Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Hjälp, pulserande ljud vid laddtrycksuppbyggnad ?

  1. #21
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Ang provtryckningen, borde man inte kunna trycksätta redan på turbons inloppssida, dvs ta bort inloppsröret och ansluta provtryckningsprylarna där istället. Då får man även med MV och WG-dosa i tryckningen.
    Visst kan man det, en NG900/9-3/9-5 tryckning, plättlättast att dela på luftslangen och koppla på där på de
    Liite bökigare på 9000 men det går utmärkt.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    Pulserande ljud....

    Hej !.


    ....vid närmare eftertanke så minns jag att jag emellanåt haft ett slags pulserande och snabbt svajande ljud eller laddtryck på min Turbo S - ibland. Någon orsak eller samband har jag dock aldrig lyckats komma fram till. Plötsligt dyker det upp och plötsligt är det borta. 99,9% av tiden är dock laddtrycket/nålen klippfast naglad i övergången rödstreckat / heldraget rött.

    Det ovan sagda bidrar väl egentligen inte till något nytt eller gåtans lösning - men kanske kan vara trevligt att veta att man inte är ensam med dylika fenomen.

    Ett tag funderade jag över knas knacksensor - på de tidiga B234L är denna piezogivare ju riktigt svårflörtad ibland och får för sig att allehanda maskinslammer är knackningar.

    Vad jag förstår så har du T-5.2 - så okynnesnedreglering av tändläge och ladd slipper du ju i alla fall.

    Hoppas på lösning av problemet !.

    /Tomas 220 PS

    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 - 220 PS Röd DI/APC
    9000 CS 2.3 Aero ´97 - 225 PS Låga mil. HELT original.
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Pulserande ljud....

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    Hej !.


    ....vid närmare eftertanke så minns jag att jag emellanåt haft ett slags pulserande och snabbt svajande ljud eller laddtryck på min Turbo S - ibland. Någon orsak eller samband har jag dock aldrig lyckats komma fram till. Plötsligt dyker det upp och plötsligt är det borta. 99,9% av tiden är dock laddtrycket/nålen klippfast naglad i övergången rödstreckat / heldraget rött.

    Det ovan sagda bidrar väl egentligen inte till något nytt eller gåtans lösning - men kanske kan vara trevligt att veta att man inte är ensam med dylika fenomen.

    Ett tag funderade jag över knas knacksensor - på de tidiga B234L är denna piezogivare ju riktigt svårflörtad ibland och får för sig att allehanda maskinslammer är knackningar.

    Vad jag förstår så har du T-5.2 - så okynnesnedreglering av tändläge och ladd slipper du ju i alla fall.

    Hoppas på lösning av problemet !.

    /Tomas 220 PS
    Jaha-ja, nu börjar det krypa fram att det minsann är fler som har varit med om fenomenet
    Lösningen kanske är att vrida på stereon och lyssna på en kassett med riktig 80-tals hårdrock istället

    Åter till ämnet
    Det stämmer att jag har T5.2 och när ljudet kommer så märks det inte på laddnålen, den ligger stabilt på halva röda. Ljudet kommer bara när trycket är högt.

    Ytterligare en idé
    Tidiga 2,3T hade ju en "pulsator" på bränslematningen som enl vad jag förstått ska dämpa något oljud som kan uppkomma.
    Min bil saknar sådan.. Skulle det kunna vara ett sådant ljud jag hör ??
    Hur är det på Turbo S, har den pulsatorn ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Liten update.
    Har nu provtryck hela trycksidan. Kopplade tryckluft, ca 1,5bar direkt på kompressorinloppet och det byggde tryck även i insugsröret (kollade tryckmätaren i kupén). Lyckades inte lokalisera några läckor så det verkar vara tätt, men det pulserande ljudet finns kvar.
    Det dök upp en liten slangläcka som jag hittade omg, så om det funnits någon annan läcka av betydelse borde jag hittat även den.

    Vad göra nu ?

    Om det nu är "compressor surge" jag hör, vad är då lösningen ?
    Öka flödet, typ portning av toppen har jag läst mig till, men det känns lite jobbigt, och är det verkligen nödvändigt på en steg3 9k Aero ? Isåfall borde ju fler än jag råkat ut för detta

    Kan det vara för klent flöde på avgassidan som orsakar detta ?
    (Har ju kvar originalkatten, dock med 3" anslutningar)

    Kan den stora Kina-IC´n orsaka detta ?
    (Kör med en 600x300x76, och det är den enda större förändring som gjorts de senaste åren)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #25
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Pulserande ljud....

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Hur är det på Turbo S, har den pulsatorn ?
    Ja.

    Förövrigt har jag slut på idéer.....

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Ångrade mig....har du provat att köra en sväng utan AV eller i "felvändt" läge?
    Kan ju vara så att det sviktar något i membranet och den självöppnar men att du inte märker det pga att laddtrycksmätaren inte är tillräckligt snabb?

    *Gissar friskt*

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Ångrade mig....har du provat att köra en sväng utan AV eller i "felvändt" läge?
    Kan ju vara så att det sviktar något i membranet och den självöppnar men att du inte märker det pga att laddtrycksmätaren inte är tillräckligt snabb?

    *Gissar friskt*
    Jepp, det är provat - alltså både "felvänt" och utan - blir ingen skillnad så den teorin är avfärdad.
    "Felvänd dump" är f.ö enligt mig det rätta sättet efter obduktion av min förra

    Ska läsa på lite om pulsatorn eller vad den nu heter

    edit:
    passade även på att kika lite på turbovingarna. Dom ser inte ut att vara skadade eller speciellt slitna. Inte heller något onormalt glapp i axeln.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Det är vad jag vet bara LH bilar som har pulsator på bränslesidan, inte min bil.
    Denna fördelningsplåt i insuger som finns på långmotorn 2,3T finns ju inte på kortmotorn som har ett insug som liknar VÄLDIGT mycket.
    Varför behövs det inte där då kan man ju undra?
    Undrar om verkligen T5,2 har det också... mins inte att jag såg nåt i min.
    Har ju korttopp nu.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Slänger in en fråga här om provtryckning om det går bra?

    Det finns ingen risk att man trycker sönder nått om man provtrycker insugsröret så som ni beskriver? Tänker på packboxar och sånt som inte gillar tryck i vevhuset.

    Samma fråga om att börja trycka innan turbon, tål turbon att få tryck från det hållet?

    Förmodligen ingen fara eftersom det bevisligen funkar för er men frågar ändå

    Vad kör ni med för tryck när ni provtrycker?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Garfield

    Det finns ingen risk att man trycker sönder nått om man provtrycker insugsröret så som ni beskriver? Tänker på packboxar och sånt som inte gillar tryck i vevhuset.

    Samma fråga om att börja trycka innan turbon, tål turbon att få tryck från det hållet?

    Förmodligen ingen fara eftersom det bevisligen funkar för er men frågar ändå

    Vad kör ni med för tryck när ni provtrycker?
    Utan att vara expert på området så ser jag inga problem med att utsätta turbons kompressordel för provtryckningen. Det man kan fundera över är ju turbons axeltätning och om den normalt sett utsätts för något tryck
    Om det är någon fara lär vi snart få veta det

    Allt övrigt som provtrycks utsätts inte för någon större påfrestning än vid en vanlig fullgasrepa. Funkar vevhusventilationen som den ska kommer det att pysa ut luft den vägen så det byggs inget tryck inne i motorn.

    Lämpligt tryck är något över max laddtryck, typ maxladd +0,2bar men det kan vara lämpligt att prova lite olika tryck ifall något s.a.s "tätar till sig" när trycket stiger.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det finns ingen risk att man trycker sönder nått om man provtrycker insugsröret så som ni beskriver? Tänker på packboxar och sånt som inte gillar tryck i vevhuset.
    Du har ju backventilen på lillslangen som skall stänga möjligheten att trycksätta motorn vid övertryck i insuget och fungerar bara den så är det lugnt.
    Visst dönar det ned lite luft förbi kolv/ringar men den ventileras ut vanliga vägen som sagt.
    Värre är det på en T7 bil även om det funkar på de med

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Utan att vara expert på området så ser jag inga problem med att utsätta turbons kompressordel för provtryckningen. Det man kan fundera över är ju turbons axeltätning och om den normalt sett utsätts för något tryck
    Mm, det var det jag funderade på... Jag vet inte hur det ser ut men man tycker ju ändå att det bör hålla... kanske?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Funkar vevhusventilationen som den ska kommer det att pysa ut luft den vägen så det byggs inget tryck inne i motorn.
    Just det. Tänkte "fel"...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Kan väl säga att jag inte kommit närmare gåtans lösning
    Hittar inget större läckage och samma ljud finns fortfarande kvar.

    Behöver lite nya uppslag i felsökningen !
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    155
    Har samma problem på min 9000 Aero 97:a med ett steg 4 trimm.
    Fick för mig att det var WG:n som inte orkade hålla imot trycket så ja bytte den men det hjälpte ju inte.
    Det som är skumt är ju att det inte låter varje gång man passerar 1 bar.
    Följer dit sökande med spänning.

    Har frågat farsgubben som är Saabmeck men han hade inte en aning om vad det kunde va.

    Det ända rätta kanske är att höja stereon.

  15. #35
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Har för första gången läst igenom tråden, kan väl inte påstå att jag har svaren, man dock några kommentarer....

    *) Det som beskrivs som "pulserande" är det ett slags "lågmält flämtande" som liknar det pumpande som uppstår när kompressorn bryter igenom pumpgränsen (högt tryck/lågt flöde)? Jag förutsätter i mina kommentarer att så är fallet....

    *) Jag har observerat "resonans fenomen" på 9000 där laddtrycket kranats på hårt i kombination med std. främre system. Detta märks dock tydligt på trycket i inloppsröret.

    *) Om man jämför insugningsljudet 9000 vs. NG900/OG9-3 så märker man att det skiljer avsevärt. (9000 har ett plenum med korta grenar, vilket ger det tydliga rullande insugningsljudet, 900/93 har långa grenar vilket ger andra pulsationer) Nåväl, KANSKE det är ett resonansfenomen som uppstår ? Detta kan i lättare fall ge ljudsensationer men inga tyliga trycksvängningar i inloppsröret. En större LLK kan mycket väl förvärra detta fenomen eftersom den "dämpar" inloppssystemet mindre än en liten LLK.

    *) På en 9000 med lättare h/w förändringar så som MHI TD04HL-19T #7, större LLK, spridare så observerades tydliga pumplud/flämtningar då INLOPPSKAMAXELN byttes till en B234i. Denna kammen har lite andra värden, är definitivt inte radikal.... Ljuden uppstod kring 2400-3000 rpm med inloppstryck på 0.75-1.3 bar. (1.3 var max laddtryck).
    Std. kamaxeln återmonterades o ljudet försvann.

    *) Defekt/otillräcklig WG är inte det jag tänker på i första fallet, eftersom det borde synas på inloppstrycket. + att det ger en pumpande ljud med tydliga "turbosusning".

    *) Att AV håller bättre vid höga laddtryck om den är "felvänd" är känt sedan länge.

    *) Uppträder fenomenet vid fullgas eller vid delgas ?
    (förutsätter samma inloppstryck ?)

    *) Har annat o göra....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    *) Det som beskrivs som "pulserande" är det ett slags "lågmält flämtande" som liknar det pumpande som uppstår när kompressorn bryter igenom pumpgränsen (högt tryck/lågt flöde)? Jag förutsätter i mina kommentarer att så är fallet....
    Svårt att beskriva ett ljud..
    Men "lågmält flämtande" är nog en bra beskrivning


    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    *) Jag har observerat "resonans fenomen" på 9000 där laddtrycket kranats på hårt i kombination med std. främre system. Detta märks dock tydligt på trycket i inloppsröret.
    Kör med 3" system hela vägen, förutom katten som är en std som fått 3" rör hela vägen till "gavlarna".
    Märker inget på tryckmätaren.

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    *) Om man jämför insugningsljudet 9000 vs. NG900/OG9-3 så märker man att det skiljer avsevärt. (9000 har ett plenum med korta grenar, vilket ger det tydliga rullande insugningsljudet, 900/93 har långa grenar vilket ger andra pulsationer) Nåväl, KANSKE det är ett resonansfenomen som uppstår ? Detta kan i lättare fall ge ljudsensationer men inga tyliga trycksvängningar i inloppsröret. En större LLK kan mycket väl förvärra detta fenomen eftersom den "dämpar" inloppssystemet mindre än en liten LLK.
    Kan ju vara gåtans lösning?
    LLK´n är ju en något överdimensionerad "Kina-IC" där cellpaketet är 600x300x76.
    Om det nu beror på detta borde det bli skillnad på ljudet om jag byter till en oborrad luftburk med pappersfilter (kör med KN-filter i borrad org burk idag) ?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    *) På en 9000 med lättare h/w förändringar så som MHI TD04HL-19T #7, större LLK, spridare så observerades tydliga pumplud/flämtningar då INLOPPSKAMAXELN byttes till en B234i. Denna kammen har lite andra värden, är definitivt inte radikal.... Ljuden uppstod kring 2400-3000 rpm med inloppstryck på 0.75-1.3 bar. (1.3 var max laddtryck).
    Std. kamaxeln återmonterades o ljudet försvann.
    Har inte rört kamaxlarna. Ska vara std B234 långis

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    *) Defekt/otillräcklig WG är inte det jag tänker på i första fallet, eftersom det borde synas på inloppstrycket. + att det ger en pumpande ljud med tydliga "turbosusning".
    Inget hörbart turbosus/turbovin.


    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    *) Uppträder fenomenet vid fullgas eller vid delgas ?
    (förutsätter samma inloppstryck ?)
    Det är nog bara vid fullgas och max tryck som ljudet kommer
    Måste kolla det lite mer så jag vet 100%
    Max tryck når jag bara vid fullgas

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    *) Har annat o göra....
    Attans!
    Hade hoppats att du skulle komma hit & hjälpa mig
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Veckans trådlyft
    Det har gått 10år och ljudet finns kvar.... Är nog inte så allvarligt trots allt, kan nog släppa det där
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. 9-5 / ojämnt pulserande ljud vänster fram
    Av Herr Thomas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-15, 23:29
  2. [LÖST] Pulserande ljud från bakvagn/däck OG9-5 SC / Kombi
    Av adamski i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •