Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Automat eller manuell OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    338

    Automat eller manuell OG9-5

    Jag funderar på en ny 9-5 aero combi men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ta manuell eller automat.
    Manuell har visst lite högre vrid, märker man någon skillnad?
    M-läget på automat, är det någon nytta med det?

    Någon som testat båda?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407
    Manuell helt klart,

    Men det är ju skönt ock åka automat
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Du bör själv prova en av varje, för de som åker manuell kommer att rekomendera manuell och spy galla över automatera, Själv så har jag en automat och givetvis så spyr jag galla över de manuella.

    Ärligt talat så är aerons karaktär mycket trevlig med en automat, var själv och kollade på en manuell. Men automaten är mycket trevligare tyckte jag. Sedan så förstår jag inte vad man skall ha paddlar till, en automat, väljer jag automat så låter jag den sköta det den skall. Dessa paddlar använder man nog bara 1:a veckan. Det finns ju kickdown.

    Och väljer man en 02:a eller nyare, så klarar ju det mer vrid vid trimning än vad de äldre gör.

    /MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4

    Re: Automat eller manuell

    Citat Ursprungligen postat av Allan K
    Jag funderar på en ny 9-5 aero combi men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ta manuell eller automat.
    Manuell har visst lite högre vrid, märker man någon skillnad?
    M-läget på automat, är det någon nytta med det?

    Någon som testat båda?
    Hade manuell i min "gamla" SS aero-03 och har automat i min nya 9-3sc.
    Personligen gillar jag automaten bättre, det är bara att trycka pedalen i botten och ha TVÅ händer på ratten hela tiden...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    338
    Hur mycket vågar man trimma en automat då utan att vara rädd för att lådan pajar? Det lutar nog åt en automat tror jag...och isf en ny bil.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Funderar själv på samma sak. Är på jakt efter en 9-5 aero M02->. Känner mig riktigt sugen påautomat då jag bara hört positiva saker om den nya 5-stegade lådan. Är oxå nyfiken på hur hårt man kan trimma innan det skall till fetare oljekyl och oljebyten i tid och otid. Pallar den 450 nm tro?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    Citat Ursprungligen postat av danielk
    Funderar själv på samma sak. Är på jakt efter en 9-5 aero M02->. Känner mig riktigt sugen påautomat då jag bara hört positiva saker om den nya 5-stegade lådan. Är oxå nyfiken på hur hårt man kan trimma innan det skall till fetare oljekyl och oljebyten i tid och otid. Pallar den 450 nm tro?
    Riktigt safe är 420Nm, men 440 och nu på slutet 480Nm verkar hålla för Prm, sen kör DanneD med nästan 500Nm nu, vi får se om de också håller.
    Jag hade nog inte gått över 450Nm om jag inte kunde mecka automatlådor
    Sen kan man ju hålla vridet nere i programmet på lågvarv för att fläska på fullt runt
    3000-4000 varv. Det går ju att ha 400hk i maxeffekt utan att ha 500+Nm på låg/mellanvarv. När du accar genom växlarna kommer ändå inte varvet att sjunka under drygt 4000 varv

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 168

    Re: Automat eller manuell

    Citat Ursprungligen postat av Allan K

    Någon som testat båda?
    Jag har en av varje!

    Vad ska man säga? När jag har bråttom tar jag den manuella (den går bra... ) och på semesterresan tar jag automaten (komfort, "skönt"), det får väl sammanfatta det hela rätt bra tycker jag. Det lutar åt att nästa "förstabil" blir en automat i dagsläget, kanske måste jag då åka till Sasse för att inte bli besviken på accet.

    Jag drog ändå en standardbil med 750 Nm med automaten, vilken kan det vara? Att den vägde massooooor behöver man väl inte tala om
    ESP

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Känns som om detta ämne varit uppe fler än en gång dom senaste 2-3-4 månaderna.

    Hittade bl.a. dessa vid en sökning:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=135600
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=144092
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=102240

    Jag har själv varit inne och kladdat in många automat vs. manuell trådar och hela tiden "gnällt" äver avsaknaden av "M" läget och den åsikten kan jag med glädje revidera. Med nyaste mjukvaran går den som en dröm och lämnar inget övrigt att önska, den växlar precis som jag vill.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    960
    Framhjulsdrivet= alltid manuell låda oavsett motor. Annars försvinner all körglädje o smidighet. Bakhjulsdrivet ihop med en 6a el 8a med högt vrid så är automat ett alternativ att överväga.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Framhjulsdrivet= alltid manuell låda oavsett motor. Annars försvinner all körglädje o smidighet. Bakhjulsdrivet ihop med en 6a el 8a med högt vrid så är automat ett alternativ att överväga.
    Förklara gärna varför körglädje o smidighet försvinner just på framhjusdrivet ?
    Sen en turbomotor borde väl vara perfekt att ha automatlåda på om man tänker på vridet. Finns inte många 6or som har 350Nm redan strax under 2000 varv som 9-5 Aero.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Inte ens rallyproffsen har vanlig koppling nuförtiden. Så varför svarva koppling när man inte måste.
    Och tävlingskörning e väl bara tillåten på avlysta vägar under ordnade former. Så ja fattar egentligen inte vitsen med manuell låda längre.
    Har t.o.m. automat på glassbilen numera. UUUUrskönt.
    Och för 65+ klubbare borde det vara förbjudet med manuell låda. De får ju inte i växeln förrän det slagit om till rött igen.(I-landsproblem?)
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  13. #13
    Jag har haft manuell låda på samtliga bilar innan jag köpte 9-5 Aeron. Jag körde ett antal manuella innan dess och vid jämförelse var det underbart med all vrid utan att behöva flaxa med armarna och sitta beredd med vänsterfoten...:

    Nu ett par månader efter "bytet" från pojke till gubbe så inser jag hur skönt det är! När jag "tvingas" köra en sambons manuella så förstår jag att jag gjorde rätt val. Den växlar jämt och bra, ingen oro att kopplingen ska gå sönder och bilen ska bli stående(har hänt...) man kan sitta lugnt och hålla på flickans ben utan att behöva släppa taget.:

    Så köp en automatare och bli nöjdare än nöjdast!
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Om du tänker dig en 9-5 Aero M/02 el. senare så finns det, i mina ögon, inget alternativ. Automat är helt överlägsen manuell, förutom när det gäller bränsleekonomi om man kör en del inne i stan.

    Automatlådan har dessutom fördelen att små spinntendenser m.m. tas upp av momentomvandlaren. Körning på fuktig väg eller vintertid blir otroligt mycket mjukare. Det enda man ser är att ESP-lampan blinkar, men bilen drar rakt fram ändå.

    Det verkar också som att automatlådan har snudd på "diffspärrsfunktion". Pratade med Jonas (18T) häromdagen och han hade noterat att en skapligt vässad automatare (ca. 360 hk) drog två spikraka lika långa svarta streck, vilket tyder på fin diffverkan.

    Som sagt, finns inget alternativ på en premiumprestandavagn som en 9-5 Aero. Automatlåda är det enda jag saknar på min 9-5 BioPower.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Det verkar också som att automatlådan har snudd på "diffspärrsfunktion". Pratade med Jonas (18T) häromdagen och han hade noterat att en skapligt vässad automatare (ca. 360 hk) drog två spikraka lika långa svarta streck, vilket tyder på fin diffverkan.
    Hur då?

    Vad är det nu lådan heter KK? AW55-50SN?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vad är det nu lådan heter KK?
    Aisin AW AT50 vill jag minnas att beteckningen på den 5-stegade elektroniskt styrda är.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vad är det nu lådan heter KK?
    Aisin AW AT50 vill jag minnas att beteckningen på den 5-stegade elektroniskt styrda är.
    Ursäkta, jag editerade ju mitt inlägg medan du höll på att svara KK så jag upprepar:
    Heter den AW55-50SN?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    hej!
    jag köpte mig en BMW 325IA (automat) -94 innan jag nu bytte tillbaka till saab.
    Jag va supernöjd med bilen ETT TAG. hur bekvämt som helst och mycket lugnare körning... men efter ett tag blev det för lugnt.. känndes som man hade tappat kontrollen över bilen lite... denna BMW jag pratar om nu går ju inte jämföra med en 9-5 aero iofs, Men jag kommer absolut inte köpa mig en automatare igen.. tycker hela körglädjen och kontrollkänslan försvan totalt.

    Skulle jag göra det så är det på äldre dar när det hinner bli rött innan man petat i 1:an

    smaken är som baken....
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Har förnärvarnade 2 Aerosar, man(01) och aut.(03)
    Den manuella är mycket snabbare, 0-100(en billängd) och vid omkörningar, så pass mycket att jag kommer att trimma automaten så man får lite sprutt i den vid omkörningar.
    Automaten drar 1 dl mera än manuella på landsväg och en hel del mera i stan.
    Lite irriterade att den(aut) håller på att växla ned i manuellaläget "M" ifrån 5:an till 4:an vid 75 km/h och i "D" vid 45 km/h. Har testat vinterläget i stan och slipper då en massa växlingar och det går mjukare.
    Den växlar som smidigast vid aceleration tycker jag.
    Saknar overboosten på 370 Nm i automaten....
    Annars är det en skön och trevlig uppplevelse att köra automat

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Automat på en turbobil är underbart! Lite svårare att köra eco-driving bara..
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

Liknande ämnen

  1. Manuell eller automat
    Av bandit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 10:23
  2. manuell eller automat?
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:20
  3. 9-5 2,3 02-03 automat eller manuell?
    Av Marcus J i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 19:09
  4. vad har ni, automat eller manuell?
    Av fejjn i forum Allmänt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 13:38
  5. Automat eller manuell?
    Av Silverpilen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •