Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur tänkte SAAB..?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Hur tänkte SAAB..?

    Godag!

    Ikväll gick min kopplingswire av. Skoj. Min ng900 från juni -97 har wire, min gamla 9000 från 1985 hade hydraulisk. og900 har hydraulisk (iaf dom jag kollat på). Liksom...vars finns logiken?

    Och vilken bottenplatta är det ng900 bygger på?
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201

    Re: Hur tänkte SAAB..?

    Citat Ursprungligen postat av ErikR

    Och vilken bottenplatta är det ng900 bygger på?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... atta+ng900
    Sunshine

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Hur tänkte SAAB..?

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Godag!

    Ikväll gick min kopplingswire av. Skoj. Min ng900 från juni -97 har wire, min gamla 9000 från 1985 hade hydraulisk. og900 har hydraulisk (iaf dom jag kollat på). Liksom...vars finns logiken?
    Hydrauliskt manövrerad koppling redan på V4:ans tid om jag inte minns helt fel. Detta system är inte idiotsäkert heller då jag råkade ut för en sprucken slang härom sommaren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734

    Re: Hur tänkte SAAB..?

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Godag!

    Ikväll gick min kopplingswire av. Skoj. Min ng900 från juni -97 har wire, min gamla 9000 från 1985 hade hydraulisk. og900 har hydraulisk (iaf dom jag kollat på). Liksom...vars finns logiken?

    Och vilken bottenplatta är det ng900 bygger på?
    Sagt det förr 900 94-98 är en av de mest sorgliga bilar saab byggt, blir så när snålgm ska para ihop allt med opel
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Hur tänkte SAAB..?

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Liksom...vars finns logiken?
    I Detroit?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Hur tänkte SAAB..?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Liksom...vars finns logiken?
    I Detroit?
    Nej, det är just där den inte finns...
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    vare inte så att ng900 utvecklades under bara 2 år ? å i och med det så hadde den en uppsjö barnsjukdommar ?... å sen att den bygger på en gammal vectraplatta gör ju inte saken bättre :P
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567
    Erik, allvarligt talat, sluta ha sönder saker!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058
    Citat Ursprungligen postat av Folke_
    vare inte så att ng900 utvecklades under bara 2 år ? å i och med det så hadde den en uppsjö barnsjukdommar ?... å sen att den bygger på en gammal vectraplatta gör ju inte saken bättre :P
    ska man vara RIKTIGT petig så bygger den faktiskt på calibra'n, då den hade några förstärkningar jämtemot vectran som saab ville åt.

    men faktum kvarstår: voectra/calibra är igentligenupphottad ascona C
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  10. #10
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Erik, allvarligt talat, sluta ha sönder saker!
    att kopplingsvajjern går av är ju knappast ErikR's fel, det är trotts allt bra vanligt slitage, sen att han har murph sittande på axeln gör väll inte saken bättre
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Erik, du får väl lära dig vid vilket varvtal du kan växla utan kopplingen vid respektive växel.

    Är ju lite manligt att krossväxla annars


    Tur att jag har hydraulisk koppling så jag slipper trasslet med det i alla fall...

    Kan ju varmt rekomendera det till alla 900 ägare. Hydraulik is tha shit.


    Däremot är jag till exempel smärsamt medveten om att den jävla handbromsen också kommer från nån gammal rutten opel i alla fall. (Står på kartongen med handbromsbackar nånting i stil med : Passar: Saab 900 94-98, Opel Senator 66-72)

    http://www.begbilguiden.konsumentverket ... ilmodell4=
    Behöver jag säga mer?

    Inte undra på att jag aldrig kommer igenom besiktningen med nedslag på handbromsen med de förutsättningarna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Däremot är jag till exempel smärsamt medveten om att den jävla handbromsen också kommer från nån gammal rutten opel i alla fall. (Står på kartongen med handbromsbackar nånting i stil med : Passar: Saab 900 94-98, Opel Senator 66-72)

    http://www.begbilguiden.konsumentverket ... ilmodell4=
    Behöver jag säga mer?

    Inte undra på att jag aldrig kommer igenom besiktningen med nedslag på handbromsen med de förutsättningarna.
    Är inte det stora problemet på dessa modeller att dels använder inte folk handbromsen så den motioneras, dels justerar man inte denna när det behövs?

    (Hade ju tidigare en Audi med skivor bak där man var tvungen att byta hela bromsoket varannat år pga den korkade konstruktionen med handbromsaxeln där det rann in saltvatten.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Däremot är jag till exempel smärsamt medveten om att den jävla handbromsen också kommer från nån gammal rutten opel i alla fall. (Står på kartongen med handbromsbackar nånting i stil med : Passar: Saab 900 94-98, Opel Senator 66-72)

    http://www.begbilguiden.konsumentverket ... ilmodell4=
    Behöver jag säga mer?

    Inte undra på att jag aldrig kommer igenom besiktningen med nedslag på handbromsen med de förutsättningarna.
    Är inte det stora problemet på dessa modeller att dels använder inte folk handbromsen så den motioneras, dels justerar man inte denna när det behövs?

    (Hade ju tidigare en Audi med skivor bak där man var tvungen att byta hela bromsoket varannat år pga den korkade konstruktionen med handbromsaxeln där det rann in saltvatten.)
    Nä. Det är bara en förbannat korkad konstruktion helt enkelt...

    (Jag har gjort ALLT med min handbroms för att få den att funka normalt. Det som är kvar att göra är att byta bakaxel då. Visst, spänna handbromsen kan man väl få göra när det behövs, men när det behovet har ett intervall på en vecka så blir det lite jobbigt i längden )


    Tur att ng900 är bra på så många andra sätt så det väger upp, för handbromsen funkar inget vidare faktiskt... (Åtminstonde inte på min bil i alla fall)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Däremot är jag till exempel smärsamt medveten om att den jävla handbromsen också kommer från nån gammal rutten opel i alla fall. (Står på kartongen med handbromsbackar nånting i stil med : Passar: Saab 900 94-98, Opel Senator 66-72)

    http://www.begbilguiden.konsumentverket ... ilmodell4=
    Behöver jag säga mer?

    Inte undra på att jag aldrig kommer igenom besiktningen med nedslag på handbromsen med de förutsättningarna.
    Är inte det stora problemet på dessa modeller att dels använder inte folk handbromsen så den motioneras, dels justerar man inte denna när det behövs?

    (Hade ju tidigare en Audi med skivor bak där man var tvungen att byta hela bromsoket varannat år pga den korkade konstruktionen med handbromsaxeln där det rann in saltvatten.)
    Nä. Det är bara en förbannat korkad konstruktion helt enkelt...

    (Jag har gjort ALLT med min handbroms för att få den att funka normalt. Det som är kvar att göra är att byta bakaxel då. Visst, spänna handbromsen kan man väl få göra när det behövs, men när det behovet har ett intervall på en vecka så blir det lite jobbigt i längden )


    Tur att ng900 är bra på så många andra sätt så det väger upp, för handbromsen funkar inget vidare faktiskt... (Åtminstonde inte på min bil i alla fall)
    Jag hade aldrig problem med handbromsen på min ng900, förutom när vajern var dålig då.

    Om man bara använder handbromsen som man ska så brukar den alltid fungera tycker jag. Dra alltid handbromsen vid parkering helt enkelt...och om man vill svänga snabbt så kan man dra den samtidigt som man svänger också!
    9-3 2,0t -01

Liknande ämnen

  1. Tänkte göra en intressekoll på på min Saab 9xxx
    Av csan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 13:52
  2. Behöver hjälp , tänkte köpa en Saab
    Av Allee i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 16:13
  3. saab 900R -96..tänkte inhandlas..tips
    Av Erik Carlsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 12:08
  4. Tänkte köpa en Saab 9-3 SE 2.0t -99
    Av NiV3Rt i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 18:16
  5. Tänkte köpa en Saab 900 S -92. Lite fakta om den?
    Av Saabfrek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •