haft problem med dem.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -98 Medium SQR uppdat.
    Av Saab Eric i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 01:54
  2. AC kompressor paj? uppdat : fixat
    Av Mr.P i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •