Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Automat i en OG9-5 Aero?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    387

    Automat i en OG9-5 Aero?

    Hejsan!
    Jag och min far skall troligen iväg imorgon och kolla på en 9-5 Aero automat -04.
    Nu skulle jag vara intresserad av era åsikter om denna kombinationen av Aero och automat.
    Har inte kört mycket automatare själv ( bara syrrans sura 9k).

    Hur är känslan?

    Lirar det ihop eller gör den sig bättre med manuell?, som jag själv börjar tycka kännas lite surt (lack of premium... )

    Blir bilen mycket trögare jämfört med manuell?


    Alla åsiktet av er som kört/kör/äger en Aero med automat är välkommna!
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Den är väldigt trevlig den Automaten vad jag har hört från dom som har kört den.
    Den är ju 5 växlad och betydligt roligare än den 4 växlade som fanns innan.
    Men personligen är det manuell som gäller för mig.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Enda nackdelen som jag ser det är väl avsaknaden av motorbroms. Fast på MY04 är det ju Sentronic och då kan man sköta det manuellt. Svärfars Citroën XM har motorbroms eller åtministone växeln i hela tiden. Det är väl det enda jag saknar på min.

    Så värst mycket trögare är den inte. Enligt vissa källor är automaten betydligt starkare än vad specen säger. "Man kommer iväg snabbt" som min sambo säger.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Jag kör en 9-5 Aero M/03 med Sentronic. Personligen tycker jag att det är en klockren kombination av motor och låda. Min fru kör i automatläge och jag kör enbart i det manuella läget.

    Drar iväg kanonfint och är även rätt så rapp i motorvägsfart. Vid omkörning så petar man gärna i 3:an både för lite extra ryt men framförallt just för att det är så "enkelt" att växla upp och ner. Motorbroms är, precis som Jesper skriver, mycket trevligt att ha.

    I stadstrafik startar jag konsekvent på 2:an, den drar mycket starkt från låga varv. Sedan petar man i 3:an runt 25-30 km/h om man "fiskör" lite.

    Jag har Ferrita helsats med racekat på min så det är möjligt att den inte drar fullt så friskt original. Tänkte inte så mycket på hur den var innan jag monterade Ferritat.

    Enda nackdelen är väl när man vill trimma bortom steg 3...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Jag har haft en 02 9-5 aero med automat och nu har jag en 05 med automat, och automaten fungerar ypperligt med aeron dom är som gjorda för varandra. Det som är lite roligare med den nya är väll att du har paddlarna på ratten det ger ju lite möjlighet att växla lite som man vill. Även om det är lite fördröjning när man använder paddlarna så är det lite kul, man får trycka på paddlarna lite tidigare så fungerar det bra.
    Jag kan i alla fall rekomendera automatlåda utan att skämmas, så det är bara att handla

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Även om det är lite fördröjning när man använder paddlarna så är det lite kul, man får trycka på paddlarna lite tidigare så fungerar det bra.
    Ja, det är ju ingen Ferrari 360 Modena F1 direkt...men man lär sig ju att trycka på knappen i rätt läge så den växlar smidigt där man egentligen tänkte sig att växla.

    Kan dock varmt rekommendera Ferrita eller liknande avgas. Bra mycket bättre drag från låga varv och ett härligt ryt på höga varv.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Vad har du förutom helsatsen med racecat ???

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Aero och automat med sentronic är helt underbart! Du kommer inte att ångra dig
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Vad har du förutom helsatsen med racecat ???
    Just nu? Inget.

    Om jag behåller bilen, som det lutar åt nu, så blir det lite småpill...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Vill du berätta vad det blir för småpill jag har också lite funderingar på vad jag ska göra.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Vill du berätta vad det blir för småpill jag har också lite funderingar på vad jag ska göra.
    Framifrån och bak:

    - ny front (M/05)
    - frontmonterad intercooler
    - modifierad luftburk
    - större inloppsrör ("kobra")
    - snäppet större turbo
    - Volvo's "green giants"
    - ny programvara

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    det borde ge lite fart till loket

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    det borde ge lite fart till loket
    Ja, nån raket lär det ju inte bli, men kanske en halvrask familjebil med lite tur.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Funderar du på intercooler som sitter på original platsen.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Funderar du på intercooler som sitter på original platsen.
    Nej, det blir en frontmonterad intercooler byggd på ett Pace cellpaket.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    det borde ge lite fart till loket
    Ja, nån raket lär det ju inte bli, men kanske en halvrask familjebil med lite tur.

    Mvh

    KK
    Vad blir det för effekt Hk/Nm ca alltså

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    387
    Ja, man kan inte annat än glädjas åt det gensvar man fått på mindre än två timmar.

    STCS och dess användare



    En annan tanke rörde just det ni har nämnt lite: Sentronic, förklara gärna mer!

    Systemet kan alltså användas som motorbroms?

    Finns motorbroms även om man inte kör i M-läge? (som sagt, har inte kört nån modern automat..)


    Kom gärna med mer kommentarer, hittills verkar det vara överväldigande positivt!
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Hur stor skillnad är det på kylningen på en frontmonterad och en som sitter på originalplatsen ???

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Motorbromsen finns bara där när du kör i manuellt läge, sentronic är benämningen på den manuella växlingsfunktionen på automaten. Du växlar manuellt med paddlar på ratten.

    Som sagt, en klockren kombination som jag även rekomenderar till de som ska köra SS:en.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av Fp85
    Ja, man kan inte annat än glädjas åt det gensvar man fått på mindre än två timmar.

    STCS och dess användare



    En annan tanke rörde just det ni har nämnt lite: Sentronic, förklara gärna mer!

    Systemet kan alltså användas som motorbroms?

    Finns motorbroms även om man inte kör i M-läge? (som sagt, har inte kört nån modern automat..)
    Motorbromsen får du i M läge det är bara att trycka knappen så växlar du ner då motorbromsar bilen finurligt det där

    Kom gärna med mer kommentarer, hittills verkar det vara överväldigande positivt!

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 23:47
  2. Aero-automat i 2.0t?
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 15:50
  3. 9-5 Aero Automat 0-100?
    Av xoxzzj i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 22:43
  4. Slö automat aero?
    Av Edla i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 16:48
  5. Program från en 9-5 aero -00 man, i en 9-5 aero -02 automat?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •