Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Smäller till i högtalarna när steget stängs av, vad göra?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Smäller till i högtalarna när steget stängs av, vad göra?

    Har fått i alla prylar(JBL GTO 3,5" 6,5" och 6x9" tillsammans med ett JBL 6-kanalssteg). Tog remotekabeln i adaptern och drog den till steget. Varje gång jag stänger av stereon så smäller det till ganska mycket i högtalarna, vad kan man göra för att komma ifrån det? Är det dålig jord eller va kan de va?

    Mvh Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    434
    Dålig jord med all sannolikhet, har själv varit med om det många gånger.

    /Fredrik

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Vet att Cadence har ett system som motverkar detta (behöver inte vara dålig jord, men det kan nog påverka), har för mig att man med lite kunnande kan läsa ut vad som behövs, men jag har tappat bort manualen.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Jag jordade i metallbiten som sitter i framkant på bakre högtalarnas galler, den är väl till baksäteslåsningen också. Den sitter med tre bultar, jag skrapade rent metallen där kabelringen är skruvad. Är det någon mer som provat det stället?
    Sökte och läste att den tunna kabeln i RCA-kablaget skall jordas, inte användas till remote ...kan det vara problemet?
    Hör generatorvin också.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Ja det kan det, använd alltid en separat remotekabel. Jordkabeln ska vara ganska kraftig och så kort som möjligt. Det finns filter att köpa för att få bort generatorvin. Kolla med närmaste bilradioaffär. Känner du inte till någon, så rekommenderar jag BLIB (Bra Ljud I Bil) i Norrköping.

    Lycka till
    Victor
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-18 klockan 19:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Jag kör med 21mm2 på både plus och jord, jorden är kort dragen.

    /Henke
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-18 klockan 20:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Det ska både räcka och bli över. Har jorden ordentlig kontakt med plåt, eller kan det vara färg emelleann? testa med separat remotekabel.

    Victor
    Senast redigerat av Moderator den 2021-04-18 klockan 20:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Jag skulle byta jordpunkt. Enda riktiga jordpunkten som jag har hittat i bagaget är den bulten som lastöglorna längst bak på bilen sitter i.
    Marcus Lind

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Ok, ska ut och skruva lite nu, får se om jag kan få till det.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Dra remoten via en diod och ett relä. Det gjorde jag på ett system som small som satan och då blev det knäpptyst...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    bästa jorden är när man drar direkt från batteriet...
    sen är det ju så att alla stag är olika känsliga mot "generatorljud".
    hade ett steg som jag fick det i, sen bytte jag bara steg å då va det borta.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Ofta är det fel på jordningen i stereon som då jordar via lågnivån i slutsteget, då brukar det
    även kunna knäppa pch smäll vi låtbyte.
    Men många säger då att det sitter ju ISO i bilen, men dessa kablar är knappast optimala för bilstereo,
    väldigt klena kablar, fungerar dock bra på orginalstereon som inte har möjligheten att jorda via lågnivån,
    som det flesta känner till så är strömmen ganska lat och tar alltid den
    lättaste vägen behöver inte vara den kortaste.

    Så mitt råd byt ut kablarna till stereon både plus och jord så blir oftast ljudet kraftigare och
    renare via stereon då den får tillräckligt med ström + att knäppande och smällande försvinner.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    Jag skulle byta jordpunkt. Enda riktiga jordpunkten som jag har hittat i bagaget är den bulten som lastöglorna längst bak på bilen sitter i.
    Bytte jordpunkt till en av tre bultar som är skruvade utåt vid baksätesfästet och skrapade rent ordentligt, vinandet försvann


    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Dra remoten via en diod och ett relä. Det gjorde jag på ett system som small som satan och då blev det knäpptyst...
    Det kanske man skulle prova, har du några Elfanummer eller liknande, inkopplingsbeskrivning?
    Tycker ju inte att det ska vara stegets fel när det är såpass nytt.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Dra remoteutgången till en 1N4007 diod (som exempel, kostar 5.18 kr på Elfa art.nr 70-005-16) till styringången på ett slutande relä från Biltema och från styrutgången på reläet till jord. Sedan kopplar du (via en säkring) rakt från batteriet (ex.vis ett distrubitionsblock) till reläets huvudingång och från huvudutgången till remoten på alla steg, elantenn och allt du kan tänka dig, upp til 15 ampeeres belastning...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    157
    knäppandet kommer pga att stereon stängs av före slutsteget!
    Jonas Jeppsson
    Cooper S -02
    Saab 9³ Aero -01 -Såld-

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Knäpptyst

    Hade tidigare samma problem som du och precis som Jonte är inne på så var det remoten som spökade. Ditt steg verkar inte stänga av sig "snällt" när radion stängs av, i mitt fall var det fel på steget.
    Prova genom att koppla remoten till plus konstant. Stäng av och sätt på radion några gånger nu. Inga knäppningar = Ngt vajsing på steget.
    Knäpper det ändå, koppla in remoten igen och testa att slå av på radion utan lågnivåkablarna till steget inkopplade. Blev det tyst nu så skickar radion "skräp" på lågnivån vid avstängning.

    Ang remotetråden i RCA-kablage. I alla kablar jag sett så är den lilla extratråden avsedd som remote, och ofta fungerar det bra. MEN i övrigt dåligt skärmade kablar etc. så kan remoten inducera störningar i ljudet (Vinandet). Testa separat remote.

    Som tidigare sagts var NOGA med jorden och använd rejäla jordkablar/flätor och jorda nära steget (jorda dubbla steg på samma ställe). Ta inga risker att jorden letar sig fram genom RCA-kablar eller liknande sånt är inte hälsosamt för dina grejor.

    Om inte vinandet försvinner med bra jordning testa ett filter på lågnivåkablarna eller dra kablarna en annan väg i bilen (Testa kanske med kablarna "i luften"). Det är viktigt att kablarna har rätt längd, rulla inte ihop överbliven lågnivåkabel.
    --------------------------------------------
    Saab 9-5 ´07 "Spritskåpet"

  17. #17
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Livar upp tråden med samma fråga. Har skaffat mig en og9-5 med as3 harman kardon system, slutsteget är original. Har problemet även jag att det smäller till ordentligt när slutsteget stängs av.

    Har en kenwood bt356 stereo med 3st 5v lågnivåutgångar, kör med en lågnivå adapter så jag kan koppla stereons lågnivå direkt till slutsteget. Kopplar jag istället stereons högnivå direkt eller original stereo så är problemet som borta, även om jag använder lågnivå adaptern och rycker strömmen till stereon.

    Har även ett grundbrus vid låg volym (inget generatorvin), får samma brus med orginalstereo.

    Någon som har tips på vad som kan vara fel, hade aldrig detta problem med min förra bil med as2 system. Kan störningseffekter hjälpa tros eftersom det endast sker när stereons lågnivå används.

    En äldre variant av denna är det jag har som lågnivå adapter
    https://www.brl.se/sv/artiklar/saab-...ill-iso-2.html


    Mvh
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Gör den där adaptern ens något med signalen? Eller är det bara för att få RCA-kontakter?

    Mellan original huvudenhet och slutsteg (alltså AS2 och AS3) så är det ju balanserad signal vilket eftermarknadsgrejerna inte förväntar sig.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Den gör bara om kablage till rca, fungerade prima på förra bilen med as2. Är bara när jag använder adaptern som det krånglar, kopplar jag direkt via stereons högnivå istället så smäller det inte längre, dock uppkommer det tydligare brus.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  20. #20
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Svarar på min egen fråga ifall fler skulle få samma problem i framtiden. Provade idag att lägga ihop främre/bakre lågnivå från slutsteget till en mobil och smällarna försvann helt, kopplar jag in samma lösning till stereon så var smällarna tillbaka men inte om ett störningsfilter var kopplat i mellan.

    Lösningen blir 2 st störningsfilter. Hjälpte dock tyvärr inte mot grundbruset men man kan inte få allt tyvärr
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 20:40
  2. Smäller i högtalarna vid avstängning.
    Av Henke Nordin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 16:11
  3. Smäller till i högtalarna när jag stänger av bilen
    Av wrath_child i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 20:51
  4. Smäller och knastrar i högtalarna...
    Av Fisherboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 12:42
  5. Ström till As3 steget
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •