Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Akut!! Kopplingsschema till VDA kablen 9-3 ss

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    49

    Akut!! Kopplingsschema till VDA kablen 9-3 ss

    Akut!! Kopplingsschema till VDA kablen 9-3 ss

    Håller på att koppla in en handsfree och det är hopplöst eftersom jag inte vet vilken kabel som skall in vart då jag inte vet vad som går vart på kopplingen på vda kontakten.

    Så någon som har ett kopplingsschema på den som dom kan dela med sig av ?

    eller kanske själva ha bytt från HCA-20 till HCA-60 så man kan få ett komplett kopplingschema, för det saknar jag...men tror inte det skall vara några problem att fixa om man bara vet vad som är vad i VDA.n
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0T
    www.utvecklingsingenjor.se

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25
    Om du har komplett installation är det ju bara att skarva rakt över? Röd/svart/blå/gul från VDA-kabeln mot samma färger på systemkabeln för nya handsfreeboxen (fyrpoligt kvadratiskt kontaktstycke). I VDA-kabeln har du ett vitt fempoligt kontaktstycke (som du redan snott gul kabel från), de två resterande i det kontaktstycket är LF-ut (högtalare) och skarvas mot kontakten som du snor från högtalaren till nya handsfree-satsen. Resterande två kablar som går till en 3,5mm minitele i VDA-kabeln är mikrofon och den skarvar du mot kabeln på nya mikrofonen. Tänk på att mikrofonen behöver byglas till annan nivå föra att fungera igen, HCA-20/200 och HCA-60 har olika mikrofonnivåer.

    Om du får problem med att stereon hänger sig i "Telefon"-läge kan du sätta ett motstånd på ca 2,2kOhm mellan röd och gul i VDA-kabeln.

    Hoppas det hjälpte.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    49
    Skall testa i morgon, men vad är det för kontakt jag tänker på då för den jag kopplar i mot är 18 poligt.

    Vart byglar jag micen???


    /Jonas
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0T
    www.utvecklingsingenjor.se

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25
    De kontakter jag pratar om är i handsfree-änden av vda-kabeln, för du har väl en VDA-kabel? Att meka direkt i VDA-kontakten i fordonet är nog ingen höjdare.

    Mikrofonen byglas i mikrofonen. Mikrofonen har tre stift ut men bara två används. Stift 1 och 2 är + och det är den tråd som sitter på någon av dem som ska flyttas om du tidigare haft en HCA-20/200. Från 1 till 2 eller tvärtom, minns inte i huvudet vilken som är vilken.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Syversen
    De kontakter jag pratar om är i handsfree-änden av vda-kabeln, för du har väl en VDA-kabel? Att meka direkt i VDA-kontakten i fordonet är nog ingen höjdare.

    Mikrofonen byglas i mikrofonen. Mikrofonen har tre stift ut men bara två används. Stift 1 och 2 är + och det är den tråd som sitter på någon av dem som ska flyttas om du tidigare haft en HCA-20/200. Från 1 till 2 eller tvärtom, minns inte i huvudet vilken som är vilken.
    Okej, tack att kalla det jag har för en VDA kabel är nog att överdriva, har ett kopplingstycke som sitteri den 18 poliga kontakten men några få illa skravade kablar som satt in i den gammla handsfree som tycligen skulle vara orginalmonterad, var av jag inte har en anning om vad som är vad. Har tex ingen blå som skall vara till tändningen, den jordkablen som man förväntar sig skall vara svart är brun. Ser ut som hej kom och hjälp mig där inne. Där av att jag inte har någon koll och man vill ju inte testa sig fram hur mycket som helst, fattar knappt att den gammla funkade för allt var då inte inkopplat.

    /Jonas
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0T
    www.utvecklingsingenjor.se

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25
    Låter som en ny VDA-kabel kan vara en bra idé annars om du tycker det är besvärligt.

Liknande ämnen

  1. Vevaxelgivare vart går kablen?
    Av lightface i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 22:45
  2. dra remote kablen
    Av korda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 16:00
  3. DIN kablen As3
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 17:45
  4. Remote kablen på ISO-kontakten
    Av tornhagen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •