Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Automat eller manuell OG9-5

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    jag köpte mig en BMW 325IA (automat) -94 ...Men jag kommer absolut inte köpa mig en automatare igen
    Näe, jag håller med ! Körde en Mercedes disel -74 med automat och maken till oinspirerad bil finns inte, så någon automat blir det aldrig. För att inte tala om morbrors Saab 99, va f-n, där satt man ju med hela kroppen vriden... när, så Saab går bort... och Japanerna... herre gud säger jag bara vilken skitkvalité dom hade på -60-talet, så någon sådan kan man ju aldrig köpa

    Nu får man ju hoppas att det är lite skillnad mellan en nyare 9-5 Aero och en äldre BMW, fast hade man frågat på Autopower så hade väl BMW'n åkt åttor runt saaben på ringen, så det kanske är en rättvis jämförelse ändå

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Köpråd: 9-5 kombi 08-09 Automat eller Manuell?

    Hej, har en liten fundering på val av på växellåda.

    Så är automatlådorna bra på dessa Saabar? Eller är det en ren chansning?

    Manuellt känns rent av tryggare men automat är ju skönt att köra med generellt så lite kluven på vad som är bra.

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Automatlådorna på 9-5 är inte kända för problem, men det känns ju alltid tryggare med en manuell då en manuell låda sällan rasar bara sådär utan att ha låtit illa.

    En automat kan ju verkligen gå från välfungerande till helpaj över en natt, speciellt om den är dåligt skött, och som köpare har man ingen aning om.

    I slutänden är det väl mest en fråga om tycke och smak, personligen gillar jag inte automatlåda och väljer enbart manuella bilar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Automat alla dagar i veckan. Varför hålla på och vispa runt olja...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Hållbarheten på automatlådorna är bra.har du satt något tak för hur långt bilen ska ha gått som du ev ska köpa?

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Med en manuell följer även en koppling med, och den kan ge problem från en dag till en annan, bara som motvikt här.

    Om automatlådan inte är misskött (som fel, förbrukad eller fel mängd olja) så ger den normalt mindre problem än en manuell, är min uppfattning. Om det blir problem så är det i dagsläget, med god tillgång på delar från skroten, inte ett stort problem med någon av dem, utöver arbetskostnaden.

    Jag tror inte det finns några vägande skäl att välja varken den ena eller den andra pga. driftsäkerhet i det här fallet, ingen av lådorna utmärker sig på ett dåligt sätt.

    De saker som kan ge problem på en 9-5 5-växlad automat är solenoiderna (händer ibland) och växellägesgivaren (släpkontakterna slits), ingen av dem svåra att byta eller händer särskilt ofta förrän vid höga miltal. Man ska dock vara observant på om en automat börjar växla dåligt (typiskt dålig solenoid på dessa växellådor), och åtgärda innan det blir följdskador. På bilar innan -05 så fanns lite bekymmer med SW som är fixat numera, samt lite HW-problem -02 som främst drabbade Aero.

    3 användare gillar detta inlägg

    RZ, Uky, Vfr

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Automat alla dagar i veckan. Varför hålla på och vispa runt olja...
    Vispar inte automatlådorna olja betydligt mer???(kunde inte låta bli )

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  8. #28
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Jo, men då gör den det automagiskt...

    It's like magic.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #29
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Vispar inte automatlådorna olja betydligt mer???(kunde inte låta bli )

    /Tapatalk
    Handvispa med spaken trodde jag du förstod
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #30
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Handvispa med spaken trodde jag du förstod
    Hur växlar du i manuell!? Helvete vilken fart du måste skicka växlar

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  11. #31
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    En frisk 9-5 aero 260hk med den femstegade automaten är en fin kombination. Det tycker även jag som är anti automatiskt låda.

    Ska du inte trimma o hålla på och hittar ett fint exemplar med automatiskt låda så är det ett vettigt val.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Max runt 18.000 mil hade jag tänkt. Är dom hållbara för att dra släp/husvagn med?

  13. #33
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det gäller att kolla att oljan i automatlådan är bytt enligt serviceföreskrifterna. Är den mörk, luktar bränt etc = vandra vidare.
    Naturligtvis en risk med äldre fordon. På den tiden jag var aktiv i fordonsindustrin valde både Volvo och SAAB automatlådor
    från Aisin/Warner som i alla fall då ansågs vara de bästa OEM-lådorna som kunde köpas.

    Notera att SAAB INTE använde GM's lådor, något som Volvo gjorde på gamla S80 (P2) eftersom GM's låda var den kortaste
    som fanns att få tag på när man ville ha in en rak 6:a på tvären (S80T6). GM var ovilliga: "Den kommer inte att hålla för det
    vridmomentet". "Det fixar vi i mjukvaran" svarade Volvo, men det gjorde man INTE och fick stå med mängder av garantireparationer...

    Första gången jag skulle köpa en OG 9-5 letade jag efter en med taklucka. "Vi har en här men den har automat-
    låda. Fixar Du det?" frågade Claes Robertsson på ANA Trolhättan.

    Åkte upp för en provkörning och det räckte med att jag svängde ut från kardanvägen för att
    jag aldrig senare skulle köpa en bil med manuell låda...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    En frisk 9-5 aero 260hk med den femstegade automaten är en fin kombination. Det tycker även jag som är anti automatiskt låda.

    Ska du inte trimma o hålla på och hittar ett fint exemplar med automatiskt låda så är det ett vettigt val.
    Även om du ska trimma så håller automatlådan jävligt bra, tom bättre än manuella lådan om jag ska vara ärlig. Den är speccad från aisin för 509nm och det går att göra att den under 0.5 sek (hur bra det är för lådan kan jag inte svara på)

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  15. #35
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Råder delade meningar om det, Aeron med automat är ju nedställd från fabrik just för att skona lådan, den saknar overboost som den manuella har.

    Det är knappast en slump att saab valde att göra så, hade man ansett att automaten höll hade den ju givetvis fått det med för att höja prestandan.

    Detta plus att en momentomvandlarautomat är ineffektivare och i detta fallet inte så snabb på att växla sammantaget gör att automaten är mycket slöare på 0-100 än den manuella, manuella sedanen (06+ 260hk) gör 0-100 på hyfsade 6,9s, medans automaten tar hela 8,2s på sig, det är en mycket märkbar skillnad.

    (Det betyder dessutom att "snikaeron", 2.3T 220hk manuell är snabbare än en riktig aero med automat, den gör 0-100 på 7,8s)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Även om du ska trimma så håller automatlådan jävligt bra, tom bättre än manuella lådan om jag ska vara ärlig. Den är speccad från aisin för 509nm och det går att göra att den under 0.5 sek (hur bra det är för lådan kan jag inte svara på)
    Menar du att det går att ställa ned växlingstiden?

  17. #37
    Japp det finns en tråd på TT, kommer inte ihåg lösningen i huvudet dock.
    Sen har ju bobbizi löst att den växlar på 100ms-150ms

    https://www.instagram.com/p/B6v1k8ioChq/


    Finns någon tråd på TT där det disktureras hur man gör och hur man löser det.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-05 klockan 13:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #38
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Råder delade meningar om det, Aeron med automat är ju nedställd från fabrik just för att skona lådan, den saknar overboost som den manuella har.

    Det är knappast en slump att saab valde att göra så, hade man ansett att automaten höll hade den ju givetvis fått det med för att höja prestandan.

    Detta plus att en momentomvandlarautomat är ineffektivare och i detta fallet inte så snabb på att växla sammantaget gör att automaten är mycket slöare på 0-100 än den manuella, manuella sedanen (06+ 260hk) gör 0-100 på hyfsade 6,9s, medans automaten tar hela 8,2s på sig, det är en mycket märkbar skillnad.

    (Det betyder dessutom att "snikaeron", 2.3T 220hk manuell är snabbare än en riktig aero med automat, den gör 0-100 på 7,8s)
    Ska du köra på strippen och räkna 0-100 så är automat kanske inte något vettigt alternativ , däremot om du vill ha en bekväm och bra vardagsbil så är automaten ett klockrent val.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Jag har haft 6 st 9-5 SC, alla med de starkaste motorerna men blandat både manuella och automatiska vxlådor. Kört ca 3 000 mil per år. Både autobahn, landsväg, förort och ryckig stadskörning i köerna i Storstockholm. Hållbarheten på de mekaniska har inte varit något vidare, 3 reparationer(inte fått in backen, 5:an lät som en stenkross, inte fått in backen igen). De automatiska har gått perfekt, den senaste med 32 000 mil växlar fortfarande mjukt och perfekt utan oljedropp trots hård autobahnkörning och släpvagnsdrift.
    Jag har inte märkt någon större skillnad beträffande bensinförbrukningen utom i stadskörning med massa köer då givetvis automaten drar mer. En lite okänd fördel med automaten är enligt min åsikt att när det är mycket snö tuggar automaten jämnare och effektivare genom snödrivorna troligtvis p g a elasticiteten i momentet jämfört med den manuella som gärna river loss.

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    63
    Viktigt om automaterna enligt min mening: Oljebyterna minst enligt intervall. Min teori är att automaterna håller bättre kan bero på körstil. Om du trampar gasen i botten direkt får du med den manuella lådan ett momentryck i drivlinan som skapar ett mottryck (ryck) med stora påfrestningar. Om man de första sekunderna trycker gaspedalen med en jämn rörelse i botten och håller den där med med en automat blir momenten någorlunda jämnt utan ryck i drivlinan. Då kan kan du köra med momentomvandlaren med full gas närmare 200 km/h innan låsningen sker. Det var samma sak med 9000, 3 kopplingar förstörda men automaterna utan problem bara man bytte olja i tid.

    - - - Uppdaterad - - -

    TIPS TILL SPEKULANT PÅ 9-5 MED AUTOMAT: kolla ordentligt servicepapprena ang oljebytena växellåda. Ibland står det det/stämpel i serviceboken men kolla med att anteckning finns om att oljan verkligen är bytt!

Liknande ämnen

  1. Manuell eller automat
    Av bandit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 10:23
  2. manuell eller automat?
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:20
  3. 9-5 2,3 02-03 automat eller manuell?
    Av Marcus J i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 19:09
  4. vad har ni, automat eller manuell?
    Av fejjn i forum Allmänt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 13:38
  5. Automat eller manuell?
    Av Silverpilen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •