Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: CD med MP3 funkar inte i bilen

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936

    CD med MP3 funkar inte i bilen

    Hej!

    Brände en skiva med MP3 låtar och körde i bilen, drygt 20 låtar på en fuji CD-RW, på Windows Media Player, låtarna hade varierande bitrate och ursprung. Det fungerade utmärkt och jag blev glad för att det fungerade med "säkerhetskopierade" låtar i bilen.

    Sedan brände jag ytterligare en skiva, fast i Sonic Record Now, hade lite fler låtar och någon med riktigt låg bitrate men i övrigt inget konstigt. Den skivan fungerar inte i bilen. Vad kan vara fel? Kan brännarprogrammet påverka? Jag har en SS -03:a med växlare i panelen.

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Jag gissar att felet är att du brände på en CD-RW skiva.
    Många cd-spelare som bara fixar hembränt på CD-R, testa skall du se...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag gissar att felet är att du brände på en CD-RW skiva.
    Många cd-spelare som bara fixar hembränt på CD-R, testa skall du se...
    Tack för tipset men både den första och andra skivan var CD-RW skivor. Men den första fungerade, så jag tror inte det är det.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Du är helt säker på att du brände första skivan som MP3 filer och inte som WMA? Hur mycke tid har du kvar på din andra skiva som funkade? kan ju vara så att din CD-spelare inte läser MP3.
    bara en tanke...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Var det olika märke/modell på CD-RW skivorna? Kan ju vara så att den inte tycker om vissa skivor. Brukar vara lite kinkigare beträffande CD-RW än CDR.

    TIAZ> Han har inte bränt skivorna som mp3 skivor, utan som CDA med mp3 låtar.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Var det olika märke/modell på CD-RW skivorna? Kan ju vara så att den inte tycker om vissa skivor. Brukar vara lite kinkigare beträffande CD-RW än CDR.

    TIAZ> Han har inte bränt skivorna som mp3 skivor, utan som CDA med mp3 låtar.
    Är du säker på det då?
    Och vad är CDA då, och varför inte bränna i MP3 format för?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Var det olika märke/modell på CD-RW skivorna? Kan ju vara så att den inte tycker om vissa skivor. Brukar vara lite kinkigare beträffande CD-RW än CDR.

    TIAZ> Han har inte bränt skivorna som mp3 skivor, utan som CDA med mp3 låtar.
    Är du säker på det då?
    Och vad är CDA då, och varför inte bränna i MP3 format för?
    Jag är säker på det eftersom cdn i SS:en inte kan spela mp3 skivor. CDA är CD-Audio skivor.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Var det olika märke/modell på CD-RW skivorna? Kan ju vara så att den inte tycker om vissa skivor. Brukar vara lite kinkigare beträffande CD-RW än CDR.

    TIAZ> Han har inte bränt skivorna som mp3 skivor, utan som CDA med mp3 låtar.
    Är du säker på det då?
    Och vad är CDA då, och varför inte bränna i MP3 format för?
    Jag är säker på det eftersom cdn i SS:en inte kan spela mp3 skivor. CDA är CD-Audio skivor.
    HA! vad va det jag skrev först?
    Så med andra ord va det inte MP3 skiva han brände första gången.
    Ja CD-Audio och det ligger som....på WindowsMediaPlayer,WMA..eller?
    Och den andra skivan kan mycket väl vara bränd med MP3, för den brändes i Sonic Record Now och det är därför som den då inte funkar för att som du själv skriver "cdn i SS:en inte kan spela mp3 skivor".

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Var det olika märke/modell på CD-RW skivorna? Kan ju vara så att den inte tycker om vissa skivor. Brukar vara lite kinkigare beträffande CD-RW än CDR.

    TIAZ> Han har inte bränt skivorna som mp3 skivor, utan som CDA med mp3 låtar.
    Är du säker på det då?
    Och vad är CDA då, och varför inte bränna i MP3 format för?
    Jag är säker på det eftersom cdn i SS:en inte kan spela mp3 skivor. CDA är CD-Audio skivor.
    HA! vad va det jag skrev först?
    Så med andra ord va det inte MP3 skiva han brände första gången.
    Ja CD-Audio och det ligger som....på WindowsMediaPlayer,WMA..eller?
    Och den andra skivan kan mycket väl vara bränd med MP3, för den brändes i Sonic Record Now och det är därför som den då inte funkar för att som du själv skriver "cdn i SS:en inte kan spela mp3 skivor".
    Ok, efter mycket läsande fram och tillbaka förstår jag nu vad du menar. Försök att uttrycka dig lite bättre när du skriver!

    Hade han bränt den första skivan med .wma så hade den inte heller funkat. Däremot är det så att om man bränner en skiva genom Windows Media Player så bränner den en CDA skiva oberoende vad för filformat du lägger på skivan. CD-Audio är inte .WMA. WMA är sätt att komprimera ljud på precis som mp3 är.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Vet inte vad du gjorde för fel men använd uteslutande Media Player i fortsättningen om det funkar.
    *vaffö mecka me nåt som e OK?*
    Farbror Barbro gillar sin SAAB utan ketchup!

    (9-5 Aero SC aut -01)

  11. #11
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    OK, det är alltså brännarprogrammet (eller rättare, formatet som det bränner i) som är problemet. Det förklarar varför WMP tog så lång tid på sig att bränna, den konverterade! Det var att det tog tid som gjorde att jag använde Sonic-programmet andra gången. Men det skulle jag alltså inte ha gjort.

    Tack för hjälpen alla!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    OK, det är alltså brännarprogrammet (eller rättare, formatet som det bränner i) som är problemet. Det förklarar varför WMP tog så lång tid på sig att bränna, den konverterade! Det var att det tog tid som gjorde att jag använde Sonic-programmet andra gången. Men det skulle jag alltså inte ha gjort.

    Tack för hjälpen alla!
    Om du använder ett vanligt brännarprogram så ska du se till att du bränner en CD-Audio skiva, annars bränner programmet en dataskiva med mp3 filerna på den. Går mycket bättre att bränna i vanliga program än WMP. Prova igen så ska du se att du får pli på det.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

Liknande ämnen

  1. AC funkar inte og9-3, ny magnetkoppling hjälper inte
    Av Dallleee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:30
  2. SE HCB-700 i 9-3 SS. Mikrofonen i bilen funkar inte
    Av matte_linear i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 12:55
  3. [LÖST] Varför funkar inte signalhornet när SIDen inte är inkopplad? OG9-5/OG9-3
    Av sportsedan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •